SandraM
Trådstartare
Nu har "min" häst inte fullt utvecklat eksem men hon har tendens till att klia sig vilket började när hon flyttade till vårt stall som 4-åring. Kan tänka mig att det var omställningen som gjorde att det bröt ut.
Vi har dessutom hagar som inte är så värst snälla ut eksemsynpunkt.
I somras klarade hon sig till stor del utan täcke, det vi har ändrat är att hon dels får Biopromin (vilket jag vet är rätt omdiskuterat), både själva grundmedlet och några speciella formulor, minns dock ej vilka.
Vi tvättar manen och svansen som väldigt lätt blir feta, antingen i Probschampo eller i Head and shoulders mjällsschampo vilket kanske egentligen inte är att rekommendera till häst men det funkar.
Tvättar också av henne på kroppen emellanåt med Probschampo.
Jag tror att det är jätteviktigt att börja med åtgärderna innan hästen börjar klia sig, i synnerhet när det gäller tillskott så att de hinner "boosta" lite innan.
Det som flera med mig har märkt är att vaccination kan utlösa eller förvärra eksemet/kliandet så nu har vi ändrat till att vaccinera tidig vår i stället för på sommaren. Kan tänka mig att allt som påverkar immunförsvaret negativt kan spela roll.
Min häst hade redan fått sår och börjat klia sig då hon fick på sig täcke denna våren (hon var då ännu inte min). Men jag fick bort "såren" med att tvätta manen med Head ans shoulders jag med, och gjorde nån tvätt med Prob shampo sedan smörjde jag med Hästsalva eller vad den heter! Men nu när hon är min ska jag verkligen försöka allt för att hon inte ska komma till de värsta kli hon hade förra sommaren!
Men nu vet jag även hur känslig hon är och jag hoppas jag kan förebygga!!