Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

jag ser det som så att hjälptyglar aldrig är en lösning av ett problem, utan som du skriver mer som ett verktyg att komma runt problemet en period. Vet man hur man ska använda dem så kan det vara ett bra hjälpmedel, men på tok för många använder sig nog av det utan att veta hur man ska använda dem eller varför.

Det händer att jag ibland sätter på min gubbe en graman, men då är det mest av den anledningen att jag vill få honom att koncentrera sig lite om han är inne i en vimsig period då allt annat är lite för intressant. Behöver då inte använda gramanen utan det hjälper bara jag har den där, blir det så att han far iväg lite för mycket så är det bara att ta lite extra hjälp av gramanen. Detta löser ju inte mitt problem med att han (vi båda säkerligen) är okoncentrerade, men det ger mig en chans att gå runt problemet ett tag och få något lite mer vettigt gjort!

Red för väldigt många år sedan en otroligt grov och rejäl tävlingshäst som inte hade varit ett dugg ordentligt riden (trots att den var inköpt för över 150 000 av ägaren) och där tog jag faktiskt hjälp av gramanen igen för att ta igenom vissa moment i ridningen.
Det var och är en hjälp för mig men man bör passa sig för att missbruka den, och generellt sett bör man nog säga att hjälptyglar av alla dess slag ska man undvika att använda.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Tror inte att man kan säga i alla fall att det bara är att gå runt problemet när man använder hjälptyglar i vissa fall är det säkert så att man gör det. Men långt i från alla fall, ta till ex tjejen som skriv att hon använde inspänningstyglar i 20 min för att komma tillrätta med att hästen kastade upp huvudet vid övergångar (tror jag att det var). Och hästen slutade med att kasta upp huvudet

Jag tycker inte att det är fel att använda hjältyglar ibland om man gör det på rätt sätt och bara en kortare period. Själv använder jag bara hjälptyglar vid longering, inspäningstyglar, chambon eller gummiband. Använder inte nosgrimma på mina hästar när jag rider. Men tycker inte att det är fel att använda nosgrimma.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Men även om hjälptyglar bara är ett sätt att gå runt problemet, så kan det ju ändå vara till en hjälp att reda ut det egentliga problemet. Menar inte att hjälptyglar är till ondo bara för att man inte kommer åt det egentliga problemet, jag tycker själv att det är en bra hjälp att ta till dem ibland... bara man vet varför man använder dem, och hur man använder dem.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Jag menade inte att det är fel att använda hjälptyglar om man använder hjältyglar oavset det löser problemet eller går runt det. Det viktiga är att det funkar och man kan använda dem på rätt sätt och inte rider konstant med hjälptyglar.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

:confused: men om man ta till dessa hjälptyglar med jämna mellanrum, så har man ju inte löst problemet, dämpar endast för stunden....men återkommer ju....är det inte bättre att lösa problemet, med proffesionell hjälp....och gå vidare sen...;) så slipper man även ta den risken att förstöra hästens rygg, för det vill man ju inte
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

rocki skrev:
:confused: men om man ta till dessa hjälptyglar med jämna mellanrum, så har man ju inte löst problemet, dämpar endast för stunden....men återkommer ju....är det inte bättre att lösa problemet, med proffesionell hjälp....och gå vidare sen...;) så slipper man även ta den risken att förstöra hästens rygg, för det vill man ju inte

Så du anser att det är dumt använda en graman om man själv känner att man blir stadigare i handen och kan slappna av i balans i nedsittningen på sin häst?
Är det då bättre att sitta i 3 år och skumpa i obalans och "rycka" med handen? Du kanske inte ens rider hästen påI] gramanen, men du har den där.
Hjälptygeln är mkt till för en själv, för att själv få en känsla av HUR det ska kännas när det är bra. Det är jättesvårt att veta vad som är bra, OM man inte fått känna av vad som är bra.

Nu säger jag inte att man ska sitta och rida med graman dagligen, utan kanske en gång, för att få en känsla, som det kanske inte är säkert att du skulle få utan hjälp av tygeln? Då har du fått en riktig känsla att eftersträva efter. (det finns fortfarande vi ryttare som inte är födda ryttare...)


Jag har själv haft det problemet att jag inte kunnat slappna av när jag rider dressyr och nedsitning, har då haft graman för min egna skull, vilket har hjälpt massor, jag blir lugn, och har handen prick stila, det e så stor skillnad att jag inte ens vet vad jag gör, rider me den kanske 2 dagar i rad, tar bort den, och woow så bra allt går, sen kanske jag får göra om det efter 1 månad eller likande, jag både tränar och tävlar, rider mkt i skogen, lydnad osv, och har nu ridit i 14 år, jag själv ser det inte som ett problem? jag e inte direkt beroende om man säger så. så ah, gott folk ni får gärna tycka jag e jätte dum som annvänder graman som hjälpmedle i min o mina hästar ridning som korigering osv
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Så du anser att det är dumt använda en graman om man själv känner att man blir stadigare i handen och kan slappna av i balans i nedsittningen på sin häst?

Jag kan förstå dina problem, men har man sett så mkt tråkigheter som hästarna råkat ut för pga av dessa hjälpmedel, så blir man bara så ledsen....men visst jag kan förstå dig....du använder det för din egna skull för att du ska funka bättre ihop med hästen:smirk: men jag personligen tycker ändå inte om dessa metoder.....;)
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Jag rider aldrig med hjälptyglar, använder dock inspänningstyglar på de lösaste hålet när jag longerar, för att mitt nyfikna sto inte ska gå runt och kolla på annat hela tiden ;) Longerar väldigt sällan.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Yamima skrev:
ta till ex tjejen som skriv att hon använde inspänningstyglar i 20 min för att komma tillrätta med att hästen kastade upp huvudet vid övergångar (tror jag att det var). Och hästen slutade med att kasta upp huvudet

Men har du då frågat dig frågan varför hästen kastade upp huvudet till att börja med?
ont i ryggen?
dåliga muskler för att orka?
dålig ryttare som inte sitter rätt i övergångarna?

så hästen slutade pga att gramanen lärde den att det inte var lönt.
dvs den utvecklade ett försvar och rättade sig.

ryggen fortsätter ömma?
musklerna orkar fortfarande inte (egentligen)?
ryttaren dunsar fortfarande/är i obalans i övergångarna?

vad händer då med hästen? den har lärt sig att hålla ned huvudet ja.
men utan de genuina förutsättningarna för att komma ner i balans och form - vad händer på sikt?

öppen fråga.

Jag håller dock med om vad Panikie säger - om man inte lurar sig själv utan använder en hjälptygel någon enstaka gång för sin EGEN skull, dvs för att hitta någon sorts känsla, där hästen går i ngt som iallafall "påminner " om form - ja då kanske man kommer ett steg till på vägen och rider bättre/lär sig.
men det är inte samma sak som att det gynnar hästen direkt.

undantag: ska man longera, är det föredömligt att spänna in med vanlig longerings inspänning. detta därför att hästen inte balanserar sig på egen hand - linans tryck "inåt" i cirkeln gör att den inte arbetar liksidigt hur man än gör. då är det bättre med en inspänning som hjälper hästen att balansera upp lite, än att den springer obalanserad varv på varv.

Mackan/som inte longerar över huvud taget utan tömkör.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

mackan skrev:
Men har du då frågat dig frågan varför hästen kastade upp huvudet till att börja med?
ont i ryggen?
dåliga muskler för att orka?
dålig ryttare som inte sitter rätt i övergångarna?

så hästen slutade pga att gramanen lärde den att det inte var lönt.
dvs den utvecklade ett försvar och rättade sig.

ryggen fortsätter ömma?
musklerna orkar fortfarande inte (egentligen)?
ryttaren dunsar fortfarande/är i obalans i övergångarna?


undantag: ska man longera, är det föredömligt att spänna in med vanlig longerings inspänning. detta därför att hästen inte balanserar sig på egen hand - linans tryck "inåt" i cirkeln gör att den inte arbetar liksidigt hur man än gör. då är det bättre med en inspänning som hjälper hästen att balansera upp lite, än att den springer obalanserad varv på varv.

Mackan/som inte longerar över huvud taget utan tömkör.


Natuligtvis har du rätt i att man måste ta reda på om hästen har ont nånstans före man tar hjälp av hjälptyglar och man har väl koll på om hästen har nog med muskler och sin egen sits är något man och ska titta över innan man tar hjälp av hjälptyglar.
Som jag sa jag rider aldrig själv med hjälptyglar. Det skulle aldrig falla mig in att använda det under ridning, det får ta den tid det tar att fixa till eventuella problem. :rofl:
Jag både tömkör (utan hjälptyglar) och longerar min häst utöver ridningen och körningen.

Så här skrev tjejen i fråga:
"Jag håller med dej, hjälptyglar är bra att använda korrigerande under en kortare period. Min häst bar sig bra i form osv, men tjafsade i övergångarna genom att kasta upp huvudet. Han hade inte ont, jag gjorde inget direkt fel. Tränaren ansåg att hästen tjurades, vilket han också gjorde), jag red med inspänningstygel i 20 minuter, enbart övergångar, och vips så var problemet ur världen! Så efter det gör vi fina övergångar, utan tjabbel med huvudet."
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

rocki skrev:
Jag kan förstå dina problem, men har man sett så mkt tråkigheter som hästarna råkat ut för pga av dessa hjälpmedel, så blir man bara så ledsen....men visst jag kan förstå dig....du använder det för din egna skull för att du ska funka bättre ihop med hästen:smirk: men jag personligen tycker ändå inte om dessa metoder.....;)

Nej, jag tycker heller inte om att använda hjälptyglar, utan min tränare tyckte att det kunde hjälpa oss att hitta balansen. Jag har inte använt inspänningstygeln när jag ridit själv, utan enbart under tränarens uppsikt. Däremot har jag sett flertalet skräckexempel där gramanen används på ett felaktigt sätt.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Dessa frågor är ju då riktade mot mig, eftersom det är mig Yamima citerar!

mackan skrev:
Men har du då frågat dig frågan varför hästen kastade upp huvudet till att börja med?
ont i ryggen? Hästen har inte ont i ryggen, han är genomkollad senast för två veckor sen u.a
dåliga muskler för att orka? Han har varit svag, men är på rätt väg och blir bara starkare och starkare hela tide, inspänning har ej använts tidigare eftersom jag och tränaren velat ha en ärlig framåtbjudning
dålig ryttare som inte sitter rätt i övergångarna? Jag har haft problem med min balans i övergångarna, men det korrigerades med hjälp av inspänning, jag spände mig automatiskt när vi red övergångar, då jag visste att han skulle kasta upp huvudet, jag har även varit en "schysst" ryttare och "slutat" rida i övergångarna, så han var väl också van vid att få göra så, för att komma undan arbetet. Har dock arbetat bort det hos mig själv också.

så hästen slutade pga att gramanen lärde den att det inte var lönt.
dvs den utvecklade ett försvar och rättade sig.

ryggen fortsätter ömma?Han har fortfarande inte ont i ryggen
musklerna orkar fortfarande inte (egentligen)?nu finns en bärighet i övergångarna
ryttaren dunsar fortfarande/är i obalans i övergångarna?som sagt, det är på bättringsvägen, nu vågar jag sitta kvar lätt med ett stöd i handen. Övergångarna ute är fortfarande halvtaskiga då han blir hyfsat laddad ute och tar inte förhållningar som han borde, men det blir bättre och bättre

vad händer då med hästen? den har lärt sig att hålla ned huvudet ja.
men utan de genuina förutsättningarna för att komma ner i balans och form - vad händer på sikt?
Hästen rids fortfarande bakifrån även fast han går med inspänningstygel eller inte.

öppen fråga.

Jag håller dock med om vad Panikie säger - om man inte lurar sig själv utan använder en hjälptygel någon enstaka gång för sin EGEN skull, dvs för att hitta någon sorts känsla, där hästen går i ngt som iallafall "påminner " om form - ja då kanske man kommer ett steg till på vägen och rider bättre/lär sig.
men det är inte samma sak som att det gynnar hästen direkt.


Mackan/som inte longerar över huvud taget utan tömkör.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

*KNAPPAR*
Jag har bara ridit ett fåtal ggr med G. o det gick inget vidare.

För att korrigera STORA problem är det OK, i händerna på en mkt skicklig ryttare vars mål är att vara utan. Typ de som reser sig.

För amatörer är Thidemantygeln ett mkt bättre alternativ.

Tycker synd om hästar som går med gummisnodden på jämnt.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Har inte orkat läsa allas svar, men lägger till min åsikt och hoppas att någon orkar läsa den.

Om man är en kunnig ryttare som vet vad hjälptyglar egentligen är till för (kortare användning för t ex korrigering etc.) så tycker jag att det är helt ok att använda; om man använder dem på rätt sätt och i rätt syfte.

Är det däremot en mindre erfarenryttare som använder hjälptyglar för att få mer "kontroll" över hästen håller jag med om att det gör mer skada än nytta.

Ett exempel på hjälptyglar som kan vara bra i korrigerande syfte är fast martingal. Den fästs i nosgrimman istället för i tyglarna. När hästen slänger upp huvudet tar det stopp. Efter ett tag tröttnar hästen och man kan ta bort martingalen för gott.

Skillnaden mellan en fast martingal och vanlig martingal är att den vanliga som sätts i tyglarna påverkar ryttarens inverkan i tygeln. Eftersom martnigalen trycker ner tygeln (och till viss del hästens huvud) bryts den raka linjen mellan rytarens hand och hästens mun, och inverkan försämras. Har man martingalen på en hopphäst och just rider an på ett hinder, då hade i alla fall jag velat ha full kontakt och inverkan i munnen på min häst.

En annan hjälptygel som kan vara bra som inte påverkar hästen är "Irländsk martingal". Det är en liten läderrem som sätts mellan tyglarna och som hindrar att båda tyglarna hamnar på en sida huvudet, till exempel om hästen bockar. Antar att det inte är sådana hjälptyglar ni främst syftar på men de är bra.

Märker på de inlägg jag läst att graman är väldigt omdebatterat. Många känner starkt obehag osv. Förstår era åsikter speciellt om ni bara sett gramaner använda av orutinerade ryttare/ryttare som inte vet dess egentliga syfte. Graman kan faktiskt vara bra på en stark häst som ryttaren inte orkar ge fullt stöd till. Det kan hjälpa ryttaren att rida hästen tills den har byggt muskler osv. att den kan bära sig själv och behöver mindre stöd i tygeln.

Så som slutsats kan jag väl säga att jag är både för och emot hjälptyglar, beroende på vem som använder dem och i vilket syfte. Men grundidén med dem är bra.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

jamen dåså! :D

jag är ingen sekt medlem av icke-hjälptyglar i någon bemärkelse, så därmed tycker jag det låter som om du kunnat använda hjälptyglen så som den är ämnad i bästa fall, med önskad effekt.

jag vänder mig mot samma som Axel och Sammet och de flesta andra i tråden och alla övriga trådar - tyvärr används hjälptygeln till 80% i fel syfte och av ryttare som inte behärskar eller förstår att använda den i rätt syfte, rätt läge, eller på rätt sätt.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

mackan skrev:
jamen dåså! :D

jag är ingen sekt medlem av icke-hjälptyglar i någon bemärkelse, så därmed tycker jag det låter som om du kunnat använda hjälptyglen så som den är ämnad i bästa fall, med önskad effekt.

jag vänder mig mot samma som Axel och Sammet och de flesta andra i tråden och alla övriga trådar - tyvärr används hjälptygeln till 80% i fel syfte och av ryttare som inte behärskar eller förstår att använda den i rätt syfte, rätt läge, eller på rätt sätt.

Ja, och jag är typ värdelös på att förklara mig.. :D
Det är bra att du ställer dem frågorna, eftersom de kan få folk (mig) att tänka efter en gång extra på VAD man ska svara på.:D

Min tränare uttryckte sig ungefär "jag vet att du inte vill rida med inspänningstygel, men jag tror att i det här fallet kan det behövas....":o

Jag tror att de flesta av oss tänker ungefär likadant, men uttrycker oss på olika sätt, därav missförstånd..
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Sammet har helt rätt. Om jag skickade min häst på tillridning, så skulle det göras ORDENTLIGT, och inte med massa hjälptyglar.
Min häst var riktigt hemsk innan, Felriden, vägrade gå och stegrade sig regelbundet. Måste erkänna att jag tänkte ta till hjälptyglar först, men sen frågade jag mig själv om jag ville ha en häst som inte JAG hade skolat, utan alla tyglar jag andvände, Svar: NEJ!
Jag jobbade med hästen istället, bit för bit. Det tog tre långa år med mycket slit, men nu rider jag utan sadel och träns då och då, och det går hur bra som helst! Sammet, du har rätt inställning, enligt mig!
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Ingen fara, jag tog det inte alls som en dålig förklaring, snarare tvärtom.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Vikki skrev:
Sammet har helt rätt. Om jag skickade min häst på tillridning, så skulle det göras ORDENTLIGT, och inte med massa hjälptyglar.

Om du då skulle lämna hästen på tillridning skulle då ha råd att stå och betala för träningen om det skulle ta 3 år? Tycker personligen om jag inte skulle klara av min häst och lämna den på tillridning. Skulle jag se till att personen som jag lämnar över min häst till ska ha väldigt bra utbildning om bra referenser och se till att jag kan komma och titta när hon/han utbildar hästen minst 2 gånger i månaden. Och att hon/han använder hjälptyglar om det skulle behövas dock skulle jag vilja att det är något vi skulle komma överens om tillsammans och hur ofta, skulle inte gå med på att tillridaren skulle rida med hjälptyglar mer än några få gånger beroende på vad som är problem.

Obs! Vill absolut inte kritisera dig, endast dela med mig om min åskikt.
Kan sen berätta om min förra häst. Ha var lite spec. Han var väldigt fin att rida dessyr vissa dagar andra var han en riktig plåga kastade sig ut från volten, kastade upp med huvudet och bara rusade. Bockade och var hemsk att rida. Jag trodde först att det var mig det var fel på, men han gjorde lika med hans skötare. kollade upp hästen från topp till tå hittade ingenting, kollade igenom utrustningen och den satt bra. Då började dem kalla honom för galen och ville att han skulle gå med martingal vid hoppning och att jag skulle prova med graman. Jag slog döv örat till använde aldrig hjäptyglar på honom vid ridningen. Höll på så i ca 2 mån. Efter mycket slit och träning blev gångerna mer och mer sällan han bråkade vid dressyren, med mig men han bråkade ganska ofta men skötaren. Så jag tycker inte man ska ta till hjälptyglar före man provat allt annat. Tycker inte om att se okunniga ryttare rida använda hjäptyglar, de ska bara användas av rutryttare som vet vad dem gör!

Sen vill jag passa på att ge dig massor med beröm för att du lagt ner otroligt mycket jobb och haft stort tålamod men hästen. :smirk:
Det är en sån känsla att har lyckats med att skola en fin och trevlig ridhäst, spec om den är felriden sen tidigare.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

mackan skrev:
jamen dåså! :D

tyvärr används hjälptygeln till 80% i fel syfte och av ryttare som inte behärskar eller förstår att använda den i rätt syfte, rätt läge, eller på rätt sätt.

Håller med dig till 100%
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 069
Senast: Oknytt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 513
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 458
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp