Jag har en estnisk häst som är import från Estland. Estland är väldigt öppet och blåsigt så där finns så vitt jag vet inte så mycket knott, lite som Island. Han fick exem den tredje sommaren i Finland, i samma veva fick han mugg som inte gav med sig på 4 år, sommarexemen satt i alla dessa år också den, första sommaren var han aningen ful, andra helt grym, följande någorlunda förutom nacken o ansiktet som kliades sönder och 4:e exemsommaren gick helt ok. Under hösten efter 4:e exemsommaren tog jag av ren tillfällighet bort allt onödigt socker från foderstaten, och la till brunalger i stället för syntetiska mineraler. Först rök muggen, efter ca 1 månad. Följande sommar började han aldrig klia sig på det sättet som en exemhäst utan mer som en normal. Så herr fick gå naken. Så i juni fick han betfor för att få i sig algerna, det tog en vecka så hade han mugg på 2 ben och kliade sig frenetiskt. Betforet togs bort, kliandet och muggen försvann. Det märks ännu idag att han har någon allergi mot knott, det kliar jätteskönt över hela kroppen då man skrubbar med gummiskrapan, inte som på min andra häst som är exemfri, men det stör inte esten. Jag var lite orolig att han skulle få återfall ifjol då vi flyttade hit till Sverige, men han klarade sig utan problem och är fortfarande exemfri. Så ett tips från mig, se över foderstaten, finns där något som kan störa kroppens balans? Eftersom din häst är import från Island så kan du nog inte räkna med att den blir helt exemfri, men det kan bli bättre. Min ponny blir allt från sämre till mycket dålig under sommaren om han äter müsli, pelletsfoder, syntetiska mineralfoder, vätskor eller andra burkar från olika fabriker, betfor ställer också till det för honom, också om det handlar om så lite som ett par pyttesmå mått biotin..