Jag vet ju att många tänker och tycker som jag, skulle behöva mer mothugg!! Men klart, lägga ner energi på sånt men hästarna.....lider med dem.....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är med i en eksem-tråd (sluten tråd) på facebook som gör att jag blir ledsen. kalla mig för struts som inte ser helheten när jag påpekar forskning och att eksem är ärftligt och att helheten för mig är att se alla möjligheter att underlätta för hästen med pricktest/modernare test i nuläget för att se om fler allergener finns, gott grovfoder, täcka i tid, undvika stärkelse mm - det som hjälpt mina hästar att vara symptomfria. Allt detta är att "strutsa" sig. Jag blir verkligen ledsen när forskning som gjorts av duktiga veterinärer och seriöst arbetat med detta kallas för att stoppa huvudet i sanden?? Att jag bara orkar.... men lämnade tråden nu, healing och homeopati och speciella mineraler lär bota det de vill....
Festade till och köpte ett nytt täcke förra helgen. I torsdags var det bara trasor kvar. MYCKET dålig kvalitet. Spännena kring benen gick upp direkt, redan första användardagen, därefter vid varje användning. Även svansskyddet släppte när hästen rullade sig... Mycket besviken, över tusen spänn för täcke och huva, och sån SKIT!
Så, om ni ska köpa täcke, så kan jag verkligen inte rekommendera det som finns på H**ks.
Festade till och köpte ett nytt täcke förra helgen. I torsdags var det bara trasor kvar. MYCKET dålig kvalitet. Spännena kring benen gick upp direkt, redan första användardagen, därefter vid varje användning. Även svansskyddet släppte när hästen rullade sig... Mycket besviken, över tusen spänn för täcke och huva, och sån SKIT!
Så, om ni ska köpa täcke, så kan jag verkligen inte rekommendera det som finns på H**ks.
Ett sånt täcke hade jag reklamerat. Min häst har rullat i alla täcken (ca 20 st genom åren) men aldrig att ett nytt täcke hållit så dåligt pga det. Däremot kompisar kan ganska snabbt demolera att täcke, så man ska välja rätt kompisar också. De täcken som jag lagat småhål på blir lite svagare av tvätt och väder och vind. Då är de minst 1-2 år gamla, längre än så räknar jag inte att det räcker om de går 24/7/6mån.Jo, fast jag räknar ju med att spännena ska hålla mer än en - EN! - dag, och att svansskyddet ska vara bättre fastsytt än at det släpper vid en rullning... Hon kliar sig inte mot träd etc, men rullar sig och har kul som vilken häst som helst, och DET räknar jag ju med att ett täcke ska tåla, iaf längre än en vecka...
Ja, det blir nog reklamation nästa gång jag åker till staden.Ett sånt täcke hade jag reklamerat. Min häst har rullat i alla täcken (ca 20 st genom åren) men aldrig att ett nytt täcke hållit så dåligt pga det. Däremot kompisar kan ganska snabbt demolera att täcke, så man ska välja rätt kompisar också. De täcken som jag lagat småhål på blir lite svagare av tvätt och väder och vind. Då är de minst 1-2 år gamla, längre än så räknar jag inte att det räcker om de går 24/7/6mån.
Hööks, sen 10 år. Som Boj sa, hellre ett billigt täcke som går sönder för även dyra täcken går faktiskt sönder. Och jag märkte att täcken som inte satt som korvskinn höll bättre. Min hade 145 på sina sista. En isis på 137 cm men lång som en ledbuss. Boj sa detJa, det blir nog reklamation nästa gång jag åker till staden.
Vilket märke använder du på täcke, @Korven ?
Maskproblemet tror jag är en helt annan historia, slarviga stallägare som inte har koll på hur man sköter det. I vårt stall med 35 hästar är det ca 5 hästar som behöver avmaskas, unga, nya, ingen eksemhäst. Alla stallägare/hästägare borde gå en maskkurs på SVA för att lära sig hur man sköter betena och avmaskningar.
Lite OT
Heja dig!!
Jag vet att jag gör fel som avlar på mitt vita sto. Men jag gör det ändå.
När hon kom till Sverige gick hon 08-12 utan att få eksem. När hon betäcktes gick hon ensam med hingsten, hingsten stressade henne otroligt och hade förmodligen skadat henne (när vi kom dit oanmälda var där en som frågade om vi var de som hade stoet som blivit skadat, den där vita).
Jag vägrar acceptera att ston som täckas och smörjs och kanske är betydligt mer eksembenägna får gå i avel och min vita inte bara för att hon blev så otroligt dåligt behandlad hos hingsten. Det säger inte att det är okej att avla på min vita, men.. Åh, ja. Hon ger fina föl, hon verkar inte få eksemföl, hon är en jättebra mamma.
Ändras det genetiska materialet av att eksem har utbrutit? Det känns främmande för mig, men jag vet inte. Så fungerar det ju inte på människor.
Jag har en donna som har exem, och som går med täcke och huva i exemtider. Hon kliade av sig nästan hela luggen och en del av manen trots täcke!! Exem kan ju bero på olika saker om man ska gå på det som man kan läsa om!
Obalans i tarmarna till olika situationer i livet och hur de trivs! Så vad gör ni för era exemhästar? Ser ni exem på någon viss sorts häst?
Jag har en häst som har en inre stress och är alltid på tårna och jag tror att det kan ha del med det att göra, men vad vet jag! Hon är en island import, som oxå kanske har sin orsak.
Vad tror ni? Finns det mera vi kan göra för att hjälpa våra exemhästar mer än med täcke??!