• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare linsz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 984
L

linsz

Hejsan alla!
familjen här i norrland är intresserad av att skaffa valp. vi fundera på labrador, men har hört efter med bekanta och denna rasen fäller ganska myckeet. är det ngn som är erfaren och vet ´?? Min man är dessutom lite allergisk och vi är inte säkra på hur detta skall funka.. men vi är helt ärligt talat inte intresserad av någon annan ras.

ensamhetsträning har vi oxckså funderat över.. mina barn går i skolan och min man jobbar heltid. själv jobbar jag 80% och jag har möjlihet att ta mig ifrån jobet iaf en gång per dag då valpen är liten (ca:4-5 mån).
vad tycker ni, kan man lämna en 4 månaders valp ensam från halv nio till tolv? sen kommer jag hem och rastar och ger sällskap, i ca en timme. och därefter fårvalpen vara ensam tre timmar till??? om den har ensamtränats i nästann två månader, tror ni de går?

vi vill gärna ha hund, vi skall självklart inte endast låta den nvara hemma ensam.. vi bor nära sjöar och är förövigt en väldigt aktiv familj.
men snälla ge oss förslag på vad vi kan göra!!! :)

tack i förhand!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: hjälp...

Jag skulle nog påstå att det inte är förrän vid ca 8-9 månaders ålder man kan börja lämna dem själv längre stunder (mer än en ½-1 h). Dett aär också individuellt så till vida att har ni otur får ni en hund som ni inte kan lämna själv förrän långt senare eller inte alls om den har separationsångest. Detta måste man ha i baktankarna.

Ni skulle alltså lämna hunden själv i upp emot 6½-7h per dag?! Inte ens en vuxen hund skall behöva vara ensam mer än 4h per dag så det är klart olämpligt även där.

Din man är allergisk också säger du. Då bör ni inte skaffa hund alls, speciellt inte en labbe som mig veterligen inte är någon bra "allergihund" (om nu någon är det eg) Vad gör ni om det inte fungerar?

Nej, jag tycker ni skall släppa tanken på hund innan ni har bättre förutsättningar.

tacksam för svar.
vi har redan kontakt med en uppfödare. vi har förklarat allergisituationen och skall fåå hälsa på hundarna/valparna. vi hoppas åp det bästa.

Ang. tid: Jag tkr att en valp får anpassa sig efter familjesituationen, och detta gör valpar även. men det ligger mycket i det du säger... 7 timmAr är mycket, men det är trots allt inte i sträck.
vi får nog sätta oss ned i fam. och diskutera , framförallt tiden!

En valp kan liknas vid ett barn i början. Den kan till exempel inte hålla sig utan blåsan tömmer sig när den blir full och det utan att valpen kan göra ett dugg åt det. I början kan det hända flera gånger i timmen och måste därför rastas ofta. Är man inte närvarande och kan ta ut valpen så blir det pölar inne och det tar längre tid för valpen att bli rumsren. Den kommer inte att vara redo att hålla sig i flera timmar vid 4-5 månader. Ni kan därför inte lämna den så länge som ni tänkt.

Bortsett från rumsrenheten så är det mycket få valpar som är mentalt lämpade att lämnas ensamma så länge. Valpen kan bli otrygg, börja skälla, bita sönder saker och vara allmänt oregerlig. Dessutom blir det olycklig. Valpen är som sagt bara ett litet barn och kan inte anpassa sig i den åldern. Jag skulle aldrig sälja en valp till er under de här förutsättningarna.

Det ni däremot kan göra, om allergifrågan löser sig, är att titta efter en vuxen hund som är rumsren och trygg i sig själv. Det ser jag inga problem med.

Jag har haft Labrador och: Ja de fäller. De fäller alltid lite. Jag har alltid dammsugaren framme. Vid fällperiod kan man dammsuga 1-2 ggr per dag. Det räcker med att de skakar på sig så har man hår överallt :D Det positiva är att håen är tunga och mest ligger på golvet. De kletar inte fast så mycket i kläder.

Ang. allergi har jag haft en hund som många allergiker har tålt lite bättre än många andra hundar. Den andra hunden var en allergisk katastrof. Så det beror inte bara på päls utan även på individ.

Ensamma Labradorer går ofta hårt åt på inredningen. Det är inte alls ovanligt att få väggar och sånt uppkäkade. Jag har haft en hund som inte tuggat på inredning.

Ang. tid: Jag tkr att en valp får anpassa sig efter familjesituationen, och detta gör valpar även. men det ligger mycket i det du säger... 7 timmAr är mycket, men det är trots allt inte i sträck.
vi får nog sätta oss ned i fam. och diskutera , framförallt tiden!

Men valpen har ju inte valt att få bo hos er. Det är faktiskt så att det är NI som ska anpassa er och inte hunden enligt min mening. Om ni nu väljer att skaffa en valp är det ERAT ansvar att ge den bra förutsättningar.
En hund är liksom inte en mänsklig rättighet och har man dåliga förutsättningar så gör man både sig själv och hunden en tjänst genom att inte skaffa någon.

Precis som Jadzia säger så är en valp att likna vid ett barn. Skulle ni lämna er 4-åriga son/dotter själv i 7 timmar? Knappast va. De är varken fysiskt eller psykiskt mogna att vara ensamma så länge.
Sedan är det ingen fördel, som många tror, att dela upp ensamheten istället för att ha en längre ensamhet i sträck. För hunden blir det två (eller fler) avsked och har man en hund med minsta separationsångest så kan det bli riktigt förödande.
Som redan nämnts också så brukar hundar som blir lämnade för länge, för tidigt, bli otrygga och lägga till med olater såsom att skälla, bita sönder inredningen och vice versa.

Jag tycker inte det låter lämpligt alls att ni skaffar hund!

Först ska ni nog ta reda på om din man är allergisk!! (spendera tid hos någon som har hund/be någon komma hem till er då och då med sin hund).
Annars kanske nu upptäcker det när hunden har kommit och det är rent för jävligt mot hunden tycker jag.

Ni ska även inte räkna med att det går att lämna en så liten ensam så mycket!
Kan man inte ta sig tid att vara hemma ordentligt med den (den är som någon skrev som ett barn!) så ska man inte ha hund.

Tänk igenom om ni verkligen kan garantera en hund ett livslångt hem först.

Här är min ärliga och brutala åsikt:

Hund är ett privilegium, inte en rättighet. Kan man inte ge hunden de förutsättningar och möjligheter som den behöver för att vara lycklig ska man skaffa sköldpadda istället. Hunden kan inte anpassa sig till er på vissa sätt, där är det upp till ägaren att anpassa sig efter hunden.

Om far i huset står ut med allergibesvären, ni verkligen vill ha hund och det absolut inte går att ta med hunden till jobbet: Hitta en dagmatte/husse. Och var beredda på att valpen kommer lyssna bättre på denne än på er, ty sig till denne mer än er och känna större trygghet hos denne än hos er. Det är där hunden kommer att vara hela dagarna och det är där den kommer att uppfostras den viktiga valp/unghundstiden.

Eller se er om efter en vuxen hund (som tidigare förslag). Men då får ni vara noga med att denne hund inte har problem med att bli lämnad ensam, och den tid ni är hemma får gå till hunden. Ni kan inte sticka iväg på bio på kvällen sedan, handla får den göra som är på väg hem sist för hunden ska inte behöva få ytterligare ett avsked när ni väl kommit hem på kvällen, ni kan heller inte gå på middag på fredagkväll och lämna hunden hemma ytterligare tre timmar. Helgen ser jag som självklar att ni ger till hunden, för att ge den åtminstone en ärlig chans att känna sig som en i gänget.

Vill ni detta? Ja, då är det väl fritt fram...

/Syrsa

Som dom andra redan har sagt anser även jag att det är ett privilegium att skaffa hund, inte någon slags rättighet. Jag lämnar inte ens mina vuxna hundar ensamma så mycket om jag inte måste. Jag hatar att lämna dom ensamma mer än en gång om dagen, och att vara hemma en timme ger inge vidare sällskap utan mest en toamöjlighet typ. Skulle jag jobba så skulle jag skaffa dagmatte eller dagisplats. Nu pluggar jag och läser mest hemifrån så jag har mycket tid åt hundarna.

De dagar mina hundar är ensamma så mycket blir ju resten av dagen till att aktivera hund. Och som syrsa redan sagt, det blir projekt bara att handla, gå bort på middag och så vidare. En vuxen, trygg hund skulle säkert klara av det och få det att fungera bra. Men inte en valp. Som alla redan sagt, det är ju bara en bebis. Att säga att en valp ska anpassa sig efter familjen låter helt galet i mina öron. När jag skaffade valp var jag beredd på att helt rätta mig efter den, vad gällde allt från att vara hemma och plugga till att jag inte ens kunde gå på bio utan att lösa en hundvakt. Som sagt, det är ett privilegium att skaffa hund och hela livet styrs till stor del efter just hunden.

Jag fortsätter.

Om ni väldigt gärna vill spendera tid med en hund, hör efter med någon i grannskapet om det finns någon som kän tänka sig att låna ut hunden till er i perioder. Kanske helger, kanske en semestervecka, kanske kan ni vara hudnvakt när den ägaren vill resa bort? Och att ni tar ledigt den veckan och ägnar den åt er "bonushund".

Det är ju ett sätt att umgås med hund utan ansvaret dygnet runt. det låter nämligen som att ni inte riktigt har förutsättningarna för det ansvaret.

/Syrsa, brutal som vanligt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 721
Senast: Sel
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 344
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet... 2
Svar
20
· Visningar
3 381
Senast: Acto
·
R
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
2 049
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka