Hjälpa exemhästar, era bästa tips!!

Nu har "min" häst inte fullt utvecklat eksem men hon har tendens till att klia sig vilket började när hon flyttade till vårt stall som 4-åring. Kan tänka mig att det var omställningen som gjorde att det bröt ut.
Vi har dessutom hagar som inte är så värst snälla ut eksemsynpunkt.
I somras klarade hon sig till stor del utan täcke, det vi har ändrat är att hon dels får Biopromin (vilket jag vet är rätt omdiskuterat), både själva grundmedlet och några speciella formulor, minns dock ej vilka.
Vi tvättar manen och svansen som väldigt lätt blir feta, antingen i Probschampo eller i Head and shoulders mjällsschampo vilket kanske egentligen inte är att rekommendera till häst men det funkar.
Tvättar också av henne på kroppen emellanåt med Probschampo.
Jag tror att det är jätteviktigt att börja med åtgärderna innan hästen börjar klia sig, i synnerhet när det gäller tillskott så att de hinner "boosta" lite innan.

Det som flera med mig har märkt är att vaccination kan utlösa eller förvärra eksemet/kliandet så nu har vi ändrat till att vaccinera tidig vår i stället för på sommaren. Kan tänka mig att allt som påverkar immunförsvaret negativt kan spela roll.

Min häst hade redan fått sår och börjat klia sig då hon fick på sig täcke denna våren (hon var då ännu inte min). Men jag fick bort "såren" med att tvätta manen med Head ans shoulders jag med, och gjorde nån tvätt med Prob shampo sedan smörjde jag med Hästsalva eller vad den heter! Men nu när hon är min ska jag verkligen försöka allt för att hon inte ska komma till de värsta kli hon hade förra sommaren!

Men nu vet jag även hur känslig hon är och jag hoppas jag kan förebygga!!

Mitt sto från Island fick eksem, första sommaren med klåda fick hon gå med täcke och huva och massor med ultra shield och i en hage där det inte fanns något att klia sig på...
Sen har det varit tidigt på med täcke och huva och hage utan nåt att klia! Sen efter 3 somrar kunde hon gå i kombinerad skogs och betes hage utan att klia sönder sig!:) såklart fullt utrustad!;) Smörjde i perioder med silverlotion och helosan fotsalva oxå!:crazy:

Jag vill bara höja ett varnade finger för silverlotion, den må hända upplevas effektiv för en del. MEN den är också starkt antibaktriell vilket kan orsaka resistens, som medför att när man behöver hjälp från antibiotika eller liknade så kanske effekten uteblir pga resistensen.

Jag vill bara höja ett varnade finger för silverlotion, den må hända upplevas effektiv för en del. MEN den är också starkt antibaktriell vilket kan orsaka resistens, som medför att när man behöver hjälp från antibiotika eller liknade så kanske effekten uteblir pga resistensen.
Fast resistens mot antibiotika och silver är inte samma sak. Man har heller aldrig kunnat påvisa Silverresistens. Rätta mig gärna med vetenskapligt bevisade artiklar angående det om jag har fel.

Fast resistens mot antibiotika och silver är inte samma sak. Man har heller aldrig kunnat påvisa Silverresistens. Rätta mig gärna med vetenskapligt bevisade artiklar angående det om jag har fel.
Kan du bevisa att den inte orsakar resistens? Varför ha en antibakteriell salva för en sjukdom som inte har med bakterier att göra?

Kan du bevisa att den inte orsakar resistens? Varför ha en antibakteriell salva för en sjukdom som inte har med bakterier att göra?

Nu var det væl inte jag som skulle svara på det dær, men det ær væl inte så dumt kanske med en atibakteriell salva till torr, irriterad hud? Den har nog inte kvar sitt naturliga skydd mot bakterier. Blesa gick ur tiden før øver tio år sedan. Men hon hade eksen i sexton år så jag han testa allt tænkbart. Jag anvænde Helosan ibland just før att den ær bakteriedødande. Men mest av allt anvænde jag Fenuril. Apoteket har ettkilos pumplaskor. Står dom inte framme så kan man be expediten hæmta. Det ær inte dyrt. Den ær inte fet och kletig så jag kunde anvænda den i man o svansbotten och øverallt. Verkar inte vara så vanligt att folk anvænder Fenuril till eksemhæstar men den mjukar verkligen upp och førebygger klåden. Mot knott så anvænde jag outspædd RB 86. Den finns inte længre under det namnet, men samma føretag har en liknande. Till man o svanstvætt anvæde jag Ekholms prob-shampo de sista åren. Om hon hade fått någon riktigt ful eksemflæck så anvænde jag kortisonsalva ett tag. Det ær ett problem att tæcket inte tæckte øverallt. En sømmerska utanfør Sæffle specialsydde starka, bra tæcken med korta byxor på. Vet inte omfortfarande syr på bestællning. Jag testade aldrig Økozon (ett kosttillskott) men många mår bra av det.

Nej självklart inte eftersom man aldrig funnit några som helst bevis på att någon form av resistens försekommit. Lika lite kan du påstå att så kan komma att ske.
Vid exem bildas små sår i huden, där får bakterier väldigt lätt fäste och då kan salvan med silver lindra och läka. Silver används både i sjukvård och djurvård för läkning av sår, bakteriedödning m.m.

Hmm, jag behöver hjälp här igen!! Jag flyttade ju min häst för en månad sen... Men nu har hon börjat med exem symtom. Hon är jätte mjällig i man och har jätte konstig päls. Jag får inte i henne foder, så jag får heller inte i henne oljan och ingenting! Det känns som om hon inte alls trivs och är tillfreds i det nya. Så jag funderar på att flytta tillbaka till mitt gamla stall där jag vet att hon faktiskt trivs och mår bra....

Men hur ska jag hjälpa henne under tiden???

Över 70 % av eksemet grundar sig i överkänslighet mot knott, är hästen import ökar denna siffra ytterligare. Ofta är det också så att är hästen allergisk mot en sak så kan det finnas annat den också reagerar på, mygg, broms/blinningar för att nämna några inom samma kategori. Men det händer att dessa hästar är kan få reaktioner på annat under den sk eksemsäsongen, dvs sommartid.

Vad man ska göra är att skydda hästen mot det den reagerar mot, och det med täcke. Man börjar tidigt, för när väl hästen blir biten för mycket så är allergin igång, tyvärr så kommer knotten tidigt och allt som oftast ser vi dom inte förrän det är för sent.

Alltså jag täckade tidigt, när snön försvann och plusgrader kom så fick vår herre sitt täcke på.

Men det viktiga är inte vad man gör under sommaren, det är ännu viktigare hur hästen mår under den delen av året som eksemet inte är aktivt. Här har man alla chanser att hjälpa hästen till en bra sommar, genom välbalanserad foderstat. Har du en häst med mycket nerv så kan det bero på brister av magnesium, en underskattad mineral som de svettas ut men som det även ofta finns för lite av i fodret.

Magnesium är livsviktigt för kroppen och dess muskler, vid brist kan det bl a visa sig som nerviga hästar men även att de är överkänsliga vid beröring te x där större muskelansamlings finns som bakparti.

Vill man stärka immunförsvaret så har omegafetter en dokumenterad effekt på just eksem, rikligt med dessa fetter är linfröolja som man med fördel kan ge hästen året runt. För att få någon effekt bör du starta nu, och ge runt 2-3 dl om dagen i minst 120 dagar, där efter kan man gå ner på underhållsdos ½-1 dl. Men eftersom det då är eksemsäsong så skulle jag inte minska så mycket.

Vår eksemhäst var den värsta sorten, men han gick ute dygnet runt iofs väl täckad men helt befriad från symtom.

Många täcken hade vi, jag bytte täcke 2 gånger i veckan men tog av det varje dag och skakade ur det från hår. Alltid ett nytvättat täcke, alltid mineraler och linfröolja året runt, samt en god tillgång till strå i form av hö eller bete. Samt en stor dunk med myggmedel, här fanns inga gränser för hur mycket jag använde.

Jag behövde aldrig smörja min häst eftersom han inte visade symptom, men behöver man det så finns mycket medel att tillgå och vad som passar er måste ni prova er fram till.

Jag köpte en eksem häst för ca ett år sen och då hade han doseringen i msk linfröolja om dan.. Jag gick ökade på och gav honom 2 msk ...men tänker nu att det måste ju vara som en fis i rymden om de ska ha 2-3dl? Finns det nån biverkan på att ge så mkt eller?

Nej det funkar inte.
Har du prövat det? Min häst hade det då jag köpte honom men då läste jag att det var diverse åsikter om det och jag slutade ge i sommar såg väl ingen markant skillnad men han har fått eksem redan nu och börjat klia på manen det hade han inte så tidigt i fjol vår då han fck det....kan iofs bero på en hel massa andra orsaker....

Har du prövat det? Min häst hade det då jag köpte honom men då läste jag att det var diverse åsikter om det och jag slutade ge i sommar såg väl ingen markant skillnad men han har fått eksem redan nu och börjat klia på manen det hade han inte så tidigt i fjol vår då han fck det....kan iofs bero på en hel massa andra orsaker....
Ja jag har prövat det och sen när studien om att hästar kan få anemi så slutade jag. Jag märkte ingen försämring då heller.

Jag köpte en eksem häst för ca ett år sen och då hade han doseringen i msk linfröolja om dan.. Jag gick ökade på och gav honom 2 msk ...men tänker nu att det måste ju vara som en fis i rymden om de ska ha 2-3dl? Finns det nån biverkan på att ge så mkt eller?

2-3 dl är inte så mycket, så nej inga biverkningar där inte.

Har behandlat eksemhästar i c:a 15 år nu och kan nu hålla symtomen på en så låg nivå att det inte syns att de har eksem.
Först av allt, se till att hästen mår bra fysiskt och psykiskt. Att vissa kosttillägg kan dämpa eksemen tyder på att just det tillskottet saknade hästen tillräckligt av.
Vi har under åren provat, om inte alla men nästan alla, preparat samt hemmagjorda med skiftande resultat. Men det var inte förrän för c:a 5 år sedan vi hittade det som fungerar.
Nu har även den som hade kal svans och man i början blivit symptomfri.

Hur behandlar vi eksemhästar (och importer i förebyggande syfte) då?

- alltid täckade under knottsäsongen samt lästall att gå in i. När det blåser 5 m/sek eller mer och vid ihållande regn så slipper de täcke.

- vi smörjer in man och svansrot en gång i veckan med Benzyl Bensoat, i början kan man behöva två till tre gånger i veckan. Är också effektivt mot pälsätare, det används ju till flatlöss hos människor :D Är repellerande mot insekter.

- på skap, mage och runt ögon använder vi MJ-salva som vi beställer från tillverkaren. Den är både bakteriedödande och svampdödande, en ren naturprodukt. Nackdel, det är en liten del tjära i så vita hästar synd det på;) Kan också användas på sår och mugg med gott resultat, är starkt repellerande mot insekter.

- vi tvättar hästarna c:a två gånger om året med grönsåpa som är mjukgörande, klådstillande och repellerande mot insekter.

Vad som också är viktigt är att sätta igång med åtgärderna innan insektsäsongen och inte missa en enda dag.

Lycka till
Rolle
IpL

En fråga till er igen då! Vi har nu plusgrader på dagarna + sol, graderna ligger på allt mellan 3-8 grader på dagarna. Sen kan det sjunka till 0 an på nätterna. Hur hade ni gjort, täckat eller väntat?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 905
Senast: Seabaz
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 262
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 535
Senast: linda93
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar