Hjälptyglar mm

Sv: Hjälptyglar mm

Jag använder martingal på hästar som vispar och slänger med huvudet. Ja, man KAN rida utan den men jag har blivit nockad alldeles för många ggr för att bry mig om det :crazy:

Gramantyglar kan åka på ibland och det finns olika skäl till det men jag använder den främst på hästar som reser sig högt för att lättare och snabbare hindra dem att slå runt.

Inspänningstyglar och ibland gummisnodd vid longering förekommer, dock tömkör jag hellre än longerar så det blir inte så ofta.

Hjälptyglar är ngt som jag tycker att man ska ta till när ens säkerhet känns hotad (se nockad, stegra sig och slå över osv) eller i situationer när man inte kan inverka på hästen på annat sätt (se longering) (kan och kan förresten men när man vill erbjuda hästen ett stöd när man inte sitter på ryggen). All annan användning av hjälptyglar anser JAG onödig. Ofta stjälper de mer än de hjälper.

Kanske borde det då heta Stjälptygel?

Mvh Jate Volim

Eftersom jag många gånger hört talas om "German Martingale" men aldrig fått ngt svar på vad det är, så googlade jag och hittade denna amerikanska youtube-video...

Fitting the German Martingale

Och "mitt" namn på den tygeln är "Thiedemantygel", men Thiedeman är ett tyskt namn, så det är självklart rätt namn bägge två.

Bara en liten förklaring om ngn mer blir nyfiken.

Mvh

IngelaH

Fast skillnaden i western är att vi inte har någon rem runt halsen på hästen...

Såg just att han på filmen hade halsremmen, vilket min German Martingale inte har...

Senast ändrad:

Remmen runt halsen, är ju en martingaldel och sen är väl tyglarna liksom en utveckling, som kan ha gjort att det fått heta German martingale.

Men om du har en annorlunda, så kanske de finns i fler modifierade utföranden.

När jag tänker efter, så är väl irländsk martingal, bara remmen från sadelgjorden med ringar för tyglarna och ingen rem runt halsen... eller är jag ute o cyklar? - Nån?

O så är jag ute o cyklar ännu mer. Jag har ju en vanlig brösta med martingal... utan halsring, numera. Den gamla som jag fick med när jag köpte Tima 2001 gick till "skrot" för två år sen. :rofl: Så ofta använder JAG martingal, att jag har full koll på vad jag har och inte... Men thiedemantygeln sålde jag på tradera. Tima har så kort hals att jag fick det aldrig att fungera som det var tänkt. Utan det var lättare att "lära sig rida henne ändå".

Senast ändrad:

Gick det inte på din häst eller varför behövde du gramanen? Du var kanske tvungen att rida den ordentligt (noramla pass alla gångarter inkl hoppning) från första början?

Ja, den var i full gång när jag tog över ridningen och flyttade till inack stall. Då med spiltor och inga hagar. Hästen behövde röra sig i alla gångarter. Hade jag haft möjlighet att börja om så hade jag gjort det.

Det är många år sedan. Idag med andra förutsättningar hade jag kanske gjort annorlunda. Dock anser jag att en graman är ett utmärkt hjälpmedel och ser inget negativt i att användandet av sådan när det görs rätt. Inte som kompensation på taskig ridning, till den nivån att den blir så utsliten att den går av. (Har sett det)

När jag tänker efter, så är väl irländsk martingal, bara remmen från sadelgjorden med ringar för tyglarna och ingen rem runt halsen... eller är jag ute o cyklar? - Nån?

Nej det är bara en kort rem med två ringar som tyglarna går igenom, endast till för att hästen inte ska få över tyglarna över halsen, dvs på samma sida. Man använder den inom galopp bla, går ju inte att rida med annars, den hindrar mest.

Ja, den var i full gång när jag tog över ridningen och flyttade till inack stall. Då med spiltor och inga hagar. Hästen behövde röra sig i alla gångarter. Hade jag haft möjlighet att börja om så hade jag gjort det.

Det är många år sedan. Idag med andra förutsättningar hade jag kanske gjort annorlunda. Dock anser jag att en graman är ett utmärkt hjälpmedel och ser inget negativt i att användandet av sådan när det görs rätt. Inte som kompensation på taskig ridning, till den nivån att den blir så utsliten att den går av. (Har sett det)

Då förstår jag att du fick nytta av den :)

What :eek::eek:

Nej det är bara en kort rem med två ringar som tyglarna går igenom, endast till för att hästen inte ska få över tyglarna över halsen, dvs på samma sida. Man använder den inom galopp bla, går ju inte att rida med annars, den hindrar mest.

Aha, det har jag nog hört. Men då måste jag få fråga, är det VANLIGT att man får över tyglarna på samma sida hästhalsen inom galoppen... :eek: för det måste jag säga att jag inte tror att jag lyckats med om du menar så, som jag TROR att du menar. Men jag KAN ha för mkt snor på hjärnan för att begripa... :crazy:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 020
Senast: Sharpless
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 493
  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
13 033
Senast: Bubbla
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 429
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar