Hjälpa exemhästar, era bästa tips!!

En fråga till er igen då! Vi har nu plusgrader på dagarna + sol, graderna ligger på allt mellan 3-8 grader på dagarna. Sen kan det sjunka till 0 an på nätterna. Hur hade ni gjort, täckat eller väntat?
Jag brukade hålla mig till +5 i dygnsmedeltemperatur. Men såg jag knott tidigare så åkte täcket på

Idag åkte faktiskt täcket på! När jag kom till stallet och skulle hämta henne i hagen ser jag hur det bara svärmar flygfän över varenda vattenpöl... Så nu chansar jag inte längre! Får vi ett bakslag så får jag helt enkelt plocka av den igen!! :P

1504978_10152621474306927_673183867183925770_n.jpg

Eksemtäcket är på sen någon vecka tillbaka.
Hästen Eneborg hårig. Har börjat fälla. Blir genomsvettig vid ridning. Känns så där att sen sätta på ett Eksemtäcke över det.
Funderar på att klippa henne.

Hur har ni andra gjort?

Eksemtäcket är på sen någon vecka tillbaka.
Hästen Eneborg hårig. Har börjat fälla. Blir genomsvettig vid ridning. Känns så där att sen sätta på ett Eksemtäcke över det.
Funderar på att klippa henne.

Hur har ni andra gjort?

Min har inte så mycket päls. Men tycker att hon tappat mycket under tiden hon haft täcket, men har inte upplevt henne som varm. :)

Min har inte så mycket päls. Men tycker att hon tappat mycket under tiden hon haft täcket, men har inte upplevt henne som varm. :)
Nej hon blir inte varm av att ha täcke på sig, utan hon blir väldigt svett vid ridning och att sätta på täcket på en då svettig häst känns inte bra.

Men hon skada rakas idag är planen :)

Om din häst har börjat fälla så bör du känna till detta innan klippning, hästen blir känsligare i huden vid fällning. Vid klippning kan det oturligt bli så att hår vänder ner igen och då kan hästen få något som kallas hårsäcksinflammation. Det med för klåda och vätskande sår, frånsett det så finns den estetiska biten vilket gör att sommarpälsen kan bli randig.

Om din häst har börjat fälla så bör du känna till detta innan klippning, hästen blir känsligare i huden vid fällning. Vid klippning kan det oturligt bli så att hår vänder ner igen och då kan hästen få något som kallas hårsäcksinflammation. Det med för klåda och vätskande sår, frånsett det så finns den estetiska biten vilket gör att sommarpälsen kan bli randig.
Yes i know.

Börja med bara en msk. Med envishet fungerar det. Riv äpplen el morot och/alt betfor o blanda i.

Jag blandar i betfiber mix, och det tycker hon ju om. Men det måste vara smaken av oljan hon inte tycker om. Vanlig olja går i, även om hon inte tycker det är super gott! Hon har inte ätit även om jag blandat lite. Men jag ska försöka igen! :)

Jag vet inte om det skiljer väldigt mycket i smak på linfröolja men jag köper alltid linfröolja med e-vitamin från Gunnarshög. Det äter pålle i ren form, glömde lägga i så hällde i tom hink och sluuurp var det uppätet.

Jag har en estnisk häst som är import från Estland. Estland är väldigt öppet och blåsigt så där finns så vitt jag vet inte så mycket knott, lite som Island. Han fick exem den tredje sommaren i Finland, i samma veva fick han mugg som inte gav med sig på 4 år, sommarexemen satt i alla dessa år också den, första sommaren var han aningen ful, andra helt grym, följande någorlunda förutom nacken o ansiktet som kliades sönder och 4:e exemsommaren gick helt ok. Under hösten efter 4:e exemsommaren tog jag av ren tillfällighet bort allt onödigt socker från foderstaten, och la till brunalger i stället för syntetiska mineraler. Först rök muggen, efter ca 1 månad. Följande sommar började han aldrig klia sig på det sättet som en exemhäst utan mer som en normal. Så herr fick gå naken. Så i juni fick han betfor för att få i sig algerna, det tog en vecka så hade han mugg på 2 ben och kliade sig frenetiskt. Betforet togs bort, kliandet och muggen försvann. Det märks ännu idag att han har någon allergi mot knott, det kliar jätteskönt över hela kroppen då man skrubbar med gummiskrapan, inte som på min andra häst som är exemfri, men det stör inte esten. Jag var lite orolig att han skulle få återfall ifjol då vi flyttade hit till Sverige, men han klarade sig utan problem och är fortfarande exemfri. Så ett tips från mig, se över foderstaten, finns där något som kan störa kroppens balans? Eftersom din häst är import från Island så kan du nog inte räkna med att den blir helt exemfri, men det kan bli bättre. Min ponny blir allt från sämre till mycket dålig under sommaren om han äter müsli, pelletsfoder, syntetiska mineralfoder, vätskor eller andra burkar från olika fabriker, betfor ställer också till det för honom, också om det handlar om så lite som ett par pyttesmå mått biotin..

Vad är syntetiska mineraler för något? Mig veterligen är mineraler ganska naturliga sas, så det här begriper jag inte riktigt.

Själv skulle jag inte ge alger, men det beror mest på att alger är havens renhållningsverk så där finns det saker jag inte skulle vilja trycka i min häst.

Inte för att göra någon jämförelse männsika-häst men jag äter algtabletter och det är det enda som hjälper mot min eksem.
Och angående havets reningsverk, då är det ju lika väl se vad det är i maten vi äter om man nu inte är en renlevnadsperson....

Inte för att göra någon jämförelse männsika-häst men jag äter algtabletter och det är det enda som hjälper mot min eksem.
Och angående havets reningsverk, då är det ju lika väl se vad det är i maten vi äter om man nu inte är en renlevnadsperson....

Du har delvis rätt, MEN man vet att alger samlar bl a kvicksilver och lagrar som iofs är bra för våra vatten men för mig känns det så där att stoppa det i mig eller min häst.

Du har delvis rätt, MEN man vet att alger samlar bl a kvicksilver och lagrar som iofs är bra för våra vatten men för mig känns det så där att stoppa det i mig eller min häst.

Ja, det är ett problem, vissa företag påstår att algerna skördas i rena hav men så som det ser ut i världen idag är det inte så enkelt. Haven är fulla med skit och vi måste skärpa oss med hur vi hanterar miljön och vad vi handlar mm.
Men än så länge hjälper algerna mej och jag vet inget annat som kan "fixa" mitt eksem lika väl. Kunde jag prova annat skulle jag ju göra det och jämföra.

Jag är med i en eksem-tråd (sluten tråd) på facebook som gör att jag blir ledsen. kalla mig för struts som inte ser helheten när jag påpekar forskning och att eksem är ärftligt och att helheten för mig är att se alla möjligheter att underlätta för hästen med pricktest/modernare test i nuläget för att se om fler allergener finns, gott grovfoder, täcka i tid, undvika stärkelse mm - det som hjälpt mina hästar att vara symptomfria. Allt detta är att "strutsa" sig. Jag blir verkligen ledsen när forskning som gjorts av duktiga veterinärer och seriöst arbetat med detta kallas för att stoppa huvudet i sanden?? Att jag bara orkar.... men lämnade tråden nu, healing och homeopati och speciella mineraler lär bota det de vill....

Jag är med i en eksem-tråd (sluten tråd) på facebook som gör att jag blir ledsen. kalla mig för struts som inte ser helheten när jag påpekar forskning och att eksem är ärftligt och att helheten för mig är att se alla möjligheter att underlätta för hästen med pricktest/modernare test i nuläget för att se om fler allergener finns, gott grovfoder, täcka i tid, undvika stärkelse mm - det som hjälpt mina hästar att vara symptomfria. Allt detta är att "strutsa" sig. Jag blir verkligen ledsen när forskning som gjorts av duktiga veterinärer och seriöst arbetat med detta kallas för att stoppa huvudet i sanden?? Att jag bara orkar.... men lämnade tråden nu, healing och homeopati och speciella mineraler lär bota det de vill....

Ja du jag har sett det där, och man blir mörkrädd. Som det ser ut nu är människor på väg tillbaka till var vi själva befann oss för 20-25 år sedan. Alltså de misstag vi gjorde då och som man senare forskat fram inte fungerar, de ska testas igen. Läskigt, på bekostnad av drabbad häst.

Bara för det så måste jag gå med i den , får se hur länge jag orkar

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 905
Senast: Seabaz
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 535
Senast: linda93
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Adventskalendertråden 2024
  • Valet i USA