hjälper eller stjälper?

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
jag hästen om jag står upp, tillbakalutad när jag rider i ganska brant nerförsbacke? gör jag rätt eller fel? är det bättre att sitta ner helt?
Jag har bra balans så jag stör inte hästen men hästen kanske bli stabilare om man sitter ner???
tacksam för svar
 
Sv: hjälper eller stjälper?

Du gör rätt.
Tänk att du sitter/står upp likadant som om du skulle gå upp/ ner själv.
 
Sv: hjälper eller stjälper?

du ska egentligen stå i fältsits med balansen rätt, dvs inte hänga bakåt alls.. de du gör när du hänger bakåt är att förflytta ekipagets vikt till bakdelen och skulle hästen komma lite diagonalt kan bakdelen av ekipaget helt plötsligt hamna nedanför framdelen i nedförsbacken, dvs ni snurrar runt..

fast n vet ja inte om du hänger bakåt eller om du bara stpr i balans och då hamnar bakåt :)
 
Sv: hjälper eller stjälper?

BeastieBabe skrev:
skulle hästen komma lite diagonalt kan bakdelen av ekipaget helt plötsligt hamna nedanför framdelen i nedförsbacken, dvs ni snurrar runt..


Det är därför man alltid ska rida rakt nerför branta backar!!!
 
Sv: hjälper eller stjälper?

Jag hänger inte bakåt, kan inte luta mig längre fram för då lär jag ramla av, backarna är branta och då står jag i lätt sits och hamnar automatiskt lite tillbakalutad. Ej, hängandes bakåt och jag rör inte sadeln.
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 929
Senast: Sel
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
544
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp