Hjälpa exemhästar, era bästa tips!!

Jag vet ju att många tänker och tycker som jag, skulle behöva mer mothugg!! Men klart, lägga ner energi på sånt men hästarna.....lider med dem.....

Hej där, vill bara tipsa om vad som hjälper vår eksemhäst som har GRAVA eksem så fort knotten kommer. I början hade han stora sår på skap, mage, ben, huvud, i pannluggsfäste och mankam trots smörjning med mjukgörande och Horsol, plus täcke förstås. Sedan ett par år tillbaka använder jag ett medel som heter Killitch, köper från UK. Hjälper direkt, kör ett par tre dagars behandling så går hans eksem tillbaka om de börjat, fast nu smörjer jag mest förebyggande.
I början var han ovillig och man fick inte pilla på vissa ställen där han haft mycket problem, ständigt tjafs om pannluggen, men nu står han nöjd och stilla. Han är också mycket mer glad och pigg (23 år) vilket ju inte är så svårt att fatta - måste vara vidrigt när det kliar, eller spricker och svider, överallt.

Jag är med i en eksem-tråd (sluten tråd) på facebook som gör att jag blir ledsen. kalla mig för struts som inte ser helheten när jag påpekar forskning och att eksem är ärftligt och att helheten för mig är att se alla möjligheter att underlätta för hästen med pricktest/modernare test i nuläget för att se om fler allergener finns, gott grovfoder, täcka i tid, undvika stärkelse mm - det som hjälpt mina hästar att vara symptomfria. Allt detta är att "strutsa" sig. Jag blir verkligen ledsen när forskning som gjorts av duktiga veterinärer och seriöst arbetat med detta kallas för att stoppa huvudet i sanden?? Att jag bara orkar.... men lämnade tråden nu, healing och homeopati och speciella mineraler lär bota det de vill....

Heja dig!!

Jag vet att jag gör fel som avlar på mitt vita sto. Men jag gör det ändå.
När hon kom till Sverige gick hon 08-12 utan att få eksem. När hon betäcktes gick hon ensam med hingsten, hingsten stressade henne otroligt och hade förmodligen skadat henne (när vi kom dit oanmälda var där en som frågade om vi var de som hade stoet som blivit skadat, den där vita). :rage:

Jag vägrar acceptera att ston som täckas och smörjs och kanske är betydligt mer eksembenägna får gå i avel och min vita inte bara för att hon blev så otroligt dåligt behandlad hos hingsten. Det säger inte att det är okej att avla på min vita, men.. Åh, ja. Hon ger fina föl, hon verkar inte få eksemföl, hon är en jättebra mamma.

Ändras det genetiska materialet av att eksem har utbrutit? Det känns främmande för mig, men jag vet inte. Så fungerar det ju inte på människor.

Senast ändrad:
Festade till och köpte ett nytt täcke förra helgen. I torsdags var det bara trasor kvar. MYCKET dålig kvalitet. Spännena kring benen gick upp direkt, redan första användardagen, därefter vid varje användning. Även svansskyddet släppte när hästen rullade sig... Mycket besviken, över tusen spänn för täcke och huva, och sån SKIT!

Så, om ni ska köpa täcke, så kan jag verkligen inte rekommendera det som finns på H**ks.

Festade till och köpte ett nytt täcke förra helgen. I torsdags var det bara trasor kvar. MYCKET dålig kvalitet. Spännena kring benen gick upp direkt, redan första användardagen, därefter vid varje användning. Även svansskyddet släppte när hästen rullade sig... Mycket besviken, över tusen spänn för täcke och huva, och sån SKIT!

Så, om ni ska köpa täcke, så kan jag verkligen inte rekommendera det som finns på H**ks.

Tänk, precis samma sak hände mig när jag köpte ett Boett-täcke.
Köper numera bara täcken från Hööks, då det är bättre för min ekonomi. Dessutom tycker jag att de håller bra = funkar på min kuse.

Jag har bara bra erfarenhet av deras täcken. Brukar kunna använda de i 2 säsonger. Tråkigt för dig när du kostade på ett nytt :mad: Jag har provat 3 olika sorts märken och tycker inte det är någon skillnad. Har därför slutat köpa de dyraste :)

Problemet är egentligen täcket, för kliar sig hästen så spelar inte prislappen någon roll mer än att det är fasen mycket surare när ett täcke för 1000 kr eller mer pajar. Än om ett täcke för 350 kr pajar.

Ska täcker hålla bättre, så måste man försöka få dem klådfria så långt det är möjligt. Täcket är första skyddet sas, att skydda dem från att bli bitna och som också ger den orsak till att klådan uppstår.

Jag köpte billigare täcken, och det klarade vår gammelhäst mycket bra. Han höll sig symptomfri i princip de sista 10 åren av sitt liv, varför täckena höll utmärkt. Någon gång hade han fastnat i en gren eller kvist, så att ett mindre jack uppstod. Men den största boven var faktiskt blinningar, de kunde dra små stycken ur täcket så att det uppstod knapphåls stora små hål och det oavsett vilken typ av täcke han hade på sig.

Jo, fast jag räknar ju med att spännena ska hålla mer än en - EN! - dag, och att svansskyddet ska vara bättre fastsytt än at det släpper vid en rullning... Hon kliar sig inte mot träd etc, men rullar sig och har kul som vilken häst som helst, och DET räknar jag ju med att ett täcke ska tåla, iaf längre än en vecka...:mad:

Jo, fast jag räknar ju med att spännena ska hålla mer än en - EN! - dag, och att svansskyddet ska vara bättre fastsytt än at det släpper vid en rullning... Hon kliar sig inte mot träd etc, men rullar sig och har kul som vilken häst som helst, och DET räknar jag ju med att ett täcke ska tåla, iaf längre än en vecka...:mad:
Ett sånt täcke hade jag reklamerat. Min häst har rullat i alla täcken (ca 20 st genom åren) men aldrig att ett nytt täcke hållit så dåligt pga det. Däremot kompisar kan ganska snabbt demolera att täcke, så man ska välja rätt kompisar också. De täcken som jag lagat småhål på blir lite svagare av tvätt och väder och vind. Då är de minst 1-2 år gamla, längre än så räknar jag inte att det räcker om de går 24/7/6mån.

Ett sånt täcke hade jag reklamerat. Min häst har rullat i alla täcken (ca 20 st genom åren) men aldrig att ett nytt täcke hållit så dåligt pga det. Däremot kompisar kan ganska snabbt demolera att täcke, så man ska välja rätt kompisar också. De täcken som jag lagat småhål på blir lite svagare av tvätt och väder och vind. Då är de minst 1-2 år gamla, längre än så räknar jag inte att det räcker om de går 24/7/6mån.
Ja, det blir nog reklamation nästa gång jag åker till staden.

Vilket märke använder du på täcke, @Korven ?

Ja, det blir nog reklamation nästa gång jag åker till staden.

Vilket märke använder du på täcke, @Korven ?
Hööks, sen 10 år. Som Boj sa, hellre ett billigt täcke som går sönder för även dyra täcken går faktiskt sönder. Och jag märkte att täcken som inte satt som korvskinn höll bättre. Min hade 145 på sina sista. En isis på 137 cm men lång som en ledbuss. Boj sa det :D

Har man en exemhäst så
1 Inse att hästen inte kommer kunna gå på bete alltså ute dygnet runt
2 Du kommer få ta in och ut hästen in även under sommaren varje dag
3 Du kommer få köpa dyra täcken= en kostnadsfråga samt en massa dyra salvor hit och dit.
Så glöm att få de lite skönare sommartid att man släpper ut hästen på bete och får lite ledigt från mockning och att man inte måste åka ut varje dag

Har man en häst som har kraftig exem där den kliar av sig man och svans och blöder och varar så snälla avliva hästen... den lider och man är en djurplågare som håller kvar ett djur som lider 6 månader varje år.
Det är inte rätt!!

Har man tur kan man med blod svett och mkt pengar få en exemhäst symtomfri om man gör som ovan.. men ara för den är symptomfri betyder det inte att den är fri från exemet..
Det är ju enbart för allt slit man gjort Slutar man så ja då har man exemet tillbaks på ett nafs.
Att ha hästar inne dagtid och ute nattetid anser jag också är djurplågeri.. djur skall få tillgång till sol och dagens underbara liv och inte behöva berövas detta.
Då är de bättre att avliva om hästen är så pass sjuk i sin exem.

Blir så ledsen på ägarna varje gång jag ser islänningar som har så svår exem att de kliat av sig hela man och svans och blöder och har ont.. vissa har till och med klia av sig bitar av öronen och har stora sår på sina kroppar.
Jag lider med dessa hästar och skulle så gärna se att de fick somna in för att slippa lida.

detta har jag lovat min häst iaf.. får hon kraftig exem så kommer hon få somna in för hon är värd ett lyckligt och smärtfritt liv.

Maskproblemet tror jag är en helt annan historia, slarviga stallägare som inte har koll på hur man sköter det. I vårt stall med 35 hästar är det ca 5 hästar som behöver avmaskas, unga, nya, ingen eksemhäst. Alla stallägare/hästägare borde gå en maskkurs på SVA för att lära sig hur man sköter betena och avmaskningar.

Lite OT

Det är nog inte bara stallägare som behöver gå denna kurs.. ujuj så många hästägare runt om i Sverige som är otroligt okunniga i denna fråga.

Vi är med i SVAs maskprogram (där kanske Madick är inblandad :)) och har fått jättebra hjälp och information. Tack SVA!

Apropå täcken, är det någon som hittat ett bra juverskydd? Eller kanske tom sytt själv? Har provat ett par och de har suttit så illa att skaven vart värre än knotten.

Heja dig!!

Jag vet att jag gör fel som avlar på mitt vita sto. Men jag gör det ändå.
När hon kom till Sverige gick hon 08-12 utan att få eksem. När hon betäcktes gick hon ensam med hingsten, hingsten stressade henne otroligt och hade förmodligen skadat henne (när vi kom dit oanmälda var där en som frågade om vi var de som hade stoet som blivit skadat, den där vita). :rage:

Jag vägrar acceptera att ston som täckas och smörjs och kanske är betydligt mer eksembenägna får gå i avel och min vita inte bara för att hon blev så otroligt dåligt behandlad hos hingsten. Det säger inte att det är okej att avla på min vita, men.. Åh, ja. Hon ger fina föl, hon verkar inte få eksemföl, hon är en jättebra mamma.

Ändras det genetiska materialet av att eksem har utbrutit? Det känns främmande för mig, men jag vet inte. Så fungerar det ju inte på människor.

Von frá Vindheimum har ju gett många fina avelshingstar och finns i flera stammar. Hon hade eksem och jag pratade med hennes ägare Maggan ibland då jag var ganska ny på eksem på den tiden och letade lösningar (svenskfödd eksem, mina från Island hade klarat sej utom en senare). Generellt ser det ut som avkommorna efter hästar från Island bättre och jag tror att de som har förstånd slutat avla på sin häst om den ger eksem i avkommorna.
Jag har ju träffat dina föl och din fina vita. Jag rekommenderar att ni ger henne linfröolja året om. Den säljs i stordunk på Gunnarshögs Gård i Hammenhög. Linfröolja har gett bra effekt som du kan läsa här av bl a Boj.
Svenskfödda (liksom danskfödda tyskfödda etc närbelägna länder) med eksem skall man verkligen inte avla på.

Problemet kommer ju upp med hästar från Spanien och Portugal, PRE. Vissa får eksem liksom frieser, shettisar och andra som växer upp i annan klimat än det vi har i Sverige.

Nu har jag en ny fråga. Även detta härleds till eksemtråden på Fb....

Är det någon här eller känner till att man tar vävnadsprov för att få veta om hästen har eksem och vilka? Vävnadsprovet sägs de tydligare information än ett blodprov (som alltså inte är och inte kommer bli 100% tillförlitligt) Jag ska kopiera istället vad som skrevs....

Här:

Därför att det ger ett tydligare svar. Ett blodprov svarar på att du har/är känslig för något men inte om de är knott eller sol eller annat. De e mina veterinärer som säger detta. Du får mer detaljerat på vävnadsprov men oftast är de ju knott MEN de vet man ju så blodprov är ingen mening om man vill veta mer. Jag har frusit vävnadsprover som ska testas i höst för att kunna framställa "vacc" av blodprovet vet jag bara att han är överkänslig mot något o de visste ja ju redan du får fråga en veterinär

Jag har en donna som har exem, och som går med täcke och huva i exemtider. Hon kliade av sig nästan hela luggen och en del av manen trots täcke!! Exem kan ju bero på olika saker om man ska gå på det som man kan läsa om!

Obalans i tarmarna till olika situationer i livet och hur de trivs! Så vad gör ni för era exemhästar? Ser ni exem på någon viss sorts häst?

Jag har en häst som har en inre stress och är alltid på tårna och jag tror att det kan ha del med det att göra, men vad vet jag! Hon är en island import, som oxå kanske har sin orsak.

Vad tror ni? Finns det mera vi kan göra för att hjälpa våra exemhästar mer än med täcke??!

Jag har två hästar som har eksem.
Den ena är ett islandsfött sto, som klarar sig med eksemtäcke så länge det är helt. Hittills i år just inte kliat sig alls, och är hel och fin med intakt tagel.
De gångerna hon ändå får förändringar, fungerar det väldigt bra att smörja med betnovatlösning (stark kortison).
Hon är en lite stressad personlighet och när det händer saker blir eksemet värre. Det var värst första sommaren hos mig: nu miljö, ny människa, nydräktig. Därefter mindre och mindre problem.

Den andra hästen är en basjkirvalack. Han klarar sig också bra så länge han har ett intakt eksemtäcke på sig men kan få eksemfläckar på kroppen och inte endast i tagelbotten.
På honom är kortison overksamt men Helosansalva är det som fungerar bäst (provat lite olika alternativ men helosan har läkt eksemsåren på ett par dagar vilket jag tycker är sensationellt).
Han verkar reagera mer på solen än på insekter så det är en lite annan karaktär på hans eksem jämfört med stoets.
Han är en stabil och obekymrad personlighet. Egentligen ingen skillnad i eksemets svårighetsgrad år för år utan utseendet har varierat helt med min förmåga att hålla honom täckad.

Jag har täcke i förebyggande syfte och tycker Top Reiter's eksemtäcke är bra. Bra passform, och torkar fort.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 905
Senast: Seabaz
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 535
Senast: linda93
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Adventskalendertråden 2024
  • Valet i USA