Hjälp!!!!!!

Sv: Hjälp!!!!!!

skrika som en häst har hjälpt mig mycket och slå med huvudet

Jo jag har provat det med grimskaftet men han blir bara mer ilsken då verkar det som och piskan bryr han sej inte om alls, fick han till att sänka huvudet igår då han höll på att bitas rejält men jag klappade till han på mulen var gång och vi stod och höll på ett par timmar med detta innan han tröttnade, sänkte huvudet och gick iväg sen idag fick jag min belöning då jag kunde ge han en morot och tom klappa han utan bett, jösses vad glad man blir då, sen tar man han i grimman och ska ut och gå och allt verkar gå jättebra en stund sen far själva den i han och helt plötsligt e han uppe och klättrar på mina armar......Han e ju halt otrolig då han inte visar respekt eller rädsla för något, så lite jobbigt att få bort han då.

Man ska inte behöva säga ifrån om och om igen för en så enkel sak som att bitas, då är det betydligt bättre att säga ifrån EN gång riktigt jäkla rejält, sen behöver man aldrig diskutera den saken mer. Om du säger ifrån genom att klappa till hästen när den biter till exempel (personligen föredrar jag att backa hästen i det läget, men det är naturligtvis upp till var och en) så ska du klappa till REJÄLT! Hästen ska helst kasta sig undan. Det låter riktigt elakt, det vet jag, men mycket hellre det än att man står och slår och slår hästen, det vinner man inget på. Hästen fortsätter att vara lika odräglig och blir i värsta fall huvudskygg. När hästen har kastat sig undan låter man den vara. Står den sen snällt berömmer man den massor, förslagsvis genom små snälla ord och lite kli i pannan :)

Efter vad du berättar låter det som att hästen inte har minsta lilla respekt för dig och jag tycker du borde ta hjälp av en riktigt duktig tränare som kan hjälpa både dig och hästen :)
Anledningen till att hästen blir arg när du försöker driva bort honom med grimskaftet/spöet är att han ser sig som ledare och tycker att du är en mer ranglåg individ som mopsar upp sig.

Helt rätt ta hjälp av någon som kan. Behöver inte vara någon som kan NH det räcker med någon som är bra att hantera hästar och som du kan få hjälp av. Det är alltså INTE hästen som behöver hjälp det är DU

Tack för rådet från dej och alla andra ska verkligen kolla detta, jag provar nog ett tag till innan jag kastrerar han men blir detta inte bättre så får det nog bli det. Jag tycker ändå jag kommit en bit på vägen här, igår kunde jag klappa han utan att han högg och idag har jag kunnat byta grimma samt gå över hans hovar.
Gissa om jag blev glad......

Alltså då måste det vara så att han tycker så om alla som försöker närma sej han eftersom han nu gör så mot alla, jag har arbetat med in och tillridning av unghingstar i många år innan jag fick problem med min rygg, och har inte haft dessa problem med någon annan innan, jag har även gått kurs i NH och har inte kommit längre för det. Jag vet att alla djuren är olika och denna hade åkt på slakt om jag inte tagit hand om han och detta gjorde jag för att jag tyckte han var värd en chans. Föregående ägare hade mycket värre problem med han och han hade helt övertaget där. Hela familjen var rädda för han och detta har han tydligen levt på, jag förstår att han inte vill att jag ska komma här nu och ställa en massa krav på han.

skippa all handmatning, det är ett "hett" tips. ska du ge beröm så gör det med klapp eller rösten, min lilla bits oxå om någon "fjäskat" med gott ur handen ;) det räcker med en godbit för att hon ska bli naffsig några dagar.

va konsikvent, behåll lugnet, skrik och gapa inte för det brukar inte få önskad effekt, ska du klappa till så gör det en gång rejält ;) det har inget med dominans eller rang att göra (även hästar vet att människor är människor, jag skulle då aldrig leka eller mäta mig med en häst på hästars vis för det skulle jag inte överleva) - hästen är bara bortskämd/van att få bära sig åt utan att någon satt gränser.

eller släpp honom med en riktig surval. dom brukar kunna fostra till dom värsta ungsnoppar rejält ;)

Senast ändrad av en moderator:

för hästar lyssnar ju faktiskt på våra röste mycket mycket mer än vad vi tror!

inte riktigt sant, hästar "lyssnar" mycket mer på vårt kroppspråk än vår röst.

Till trådskaparen!

Om jag hade varit du så hade jag klappat till hästen varenda gång den gjorde något för att utmana mig/visa sig högre i rang.
Precis som vilda hästar, försöker en individ i lägre rang hävda sig på det sätt du beskriver att din hingst gör, då åker han på stryk tills hans ger sig. Oftast behövs bara en tillrättavisning, sen ger sig hästen. Kommer den igen och gör samma sak, en tillrättavisning igen.

Nu menar jag inte att man ska slå hästen gul och blå, man ska inte försöka skada hästen. Jag menar att man markerar ordentligt att det där beteendet är inte okej. Annars kan det bli riktigt farligt!

Det är iaf vad jag skulle gjort.

Ja jag har fått höra det, tycker bara inte om att behöva skaffa en till pga att han ska sättas på plats. Men jag gör nog allt för att få lite pli på denna lilla batting :D
Han är ju go när han vill det det har jag ju märkt.
Men vad gör man inte för sina hästar :crazy:

Ja.
Jag ser ju att det gav resultat för nu kan vi klappa han utan att han ska bitas hela tiden, visst kommer det ibland ett litet försök men det blir mer och mer lamt.
Det jobbigaste är nog att han reser sej när vi ska jobba och klättrar på oss.
Ska prova med att sätta på han träns när jag jobbar med han och se om detta kan hjälpa för då har jag ju ändå mer kontroll och han möter mer motstånd då.
Skall börja köra in han så fort det går så får man se om detta hjälper lite, jag menar att då får han springa av sej.
Vi har provat löshoppa han lite med den andra hästen och detta tycker han om, han hoppar 70cm och har bra med luft under sej då.

Även om du har gått kurs i NH så kan du ju inte allt. Men om hästen reser sig och klättrar på din rygg varför går du då med ryggen emot hästen vänd dig och gå baklänges så du hinner reagera innan den reser sig. Klappa då till den med ett spö mellan öronen ordentligt. (hästen är ju inte snäll och då behöver inte du vara det. Eller ha någon bakom som kan driva hästen fram när den vill resa sig. Vilken NH har du lärt dig? Spansk Klaus Ferdinand eller Western? Det skiljer sig väldigt mycket

ett effektivt sätt att få en häst att sluta resa sig är att rappa till den under magen när den reser sig, jobbade hos en beridare som gjorde så även på hästar som reste sig med ryttare. när hästen reser sig så "blottar" den sig, får den då en smäll under så brukar dom bli mindre benägna/sluta att gå upp.

min egen kunde vara lite små flabbig som unghingst (kunde ju inte kastrera innan han va över 3 pga. att ena kulan inte kom innan) honom tömkörde jag en hel del på "promenad"

samtidigt får man ju ändå vara försiktig så man inte "knäcker" hästen, för vem vill ha en "maskin" ?

Även om du har gått kurs i NH så kan du ju inte allt. Men om hästen reser sig och klättrar på din rygg varför går du då med ryggen emot hästen vänd dig och gå baklänges så du hinner reagera innan den reser sig. Klappa då till den med ett spö mellan öronen ordentligt. (hästen är ju inte snäll och då behöver inte du vara det. Eller ha någon bakom som kan driva hästen fram när den vill resa sig. Vilken NH har du lärt dig? Spansk Klaus Ferdinand eller Western? Det skiljer sig väldigt mycket

Jag går inte med ryggen mot han, han klättrar på en hur du än går eller står, jag vat väl att jag inte kan allt då hade jag knappast bett om råd här.....
Jag vet ju vad som krävs av mej för att få rätsida på detta men ville ju ta det lite lungt samtidigt då jag inte vet vad han varit med om tidigare, detta kan ju bero på att han är hingstig och vill ta komandot eller så har han kanske fått stryk tidigare och är sån för det.
Jag har nu kommit en bit på vägen men har långt kvar det vet jag så jag kämpar vidare.....:)

Tror det är svårt att "ta det lugnt" med en sån häst de behöver veta sin plats ganska omgående. Men du svarade inte på vilken NH du kör, spansk eller Western?

När du går in i hagen så ta med dig ett spö eller en läderrem. Så fort som du ser att han är påväg att attackera dig eller göra nånting annat som är oacceptabelt. Så säg ifrån engång och lyssnar han inte på det. Då har du all rätt i världen att skydda dig själv, klappa till honom!
Jag menar inte att jag slår mig häst nu, men fråga alltid engång och ge honom en chans. och tar han inte den, då får han lära sig vad som gäller. Det är ju brist på respekt, min kompis hade precis samma problem med henne shettis. Och jag gick in i hagen och försökte fösa bort honom engång och då blev han skogstokig så jag lappade till honom nå rejält med ett dressyrspö och då vart han så ställd så han backade undan. och då gick jag fram och berömde honom. Det är ju faktiskt så att ska man prata hästspråk så antingen smäller det eller inte. dom gör ju också så, dom drar bak öronen och aningen så flyttar dom på sig eller så åker dom på stryk.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 812
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 300
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar