Q

qwinny

Jag har en häst som har epsm (pssm). Nu måste jag hitta något att ge henne i kraft foder utan stärkelse och socker. Har ni några förslag??
Jag har ingen åter försäljare här i närheten på melassfri betfor m.m..
Då hon inte går något just nu så letar jag mest efter ett foder som hon bara skall få någon dec eller två av per mål så hon också får något i krubban.
Jag satt och funderade på om vetekli innehåller stärkele, någon som vet? Kom gärna med förslag på annat foder också.

Sv: Hjälp!!!

EPSM (eller PSSM) är en muskeldefekt som leder till onormal inlagring av glykogen i muskulaturen.

Jag har ingen erfarenhet av den där sjukdomen.
Men vetekli är jag rätt säker på att det innehåller stärkelse.
Vad har hästen ätit förut/äter nu?
Om hästen inte tål socker så kan du inte heller ha den på bete i sommar... :crazy: Den måste gå i en gräsfri hage.
Ska du bara ha krubbskrammel kanske det duger med morötter/frukt?

KL om du söker på epsm så finns det bra foderförslag av en veterinär.jag har ingen epsm,men en ras som är käsnlig för ddet och jag använder mig av olja,betfor,lucern och bra hö.fungerar utmärkt

Men jag fick höra av vet att man absolut inte skulle ge betfor då hon inte skall äta socker. :confused:
Idag äter hon hö, protein mineraler från kvarnbyfoder för det innehåller endast liten mängd stärkelse nypon, 2 dec betfor, 1/2 kg krafft grund per dag. Grunden var bara för att hon skulle få i krubban när alla andra fick mat. Hon är nämligen dålig i ena kotan fram så hon har stått i 6 månader nu och kommer bli minst lika lång vila till så hon läker och hon har då en tendens till att sticka iväg i vikt och hon får absolut inte vara tjock nu när kotan är dålig. Sen har hon fårr morötter, men hörde nu att det är mycket socker i morötter så jag fick rådet att sluta med dom.. :crazy:
Vet snart inte vad jag kan fodra henne med. Till saker hör också att hon är jätte känslig för protein så lusern är inget alternativ, tyvärr.:cry:

Till saker hör också att hon är jätte känslig för protein så lusern är inget alternativ, tyvärr.:cry:

Oj vad man blir trött på att höra det här.
Men- nej hon kan inte vara känslig för protein. Proteiner är naturliga byggstenar i fodret.

Hon klarar inte av att äta lusern i någon form eller linfrökaka då hon får fruktansvärda proteinknölar över hela kroppen. Dessa går ju sedan ont på henne och tar ju flera år innan de går bort. Hon klarar av visst protein men måste då vara rätt protein så att säga. Hon kan ex äta kokade linfrö och hon klarar av att äta protein mineralerna, veterinären sa redan för flera år sedan att hon kan inte ta upp proteinet på rätt sätt i vissa foder.
Å ja protein är naturliga byggstenar som du säger men till saken hör att vissa hästar inte klarar av att ta upp det på rätt sätt. Vi har ju genom åren *förstört* våra hästar genom att stoppa i de massa tillsatser som ex vildhästarna inte är vana vid.

Veterinären sa att jag får hitta något foder som innehåller minimalt med socker och stärkelse och även tänka på hur jag tillför proteinet.

Allt spannmål innehåller stärkelse, dvs korn, havre, råg och vete.
Behöver hästen verkligen kraftfoder då?

Det finns ju flera olika sockerarter, nästan allting innehåller ju sockerarter. Gräs, betfor, grovfoder oxå tror jag...
Kan gissa att betfor inte är så bra iaf, om den lagrar glykogen, bara så jag fattar rätt, det är alltså glykogen du vill undvika?

Hon klarar inte av att äta lusern i någon form eller linfrökaka då hon får fruktansvärda proteinknölar över hela kroppen. Dessa går ju sedan ont på henne och tar ju flera år innan de går bort. Hon klarar av visst protein men måste då vara rätt protein så att säga. Hon kan ex äta kokade linfrö och hon klarar av att äta protein mineralerna, veterinären sa redan för flera år sedan att hon kan inte ta upp proteinet på rätt sätt i vissa foder.
Å ja protein är naturliga byggstenar som du säger men till saken hör att vissa hästar inte klarar av att ta upp det på rätt sätt. Vi har ju genom åren *förstört* våra hästar genom att stoppa i de massa tillsatser som ex vildhästarna inte är vana vid.

Veterinären sa att jag får hitta något foder som innehåller minimalt med socker och stärkelse och även tänka på hur jag tillför proteinet.

Jag håller med dig om att många hästar får foder som deras matspjälkningssystem inte är anpassade för. Men jag undrar verkligen om detta har pågått tillräckligt länge (årtusenden ?) för att de nu inte ska kunna klara av att äta foder som är naturligt för dem som tex lusern. Men det är kanske inte så du menar? Hur menar veterinären att du ska tillföra proteinet? Varför kan hon inte ta upp det på rätt sätt?
Sedan kan det ju vara ngt annat som ger dessa "proteinknölar" det behöver ju inte vara just proteinerna.

Egentligen har jag nog inte ngt råd att ge dig. Det verkar för komplicerat för mig. Men om du sköljer ur betforen ordentligt så försvinner ju sockret. Men jag vet inte om allt socker försvinner. Själva betforfibrerna borde inte vara farliga de bör vad jag förstår inte innehålla varken socker eller stärkelse.

Hej!
Har du sett Spillers happy hof? Skulle tro att det kan var något för din häst.

Innerhåller: Energi 8,8%, Råfett 4, Råprotein 8%, Växtråd 25%, Stärkelse 4% och Ca, P , Mg, vitamin A, itamin E, vitamin E.

Svenskafoder är deras återförsäljare. Dom kan ta hem enstaka säckar. Håller tummarna att du hittar något foder som passar.

Det blir nog bra mycket billigare för TS att själv blanda, halm, hö, lusern, olja, melass, mint och vitlök som Happy hoof innehåller.

Hej!
Har du sett Spillers happy hof? Skulle tro att det kan var något för din häst.

Det är sökert bra med tanke på att hålla sockret nere.
Men ts kunde vad jag förstår inte äta lusern över huvudtaget. Om det är så, så är det nog inte ett bra förslag med Happy Hoof.

Det finns ju flera olika sockerarter, nästan allting innehåller ju sockerarter. Gräs, betfor, grovfoder oxå tror jag...
Kan gissa att betfor inte är så bra iaf, om den lagrar glykogen, bara så jag fattar rätt, det är alltså glykogen du vill undvika?

Ja precis..

Men jag fick höra av vet att man absolut inte skulle ge betfor då hon inte skall äta socker. :confused:
:

Det finns melassfri betfiber ex, SpeediBeet. Den skulle du kunna ge. Då får du fördelen med betfibern utan få sockret från melassen.

Korsförlamningshästar ska ha minimalt med stärkelse och socker av alla de slag eftersom deras alltför aktiva insulin genast stoppar in det i musklerna som glykogen som FA skrev.

Om du bara behöver energitillskott så ge några hekto olja. Det stabiliserar också insulinkänsligheten. Behöver du både energi och protein så ge mer av ditt proteinkoncentrat. Det innehåller ju de viktigaste aminosyrorna, Dä behöver totalmängden protein inte vara så stor heller.
Fast krafft grund skulle jag ju inte rekommendera. Nästan 90 % är ju socker och stärkelsehaltiga ingredienser. Resten Lusern. HH

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
1 060
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 791
Senast: svea
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 049
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
18 671
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar