Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

jag kan garantera dig att det inte funkar på alla hästar.....

jag har oxå sysslat med problem hästar (ihela mitt liv, då mina föräldrar köppt "billiga" sådana, för att sedan sälja då dom blivit bra. men det har fått ta längre tid och det va inte sådana ägg som vi tog i mot där jag senare jobbade)

en häst som reser sig okontrolerat är direkt farlig för både ryttaren och sig själv, då är en gramantygel väldigt mycket till hjälp....

när det sedan kostar 6000 kr/mån. (sent 80-tal) så hade vi inte alltid den tid på oss, som vi kanske hade önskat. dessutom får man bara den fakta som ägaren vill ge...ofta inte överensstämmande med verkligheten.

det finns hästar med sådana problem, som jag inte kommit i kontakt med vare sig innan eller efter......tack och lov.....

när vi satte på gramanen så va det just sunt förnuft vi använde...
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Min nya häst reste sig oxå i början, kan hålla med om att det inte va särskilt roligt:crazy: Hon gjorde det, bara för att hon inte ville lämna de andra hästarna, testade mig där, hon hade lyckats skrämma den förra ägaren på detta sätt:smirk: men hon märkte ganska snart att det inte hjälpte här hemma, 3:e ggn var hon hur snäll som hellst, men hon kan fortfarande resa sig när man träna henne och ska lära henne ngt nytt, det är hennes sätt att tala om att detta är jobbigt, men det funkar jätte bra tillslut....alla har vi väl våra sätt vi tycker är bra, huvudsaken är att det funkar....;)
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

jo visst är det så :D
men jag menar hästar som reser sig så dom går över. gång på gång på gång...
skaderisken blir lite hög då, för både ryttare och hästen.
annars tycker jag oxå att hjälptyglar allt för ofta är en "genväg", men att det ibland kan vara befogat.

fel använt och utan riktig hjälp kan det ju bli katastrof..:eek:
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Om man tar emot hästar för tillridning, eller lämnar en häst på tillridning, ska man verkligen göra det hela "så snabbt som möjligt"? Eftersom snabba resultat snabbt resulterar i fler problem.

Genom att snabbt lösa ett problem har man inte Löst problemet, man har gått runt det.

Och har man gått runt det har man inte löst det Verkliga problemet som kan vara något helt annat.

Och har man inte Löst det verkliga problemet, så har man snart det illbaka, elelr så kommer det ett nytt.

Låt mig ta nosgrimma som exempel. (utan att låta denna diskution gå över till en debatt om det så jag ber er så vänligt att inte diskutera nosgrimmor här).

Varför sätter man på en nosgrimma?
Oftast är svaret, för att hästen gapar.

Har du då Löst problemet?
Eller gått runt det? Kommer hästen att sluta gapa om du öppnar nosgrimman igen?

Den Egentliga orsaken är oftast en av tre orsaker, hästens mun, hästens kropp eller ryttarens hand. Men det är Alltid ryttarens ansvar.

Är det hästens mun, tänder eller andra problem, så är det upp till ryttaren att ta ut en person som är Speciallist på tänder, inte hovslagaren som "kan" raspa.
Utan att göra detta till en debatt om raspning, de som vet hur en hästs tänder växer, vet också att de slutar växa när hästen bli äldre, och att man då, om man raspat med en vanlig stor rasp, har förkortat hästens liv. Se på hur hästtandläkarnas verktyg ser ut... små små filar... som tar där det verkligen behövs.

Eller så är det hästens kropp, då är det upp till ryttaren att ta ut en veterinär för undersökning.

Eller så är det ryttarens hand, och då ska man ta ut en instruktör, och har man redan en som kommit ut regelbundet under lång tid, så bör man byta... (en ryttare som inte får sin hand skolad till en mjuk och stillsam hand, kommer inte få en mjuk och följsam häst).

Det kan också vara så att ryttaren behöver byta bett...
Då är det upp till denna att ta reda på mer om vilket som passar just dennas häst.


Så genom att sätta nosgrimma på hästen, har man då kommit till en lösning med någon av ovanstående problem? Eller har man bara gått runt problemet och förbjudit hästen att uttrycka sig?


Och jag vill hävda att det är samma sak med hjälptyglar och snabba resultat.

Man kommer inte till en lösning, man kommer Runt problemet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

För att ett 20 min pass med hjälptygel inte Löser problemet, det går runt det :)
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

linnéa skrev:
De flesta hjälpmedel som hamnar i fel händer blir stjälpmedel.
De som fördömmer hjälptyglar har oftast lite erfarenhet av dem...


I mitt fall är det inte så. Jag är skolad på ridskolor och har gått utbildning i 3 år där man fick lära sig om hjälptyglar. Efter det har jag jobbat i häststall i över 5 år och därefter för mig själv i 2 år.

I min okunskap har jag använt mig av hjälptyglar.

Idag rider jag min hingst utan sadel (han har ett sadelläge på 35 cm), och i sidepull (pgs. tandskada som han fått från travet). Han gick som en stjärnkikare med turbomotor när jag köpte honom och kan idag gå lugnt och avslappnat och söker sig neråt.
Det tog 3 år. Och då har jag ridit kanske 1 år av dessa sammanlagt och lagt ner övrig träning på de andra 2 åren.
Han var inte enkel men genom att undvika genvägar kom jag att slippa alltför vanliga bakslag.

Vi arbetar fortfarande på hans mentala stress dock.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

jag tror inte du har förstått vad jag menar........
att jobba som beridare med "problemhästar" är inte samma sak som annan hästhållning.

MIN CHEF bestämde hur lång tid en häst fick ta, och det va oftast mer tid än vad ägaren tänkt från början....(för ägaren ÄR det en ekonomisk sak, hur lång tid det får ta. det är nog inte så många som har råd att betala för 3 års arbete, då jag jobbade skulle det blivit 216.000 kr)

att ta emot en häst för korrigering, är ett jobb....som vilket jobb som helst, dvs. man gör det man får betalt för. då hästägaren inte vågar/kan själv. min erfarenhet är att det allt för ofta är hästägaren själv som är ursprungs problemet, då dom många gånger har låtit hästen veta HUR stark den är, samt befäst många problem. allt för ofta orsakat av människor som anser sig kunna, utan att ta den hjälp som dom behövt långt tidigare.

NÄR EN HÄST PÅ 500-800 KG UTMANAR MÄNNISKAN, DÅ ÄR MAN LITEN.

och vet du hur allvarliga skador en häst kan dra på sig som reser sig och går runt????
dödsolyckor för så väl häst som ryttare förekommer, svåra skador som ks. är oxå en "biverkning"

ATT LÄRA EN HÄST VEM SOM BESTÄMMER OCH ATT MÄNNISKAN ÄR STARK ÄR INTE ATT GÅ RUNT PROBLEMET....

jag förespråkar fortfarande inte hjälptyglar, men att påstå att man "bara" går runt ett problem med hjälp av dem är löjligt.

dom hästar vi hade för inridning eller utbildning användes inga graman tyglar på, kanske bäst att tillägga:D

och det är lite det som hela tiden varit min poäng..
det måste få vara situationen som avgör vad som lämpar sig bäst. man måste inte vara för eller emot...........:idea:
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Sammet skrev:
För att ett 20 min pass med hjälptygel inte Löser problemet, det går runt det :)

Går runt eller löser - om problemet är borta så spelar det väl ingen roll?

Missförstå mig rätt. Jag är en inbiten förespråkare för att INTE använda hjäptyglar till höger och vänster.
Har sett många felanvända hjälptyglar och tycker sällan att det är befogat att använda.

MEN ibland så ÄR det ju faktiskt så att man kan komma tillrätta med ett problam med hjälp av en hjälptygel.
Kanske är det så att ryttaren med hjälp och tid skulle kunna lösa problemet i alla fall, men med hjälp av en hjälptygel så kommer man snabbbare tillrätta med problemet.
Och om det då är så - varför inte använda det?
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Jag menade inte att det skulle ta 3 år att fixa ett problem.
Jag syftade på att ag haft min häst i 3 år och av dom 3 hade det tagit 1 år att få en bra ridning, de övriga två åren har jag arbetat med hästens psyke.



Och nej, jag anser fortfarande att det är att gå runt problemet. För att vara exakt så sa du det själv, även om du inte menade det.


"min erfarenhet är att det allt för ofta är hästägaren själv som är ursprungs problemet, då dom många gånger har låtit hästen veta HUR stark den är, samt befäst många problem. allt för ofta orsakat av människor som anser sig kunna, utan att ta den hjälp som dom behövt långt tidigare."


Och genom att ni snabblöser problemet, så går ni Runt det egentliga problemet, dvs. ryttaren.
Hästen kanske slutar med just det problem ni hade in den för, men den kommer snart att skapa ett nytt...
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Zeli skrev:
Går runt eller löser - om problemet är borta så spelar det väl ingen roll?


Därför att när du går Runt problemet försvinner det inte, du gömmer det, precis som med en nosgrimma på en gapande häst.
Och troligast kommer hästen att hitta på något nytt "hyss" att göra.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Kort svar på en lång förstatråd:
Hjälptygel skall användas av den person som använder den korrekt, vid rätt tillfälle och p.g.a rätt orsaker.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Och jag vill vara så fräck/elak så jag påstår att den som är så pass duktig att han/hon kan använda sig av hjälptyglar korrekt, inte behöver hjälptyglar för att korrigera problem.


:)


/Sámmet som gärna tar en lång väg för att få ett hållbart resultat.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

GALOPP skrev:
Kort svar på en lång förstatråd:
Hjälptygel skall användas av den person som använder den korrekt, vid rätt tillfälle och p.g.a rätt orsaker.

man hör ju på namnet vad det är... en HJÄLPtygel. hästen behöver ingen hjälp och kan inte få hjälp att gå i rätt form, av en tygel! ni hör ju själva hur jäkla dumt det låter!

tyglarna är till för att hjälpa ryttaren enligt mig. om man har ont, inte har styrkan (mental och fysisk) lr helt enkélt behöver lära sig något, då kan ett hjälpmedel vara på sin plats. sporrar, för att koppla bort vadaktivitet och rida hästen m lår och knän, kan vara lika bra för ryttaren som ett graman, för att lära sig koppla bort handen och ge omedelbar respons på hästen.

så ja håller med citatet, hjälptygel skall användas av den person som använder den korrekt, vid rätt tillfälle och p.g.a rätt orsaker.

då fungerar det som det ska och tjänar sitt syfte!!!!

å det finns inget värre än att se folk ute i skogen m hjälpmedel av alla de slag..... kan sträcka mig så långt som till en martingal, men där är det stopp!
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

det skapar inte nödvändigtvis ett nytt problem...

går hästen tillbaks till den gamla ryttaren, och denne fortfarande inte tar hjälp för egen del (förstår sin egen del av "problemet") ÅTERKOMMER OFTAST SAMMA GAMLA PROBLEM.

kommer hästen till ny ryttare, som tar rätt hjälp så är ju "problemet" oxå avhjälpt.

att lära en häst att samarbeta med människan, för att någon tidigare har misslyckats är inte att "gå runt problem"

så nej, jag har INTE vare sig sagt eller menat att vi "gick runt" problemet.
att du väljer att tolka det så, kan inte jag hjälpa.
var och en blir ju salig på sin tro.........
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Sammet skrev:
Därför att när du går Runt problemet försvinner det inte, du gömmer det, precis som med en nosgrimma på en gapande häst.
Och troligast kommer hästen att hitta på något nytt "hyss" att göra.

Tja, men det där stämmer faktiskt inte alltid.

Som en parantes - du kan inte jämföra med att använda en nogrimma för att stänga hästens mun... om jag hade satt på nogrimman för en kort period och hästen sen skulle ha sin mun stängd även efter att jag tar av den.. eller jag hade förespråkat att alltid rida med hjälptygel.... då hade det kanske varit en relevant jämförelse.

Jag förstår vad du menar, och jag håller med om att för det mesta så stämmer det du säger... men jag tror inte att det är så svart eller vitt att det ALLTID är så.
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Får jag summera tråden då, genom att säga att man använder hjälptygel för att snabbt få en lösning på ett problem?
 
Sv: Hjälptyglar, en synd eller ett (stj)hjälpmedel.

Folk får tycka och tänna vad 17 dom vill om mig, för jag bryr mig inte. :) jag tycker att hjälptygeln är en bra sak både för hästen och för ryttaren, då dock mest för ryttaren.

Jag har själv haft det problemet att jag inte kunnat slappna av när jag rider dressyr och nedsitning, har då haft graman för min egna skull, vilket har hjälpt massor, jag blir lugn, och har handen prick stila, det e så stor skillnad att jag inte ens vet vad jag gör, rider me den kanske 2 dagar i rad, tar bort den, och woow så bra allt går, sen kanske jag får göra om det efter 1 månad eller likande, jag både tränar och tävlar, rider mkt i skogen, lydnad osv, och har nu ridit i 14 år, jag själv ser det inte som ett problem? jag e inte direkt beroende om man säger så. så ah, gott folk ni får gärna tycka jag e jätte dum som annvänder graman som hjälpmedle i min o mina hästar ridning som korigering osv. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 069
Senast: Oknytt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 513
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 458
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp