Sv: Hjälp!

det du skriver stämmer inte! Min Wintec ligger superbra rätt om hästen musklar sig mer en viss period och tappar en del på sommaren på betet!
om du ska värma om så kostar det ca 1500 varje gång!! men min Wintec kan jag ändra bomvidd lätt själv med hjälp av stjärnmejsel, kostar 30 spänn på biltema :p
så nej köp ingen kiffer för varje gång du ska värma om den kostar det som sagt 1500 spänn!

men vad bra, då kan man ju sluta sälja alla andra sadlar för wintec passar ju alla hästar alltid. :cool:

jag hade en wintec, den passade ett tag,hästen musklade sig och den passade inte alls. en häst ska muskla om sig och brukar inte kunna ha samma sadel hela livet. då kan de faktiskt vara så att sadeln hämmar muskeluppbyggnaden.

hellre lägga 1500 varje gång och VETA att sadeln passar hästen och den kan tränas optimalt.

Fast jag förstår hur hon menar. Ju videra järn man sätter i en wintec.. ju mer böjd blir bommen.

helt riktigt och man vill att hästen bygger muskler och får en fin rakare överlinje. att sen lägga en vidare/böjdare sadel på en häst som försöker muskla sig hämmar bara muskeluppbyggnaden och den ligger helt åt pipan fel.

Men jag hittar verkligen inte jobb.. trotts alla ansträningar, jag är verkligen inte kräsen. Tar ut piercingen i läppen och sminkar så att det inte syns att det suttit någon där. Jag tar i princip allt jag få:devil: men jag hittar inte ett skit. 17 år är tydligen ingen attraktiv ålder:p

Jag vet att sadlen är värd det absolut.. men har man inte pengar så har man inte.

Mamma känner en på jobbet som har en dotter som ska sälja sin Kieffer munchen. Går de att värma om?

Hej. Har följt sadeldiskussionen lite. Vill bara påminna om att det är stor skillnad, enligt mig, på Wintec (kopia) och Isabell Werth Wintec (orginal) vilket "andrahands" wintecsadlarna är gjorda efter. Luftstoppningen i IB wintec är gjord på ett annat sätt än i den billigare varianten bara för att man ska kunna ha kvar sadeln när hästen musklat om dig. Sen är det klart att man inte kan slänga på den på varje häst - det bestämmer ryggen böjd eller rak.

Okej för då lär det nog bli en sånn i framtiden. Just nu får jag nöja mig med en griffin haflinger/cob... Den lär väl duga till att använda 2-3 gånger i veckan. :D

Hej. Har följt sadeldiskussionen lite. Vill bara påminna om att det är stor skillnad, enligt mig, på Wintec (kopia) och Isabell Werth Wintec (orginal) vilket "andrahands" wintecsadlarna är gjorda efter. Luftstoppningen i IB wintec är gjord på ett annat sätt än i den billigare varianten bara för att man ska kunna ha kvar sadeln när hästen musklat om dig. Sen är det klart att man inte kan slänga på den på varje häst - det bestämmer ryggen böjd eller rak.

men är inte IB en modell av wintec?

Rid mycket i backar - i skritt! Då bygger man upp mest muskler.
Rid också med mycket markarbete. När du byggt upp lite (Ansträng henne inte för mkt, dvs intensiv träna inte i panik nu utan ta det lugnt och ge det tid. Ingen bygger upp muskler under stress) så att hon orkar mer kan du påbörja att hoppa studs mm. Jobba med mycket övergångar, t.ex från galopp till skritt osv. Tempoväxlingar bygger upp bra muskler och är dessutom roligt & varierande för hästen. Finns det någon backhage i ditt stall så tycker jag att du ska låta henne stå där.
Att skritta långa sträckor ute i terräng är också bra. Också t.ex framdelsvändningar, bakdelsvändningar samt öppna & sluta.
Simning övar upp de flesta utav hästens muskler om du har tillgång till det. Och longering är bra.
Rid på både böjt & rakt spår.
Tänk på: Det tar 48 timmar, dvs 2 dygn, för hästen att återhämta sina muskler efter ett ansträngande pass. Har den fått mjölksyra kan den behöva vila upp till två veckor! - är vad jag har läst.

Jag rekommenderar: Ja, allt jag skrev då, men backträning är otroligt effektivt och perfekt för rump-musklerna.

Jag tycker inte du behöver ha ångest, rygglinjen är fin och baken inte så himla liten. Triceps(bogen) är lite oproportionellt stor, det är allt tycker jag. Ett tips när du klättrar är att inte ge långa tyglar utan rida i lång låg form på tygeln, så jobbar de mer genom kroppen och inte så mycket överarm och triceps.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 763
Senast: Milosari
·
Träning Nu är jag i en sån där frustrerad period. Innan nyår red jag "jättebra", jag kunde sitta ner på hästen, jag kunde inverka, jag var...
Svar
7
· Visningar
1 291
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 797
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar