Hjälp!!!!!!

C

cina 65

Hej.
Köpte en liten hingst för att gå med vår andra men nu är det så att vi får knappt gå in i hagen då han gör utfall på en gång, han köptes ohanterad och dom vi köpte han av var rädda för han då han både bits och reser sej när man försöker le han i grimskaftet.
Jag är inte rädd för han men undrar hur man kan få bukt med detta??
Tacksam för alla råd för jag har bestämt mej för att han ska sluta med detta.
Har även diskuterat kastrering men detta gick ikke då han tydligen var klapphingst.
Det är en shettishingst på 2 år.

Snälla kom med råd. :confused:

Sv: Hjälp!!!!!!

ojda.

Så ni har två hingstar i en hage?

Han behöver sättas på plats helt enkelt och veta vem det är som bestämmer. Nu menar jag inte att ni ska slå honom!

Det finns ju folk som koncentrerar sig endast på hästhantering som man kan anlita och så kommer dom och hjälper en. som en ridlektion, fast en hästhanterings lektion om du förstår.
Kan ju söka bland annonser här och se vad du hittar.

Lycka till!

Tack.
Prövade detta men hon som kom hem var inte av samma åsikt som jag och tyckte att han skulle vältas omkull när han reste sej men jag tror själv att man kommer längre med att skapa ett förtroende mellan häst och mej själv, han ska ju inte bli rädd för mej.
Vågar knappt ringa nån ny nu då jag inte vill stressa upp han så det blir värre.....:confused:

det är ju inte ett förtroende du behöver, det är ju respekten!

jag tror inte hästen blir ett dugg rädd för dig för att nån annan trycker till honom lite, just att han trillar omkull kan vara det perfekta överaskningsmomentet som får hästen att stanna upp och tänka till lite...

Jag tycker du var klok som inte gick med på att välta honom, risken att han skulle skadas finns alltid! Ring ut en ny och förklara direkt redan på telefon att du på inga villkor går med att han ska ryckas omkull.

det är ju inte ett förtroende du behöver, det är ju respekten!

jag tror inte hästen blir ett dugg rädd för dig för att nån annan trycker till honom lite, just att han trillar omkull kan vara det perfekta överaskningsmomentet som får hästen att stanna upp och tänka till lite...

Jo jag vet ju det men jag vill gärna tro att om dom litar på en så kommer respekten.
Har kanske fel i detta, jag har ju inte haft en häst som gjort på detta viset innan så man blir ju både arg, besviken och ledsen för att inte tala om förvånad ...:D
Den andra jag har är ju inte alls på detta viset och har aldrig visat sej så tjurig fast klart dom e ju alla olika.
Men du tror att detta skulle kunna hjälpa?

men berätta lite om vad du gör med honom! står han bara i hagen hela dagarna eller jobbar du nått med honom? Går du ut och går med honom och hanterar honom någonting?

Gå på promenader med honom och hantera honom mycket, få honom att bli van vid dig och gör roliga saker ihop när ni går på promenad! Spring lite grann med han och stanna när du vill och gå när du vill. Gå och beta någonstans. Prata mycket med honom så att han vänjer sig vid din röst.
en tjej här på buke berättade att hon brukade gömma mat på olika ställen och sen ta med sin häst på promenad och gå till dom här olika ställena och göra det till en lek att "nu ska vi hitta maten!" och pratade med bäbis röst,, "Vaaarrrtt kan maatenn varraaa???" Det tycker jag låter som en bra ide!

för hästar lyssnar ju faktiskt på våra röste mycket mycket mer än vad vi tror!

Liksom så att hästen tycker det är kul att vara med dig och att det är det bästa som finns!!

För om han bara står i hagen och gör inget mer så ser han ju dig som ett hot när du kommer in i hagen och det är klart att han reagerar då om du aldrig gör något annat med han.

Nej att välta omkull en häst är inte bra!! Två fel gör det inte rätt!

En tant som jag jobbade hos gjorde detta på sitt nyfödda föl, bara några veckor gammalt "de ska lära sig tidigt!"

helt störd tant, fölet gjorde nått fel och hon välte det och satte sig på det!!!! tills det lugnade ner sig.

Efter det var hästen helt förstörd och så fort jag gick in och mockade så stegrade fölet mot mig och sparkade bakut.

usch. ingenbra ide.

Självklart gör man ju inte så på en liten fölbebis :(

Jag är inte för att välta hästar.
Men det har hänt att jag dragit omkull ett par hästar faktiskt. Samtliga har varit unghästar (inte föl) och dom har varit i princip ohanterade och det har hänt när jag skulle leda dem. Då har dom försökt att slitit sig, och då har jag dragit omkull istället för att tappa dem.
Detta var som en nödlösning då jag aldrig hade orkat hålla, och en praktiskt taget ohanterad häst på rymmen är det sista jag vill ha.

Dom hästarna har uppfört sig bättre efter händelsen. Dock så uppnår man säkerligen samma resultat med träning, som sagt... detta blev en nödlösning i stundens hetta om man kan säga så.

Vill verkligen lägga till att jag inte drar omkull hästar ofta inte heller med 'flit'

Detta handlar om 3-4 hästar på mååånga år.

på ett föl kan man ju självklart inte göra detta!

men på en häst som är vuxen kan man göra det, det är bara att välja, hästen eller du, jag väljer iaf hästen, men det är ju jag.

att hästen stegrade och sparkade bakut mot dig ka ju dessutom ha med dig att göra, jag personligen tror inte att en häst blir helt förstörd efter 1 händelse, i så fall har hästen så enormt dåligt psycke redan från början att det hade hänt förr eller senare ändå :cool:

men berätta lite om vad du gör med honom! står han bara i hagen hela dagarna eller jobbar du nått med honom? Går du ut och går med honom och hanterar honom någonting?

Gå på promenader med honom och hantera honom mycket, få honom att bli van vid dig och gör roliga saker ihop när ni går på promenad! Spring lite grann med han och stanna när du vill och gå när du vill. Gå och beta någonstans. Prata mycket med honom så att han vänjer sig vid din röst.
en tjej här på buke berättade att hon brukade gömma mat på olika ställen och sen ta med sin häst på promenad och gå till dom här olika ställena och göra det till en lek att "nu ska vi hitta maten!" och pratade med bäbis röst,, "Vaaarrrtt kan maatenn varraaa???" Det tycker jag låter som en bra ide!

för hästar lyssnar ju faktiskt på våra röste mycket mycket mer än vad vi tror!

Liksom så att hästen tycker det är kul att vara med dig och att det är det bästa som finns!!

För om han bara står i hagen och gör inget mer så ser han ju dig som ett hot när du kommer in i hagen och det är klart att han reagerar då om du aldrig gör något annat med han.

Nej klart jag jobbar med han, vi är ute och går med han eller rättare sagt vi försöker gå medans han klättrar på oss,
Så fort vi kommit en liten bit går han upp på bakbenen och sen håller han på så hela promenaden och detta börjar bli lite jobbigt han väger ju ändå en del :o
Men trots detta jobbar vi vidare och hoppas på att allt ska bli bättre.

Självklart gör man ju inte så på en liten fölbebis :(

Jag är inte för att välta hästar.
Men det har hänt att jag dragit omkull ett par hästar faktiskt. Samtliga har varit unghästar (inte föl) och dom har varit i princip ohanterade och det har hänt när jag skulle leda dem. Då har dom försökt att slitit sig, och då har jag dragit omkull istället för att tappa dem.
Detta var som en nödlösning då jag aldrig hade orkat hålla, och en praktiskt taget ohanterad häst på rymmen är det sista jag vill ha.

Dom hästarna har uppfört sig bättre efter händelsen. Dock så uppnår man säkerligen samma resultat med träning, som sagt... detta blev en nödlösning i stundens hetta om man kan säga så.

Vill verkligen lägga till att jag inte drar omkull hästar ofta inte heller med 'flit'

Detta handlar om 3-4 hästar på mååånga år.

Ja jag förstår, men han är inget föl han är 2 år och jag har bara haft han ett litet tag, dom jag köpte han av klarade inte av han och man tror ju att man ska klara av att fixa detta då man har jobbat med större unghingstar, men detta var lite annorlunda må jag säga, envis som synden e han......:D

på ett föl kan man ju självklart inte göra detta!

men på en häst som är vuxen kan man göra det, det är bara att välja, hästen eller du, jag väljer iaf hästen, men det är ju jag.

att hästen stegrade och sparkade bakut mot dig ka ju dessutom ha med dig att göra, jag personligen tror inte att en häst blir helt förstörd efter 1 händelse, i så fall har hästen så enormt dåligt psycke redan från början att det hade hänt förr eller senare ändå :cool:

Nej det kan det inte vara för han gör så mot alla och vi har inte haft han så länge så jag tror inte det är mot mej.
Köpte han för förra ägaren inte fixade detta så dom hade osså problem, men idag har jag lyckats klappa han utan att han försökte hugga mej i alla fall:banana:

Att dra omkull honom låter väl lite väl drastiskt (även om jag tror att det i ett fåtal fall, som sista utväg, faktiskt kan vara befogat, men då måste man så klart verkligen veta vad man pysslar med), men nog fan skulle jag på ett eller annat sätt visa att det där beteendet INTE är okej! Jag skulle nog driva bort hästen, antingen genom att snurra kraftigt med grimskaftet, eller om han är totalt respektlös med ett longerspö. Jag är inget monster som spöar hästar (har aldrig ens använt spö på mina hästar) men jag tycker det låter som att det har gått så långt att hästen är direkt farlig att hantera och det är ju verkligen inte acceptabelt.
Skulle hästen stegra sig mot mig skulle jag backa den, LÅNGT!! Riktigt långt, det ska vara jobbigt som fan och jag vill att hästen sänker huvudet innan jag slutar.

Jo jag har provat det med grimskaftet men han blir bara mer ilsken då verkar det som och piskan bryr han sej inte om alls, fick han till att sänka huvudet igår då han höll på att bitas rejält men jag klappade till han på mulen var gång och vi stod och höll på ett par timmar med detta innan han tröttnade, sänkte huvudet och gick iväg sen idag fick jag min belöning då jag kunde ge han en morot och tom klappa han utan bett, jösses vad glad man blir då, sen tar man han i grimman och ska ut och gå och allt verkar gå jättebra en stund sen far själva den i han och helt plötsligt e han uppe och klättrar på mina armar......Han e ju halt otrolig då han inte visar respekt eller rädsla för något, så lite jobbigt att få bort han då.

Tack.
Prövade detta men hon som kom hem var inte av samma åsikt som jag och tyckte att han skulle vältas omkull när han reste sej men jag tror själv att man kommer längre med att skapa ett förtroende mellan häst och mej själv, han ska ju inte bli rädd för mej.
Vågar knappt ringa nån ny nu då jag inte vill stressa upp han så det blir värre.....:confused:

Jag har jobbat hos Monty Roberts i flera år med hästhantering och du behöver lära dig att göra en Join-Up så du tar ledarskapet.
Kolla på Montys hemsida och skicka efter videon och gärna boken Från dina händer till mina. Så läser du och tittar om och om på DVDn så tar du och jobbar den lilla shettisen på samma vis. Lycka till.

Tycker även du ska ta dig råd att kastrera den ändå så får du bort mkt mkt av problemet.

kastrering men detta gick ikke då han tydligen var klapphingst.
Det är en shettishingst på 2 år.

jag har haft hingstar genom åren där båda kulorna inte kommit ner innan hästen varit runt 3 år (bla. den val jag har nu, han va över 3 år), så har du tur så kommer den ändå ;) kolla med olika kliniker om du väljer att kastrera även om den inte kommer ner, det kan skilja otroligt mkt. i pris.

förövrigt så är mitt råd att va konsikvent, hård men rättvis.
många shettisar blir bedrövliga för att ingen sätter gränser i tid utan mer att - titta va söt den är :crazy: när den biter sparkar osv. bara för att den är liten.

Jaga iväg honom när han gör såna grejer. Gör som hästarna gör mot varandra. Kan de inte sköta sig så får de inte vara med.. de litar inte mindre på ledarhästen för att den tilrättavisar dem. umgås med den andra hästen i stället och ge morötter och klappa, så kan han få sig en funderare...

Lycka till!!!

Läs Dansa med hästar med Klaus Ferdinand Hempfling där får du jättbra tips. Du hanterar med kroppspråket bara inget vältande och sånt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 812
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 300
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar