Hjälpgivningen galoppfattn

jacko

Trådstartare
En konkret tråd, där jag inte tror att det kan bli hårklyverier? ;)

Finns det något som skiljer hjälpgivningen inom AR gentemot den typ av dressyr ni red innan? Har ni lagt till något? Tagit bort något? Vad måste vara på plats innan en fattning - ställning, böjning, balans osv?

Då jag är i hästprovartagen märker jag hur olika folk rider sina hästar, och spec i fattningarna märks skillnaderna. En del ställer utåt. Några böjer igenom ordentligt inåt. Vissa fattar enbart för innerskänkel som flyttas fram. Andra fattar för ytterskänkel allena.

Så hur får ni lära er den hjälpgivningen?

Sv: Hjälpgivningen galoppfattn

Inte för att jag kan svara på din specifika fråga men alla gör nog lite olika.

När jag lär en unghäst är det mest innertån o på den sista- i komb med en kram på innertygeln- extra signal, som den har lärt sig vid longering- ta i linan= galopp.
Skitbra metod som gör att man får galopp så fort man rör innertygeln:rofl: o då lär sig att ge 17 i den.
Sen förfinar / ändrar man ju hjälperna eller tankeöverför:p

Mina hästar sätter igång i trav med magtryck, men få andra klarar av det. hästarna fattar inte.

Ställa utåt gör jag aldrig.

Jag vill gärna ha hästen så rak som möjligt på rakt spår (eller böjd/ställd efter voltspåret om det är där jag är). Fattningen ska ske för ytterskänkeln.

På ridskolan fick jag lära mig att fatta för innerskänkeln.

Frågan är hur jag fattar - och hur hästen förekommer - då den vill fatta på mina förberedelser :D
Jag fattar mest med sittbenen, försöker lyfta hästen uppåt med mitt bäcken - då blir det bäst

Men du har rätt - det finns verkligen en miljard olika sätt
min tränare säger att efter förbereldelserna (i possition) så fattar man badam, med ytter- inner

jag hade en unghäst som fattade på "tjolahopp" som rösthjälp

Ridskolefattningen jag fick lära mej var innerskänkel fram, ytterskänkel bak och trycka till samtidigt.

På mina egna hästar har jag fattat med inner sittben/skänkel.
Har provat på lite AR för några år sedan och den tränaren hade inga invändningar mot mina fattningar.

Har senare övergått till det klassiska och "fransmannen" jag ridit för tyckte jag skulle fatta för ytterskänkel.
Det funkar också men då min häst är väldigt lätt i sidled tycker jag att baken ofta sladdar in då.

På lördag ska jag rida för en ny instruktör, tillilka dressyrdomare. Ska be henne kolla extra på fattningarna för nu funkar helt plötsligt ingenting. Hästen min vill bara fatta den galopp jag inte vill fatta. Ja, jag vet att det beror på mig. Jag har lite problem med bäckenet och dess koordination. Är rädd att det är ålderskrämpor....

Prova med kramen i inner.

Min häst fattade inte fel galopp EN enda gång.
Har oxå haft nytta av det i byten- serier.

Ytterskänkeln tillbakaförd som man gjorde förr gör att baken hamnar få dubbla spår- nicht gut.

Jag har samma tankar om galoppfattning som innan. skillnaden nu är att jag har flera sätt att fatta beroende på häst och dagsform. (Det behöver inte ha med AR att göra. Det kanske jag hade haft idag även om jag inte ändrat mitt sätt att träna?)

Tack, det ska jag göra.
Kram på ytter fick jag till mej av en tränare för många år sedan också. Det tycker jag funkar ibland, men bara ibland.

Red en kompis häst som gjorde byten när man kramade yttertygeln. Det blev jag varse av misstag när jag hamnade i obalans och råkade fladdra till:angel:

Fick ju inte med hur jag gör själv. eftersom det är för sent att ändra får det bli här.
Jag har från början lärt mig fatta galoppen för inner skänkel. Det gör jag fortfarande. Men i första hand är det inre sittbenet som går något framåt/uppåt. Vid vissa tillfällen kan jag idag även lägga till ytter skänkel först, men det är inre sittbenet som är själva signalen till galopp. Så gör jag. Galoppfattning verkar vara det som har flest olika fungerande hjälpgivningar. Det kommer säkert upp mängder av olika sätt att fatta i den här tråden. Ska följa den.

Själv är jag så konfys att jag varken vet ut eller in! :) Men när jag fått hjälp av tränare med att "förfina" fattningen gjorde jag som du (och som Susan, om jag förstår er rätt?): suger upp innerbak med innersittben - eller lämnar plats kanske det mer eller mindre rör sig om. Försöker samtidigt göra en liknande rörelse med inner hand som jag gör med inner sittben. Yttersittben försöker jag möjligen använda lite bromsande, eller iaf mer stilla. (Observerar: jag försöker.)

Det är häftigt att hästar lärs så olika tycker jag. (Eller det är så lagom roligt när man sitter och försöker galoppa på saluhästen och den mest säger Que?)

Ser att du ställt frågan till Immer. Men eftersom jag fick lära mig det också så svarar även jag. Bara att bortse ifrån vid ointresse;)
Motiveringen enligt "min fransman" var att dom börjar galoppera med ytter bak.
Min häst tar galoppskänkeln väldigt bra men det blir som jag skrev ovan att hon lätt sladdar med baken och det blir dubbla spår.

När man sen kommer till bytena blir ju risken att man får dom där oklädsamma pendlande underskänklarna och att hästens rumpa slänger hit och dit.
Inte för att det blev så när han red men, men.... Och jag är inte där riktigt än.

Allt som antingen hejdar yttersidan eller släpper fram/upp innersidan funkar ju.
Jag väljer olika hjälper vid olika tillfällen och tycker nog att allt funkar lika bra utom att använda ytterskänkel, eftersom det då gärna blir dubbla spår som axel säger.
Oftast fattar jag genom att höja/föra fram inner sittben. Som god tvåa kommer innertygel. Ibland roar jag mig med att fatta galopp (eller vad det nu är man för tillfället vill göra) genom att peka med hakan i rätt riktning. Det funkar också alldeles utmärkt.

Ha ha, peka med hakan! Det måste jag testa.

Allt som antingen hejdar yttersidan eller släpper fram/upp innersidan funkar ju.
Jag väljer olika hjälper vid olika tillfällen och tycker nog att allt funkar lika bra utom att använda ytterskänkel, eftersom det då gärna blir dubbla spår som axel säger.
Oftast fattar jag genom att höja/föra fram inner sittben.
Du beskrev det mycket bättre än jag. :laugh:
Som god tvåa kommer innertygel. Ibland roar jag mig med att fatta galopp (eller vad det nu är man för tillfället vill göra) genom att peka med hakan i rätt riktning. Det funkar också alldeles utmärkt.
Detta har jag inte provat. Det måste jag göra.
Men det är precis som du säger, att man får anända lite olika hjälper vid olika tillfällen. Det gäller att ha känsla för vad som passar just där och då.

Jag måste erkänna att det tog ett tag att fundera vad jag egentligen gör i själva fattningen, jag tänker nog mycket mera på det jag gör innan, (efter en hel del drillning i det kan man säga)

Fokus nu är raka fattningar med kvalitet och alltså att hästen ska vara på ytterhjälperna först. Så det är det jag tänker på, och det innebär halvhalt på ytter och checka av att hästen svarar och att ytterskänkeln då ligger intill och har kontakt, inner ngt framme och också kontakt. Därefter sitta fram helt enkelt i galopp, som att inleda galoppen själv kanske på sätt och vis. Är hästen på ytterhjälperna och tar halvhalten innan (eller halvhalterna)är det inte mycket som behövs, knappt något alls faktiskt.

Raka balanserade fattningar låter lätt, men det är det inte på min häst i alla fall, det kan variera mkt beroende på förarbetet och frökens läggning för dagen. När det blir bra är de riktigt bra. Det är då man riktigt har hästen på ytter och kan tajma in att fatta i exakt rätt moment av steget, men det är än bara mer tur än skicklighet tyvärr, oftast.

Ingen skänkel som direkt trycker till alltså, att ha hästen på ytterhjälperna är ju inte att trycka till med den, bara känna svar på ytter s a s. (Annars kommer ju hästen lätt att gå på dubbla spår och det gör min så gärna ändå i fattningar om hon är lite ivrig så det ska vi inte uppmuntra.)

Nu är det en tråd om galoppfattningar men jag tänkte det kunde vara intressant med mera hjälpgivning. Så jag undrar hur ni gör halvhalterna:idea:

Du beskrev det mycket bättre än jag. :laugh:
Detta har jag inte provat. Det måste jag göra.
Men det är precis som du säger, att man får anända lite olika hjälper vid olika tillfällen. Det gäller att ha känsla för vad som passar just där och då.

Ok, kan du förklara det där lite mer:confused: Är det samma häst du varierar på?

Förlåt en korkad person, men exakt vad gör du med innertygel?
Jag har förstått att Axel använder sig av den och får bra resultat, medan jag fått tips att gå lite "upp och fram" med innerhand samtidigt som innerbog går fram. (Tänk att handen ska över en stor bifftomat, som en ensidig überstreichen typ)

Jag tror i mitt stilla sinne att jag gör halvhalter på lite olika sätt, beroende på vad jag "behöver göra" (dvs vad jag har misslyckats med innan, kanske man kan säga? :angel:). Jag kan göra en seg halvhalt t ex. Jag kan göra en snabb halvhalt. Jag kan göra en böjande halvhalt, en bromsande men aktiverande halvhalt och jag kan göra en misslyckad halvhalt. I halvhalterna ingår att jag försöker öka magstödet något, och sen beror det på vad jag behöver göra vad som läggs till. Samsidig skänkel, enkelsidig skänkel, tummen trycker mot pekfinger, lite fastare grepp om tygeln, halvhalt enbart på ytter, "svampning", osv.

Halvhalter är en hel värld, tycker jag. Det var lättare på ridskoletiden när man bara trodde det var "sitt till". (Jag hoppas att jag en gång i tiden ska få in det så pass i ryggmärgen att jag verkligen bara tycker det är att sitta till!)

Oftast fattar jag genom att höja/föra fram inner sittben. Som god tvåa kommer innertygel. Ibland roar jag mig med att fatta galopp (eller vad det nu är man för tillfället vill göra) genom att peka med hakan i rätt riktning. Det funkar också alldeles utmärkt.

Det låter förvirrande att hästen får olika signaler vid olika tillfällen för samma sak.. Hur skall den kunna veta vad som gäller och ha en chans att göra rätt första gången :confused:

Hur skall du kunna korrigera den på ett schysst sätt när du inte har gett EN klar tydlig hjälp vilket innebär att det är ditt fel om den fattar fel galopp?

För om du fattar på ett sätt första gången och hästen inte fattar galopp så byter du signal, hur skall hästen förväntas förstå att den skulle fattat galopp första gången ?

System i ridningen och röd tråd finns inte då antar jag.

Liknande trådar

Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 823
Senast: Badger
·
Ridning Har roat mig med att skriva av vad herr DLG säger om ämnet terre à terre. Notera särskilt hans utläggning om folk som bara pratar...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Senast: Jegra
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Dressyr Har en grej som jag funderat på ett tag som jag tänkte presentera. Jag har en häst som är stor, sent tagen, överbyggd, rakhasig samt med...
2
Svar
38
· Visningar
2 735
Senast: Malinigbg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar