Sv: Hjälp!

okej ska jag tänka på... hon blir rädd av att rygga om jag inte rider i halsring. Och jag klättrar helst inte i halsring. Men att göra halter kommer funka fin fint..:D

Senast ändrad av en moderator:

Nej det är verkligen helt tomt.. och sälja tidningar blir lite svårt då närmaste by är ca 1.5 mil ifrån.. Jag har sökt på MC donals, BK och alla sånna ställe som jag bara vet.Även sökt med kor, grisar mm. Men har ingen "släkt/bekanta" här heller så dem kan jag inte heller fråga.

Senast ändrad av en moderator:

Mer eller mindre har hon alltid haft mer muskler fram men just på bilderna från igår så det gärsligt ut:o

Det hjälper ju inte heller att hon står i nedförbacke på sista bilden. Men hon ser verkligen tung ut. Jag tömkörde henne idag men oväntat bra resultat. Hon såg väldigt avslappnad ut, och jag tömkörde även över lite cavaletti. Det gick bra:)

Om hon får mer rygmuskler så dör hoppet om att ens hitta en sadel någonsin.. hon drar redan xx-vid.. 38 i globus. Wintec vide i vidaste modellen typ. Griffin haflinger/cob utan fish inlägg. Hon är bred som en adenner. Till och med den nordsvenska brukshästen jag hjälper till att rida ibland har smalare rygg. Däremot har hon en manke. Vilket inte underlättar. En x-vid kieffer är typ drömmen (då även matte sitter bra i en sådan) men men... men kan inte få allt.
:devil:

Dock tycker jag du ska välja en annan sadel än wintec, de finns en anledning till att de är billiga.

Ja, dom är gjorda av syntet och inte läder. Just därför är dom billigare.;) Har hört mycket bra om wintec, var ju just därför jag köpte en(luftstoppningen är ju kanon!).:laugh: Sen ligger den ju inte 100 på min ponny men om jag därimot lägger den på min fjording ligger den perfekt!

Dom kan ju inte kalla sig "världens bästa syntet sadel" för inte.;)

jag förstår inte heller varför dom skulle vara sååå dåliga. Hört bra om dem. Kanske inte bästa kvaliteten men stoppning/luft och bom har jag inte hört något dåligt om.

Grejjen med en luftstoppad sadel är att stoppningen aldrig anpassar sig till hästens rygg som en vanlig stoppning gör. Luftstoppningen håller samma form hela tiden och formas därför inte lika individuellt efter hästens rygg. :(

Sen är det med stoppning som med allting annat - En smaksak, och beroende av vad som passar hästen. :)

Nä den formar sig ju inte permanent, men så fort du lägger på en luftstoppad sadel följer den ju förstås ryggen eftersom de inte pumpas till bristningsgränsen direkt. Sedan kan man ju diskutera om det är bättre eller sämre än tex ull, men formar sig gör de verkligen.

Grejjen med en luftstoppad sadel är att stoppningen aldrig anpassar sig till hästens rygg som en vanlig stoppning gör. Luftstoppningen håller samma form hela tiden och formas därför inte lika individuellt efter hästens rygg. :(

Sen är det med stoppning som med allting annat - En smaksak, och beroende av vad som passar hästen. :)

Men den formar ju sig när den ligger på hästens rygg men tappar ju den formen så fort du lyfter av sadeln. Lägger du den sen på en annan hästrygg så formar den ju sig direkt efter den. Till skillnad mot en ullstoppad som bara kan anpassa sig till en häst och sen måste du stoppa om den.

KL

Skulle undvika hööks eller börjes bomlösa (soffkuddarna iaf, vet inte om de har andra). De funkar säkert på hästen, men det är en stor risk att de glider runt, oavsett vad annonserna säger, och att ryttaren skadar sig.
Kolla på begagnatmarknaden efter en billig sadel, eller kolla in ''barbacka-pad'' tråden och gör en egen. Funkar väl inte till cavaletti och hoppning (inga stigläder) men ger lite stöd.

Angående jobb, har du provat CityMail? De anställde ju tom mig.. :angel: eller kolla AMS hemsida.

Du kan ju alltid promenera med hästen i backarna, så ser du hur den rör sig och var den skjuter på.

Om hon får mer rygmuskler så dör hoppet om att ens hitta en sadel någonsin.. hon drar redan xx-vid.. 38 i globus. Wintec vide i vidaste modellen typ. Griffin haflinger/cob utan fish inlägg. Hon är bred som en adenner. Till och med den nordsvenska brukshästen jag hjälper till att rida ibland har smalare rygg. Däremot har hon en manke. Vilket inte underlättar. En x-vid kieffer är typ drömmen (då även matte sitter bra i en sådan) men men... men kan inte få allt.
:devil:

men de spelar väl ingen roll om du bygger muskler med en sadel eller utan? om hon redan är så vid så kommer hon ändå växa ur sadeln? förstår du hur jag menar :) kolla efter bomlös då? de funkar ju på alla hästar och ju de bästa du kan ha om den ligger rätt. slipper du en massa problem med att prova hundra sadlar, snea bommar mm.

och jag har hört att de är en skitsadel (har själv den erfarenheten också).

vi kommer aldrig komma överens i den frågan :p

Senast ändrad:

Nä den formar sig ju inte permanent, men så fort du lägger på en luftstoppad sadel följer den ju förstås ryggen eftersom de inte pumpas till bristningsgränsen direkt. Sedan kan man ju diskutera om det är bättre eller sämre än tex ull, men formar sig gör de verkligen.

men då gäller de att trycket fördelas rätt också, att den ligger hundra på hästen.

håller inte med dig angående sadeln. Finns bättre, lite dyrare alternativ.

Till Ts

de finns inget som säger att du inte kan bygga muskler utan sadel. jag köpte min första egna sadel när jag va 13-14 sååå svårt är de inte att spara till en. Dock tycker jag du ska välja en annan sadel än wintec, de finns en anledning till att de är billiga.

har du själv erfarenheter av wintec?? det låter inte så :crazy:
som många skriver här så är den luftstoppad vilket är kanon!! den formar sig efter hästen när du lägger på den, och går tillbaka till ursprunget när du tar av den! den blir aldrig ojämn i bossorna heller och behöver inte stoppas om! många som rider i sadel med ullstoppning stoppar om sina sadlar alldelses för sällan :eek:!!
Sen att den är i syntet finns ju både för och nackdelar med det! Men jag älskar min Wintec Sadel! :love:
ursäkta TS kom visst av tråden lite :p

Hästen ser jättefin ut! Vad är det får något? om man får vara nyfiken...påminner om en häst jag hade förrut...:)

har du själv erfarenheter av wintec?? det låter inte så :crazy:
som många skriver här så är den luftstoppad vilket är kanon!! den formar sig efter hästen när du lägger på den, och går tillbaka till ursprunget när du tar av den! den blir aldrig ojämn i bossorna heller och behöver inte stoppas om! många som rider i sadel med ullstoppning stoppar om sina sadlar alldelses för sällan :eek:!!
Sen att den är i syntet finns ju både för och nackdelar med det! Men jag älskar min Wintec Sadel! :love:
ursäkta TS kom visst av tråden lite :p

Håller med... Har oxå wintec på min nordis och den passar perfekt... Kunde t.o.m lägga den på ett halv blod direkt efter min å den passade perfekt på den hästen oxå....

annars kan du ju införskaffa dej en barbacka gjord :idea:! då rider du utan sadel men med stigläder! finns på h**ks
kostar ju inte så mycket. finns under sadlar.

Fast barbacka gjordar ger ju ett ganska ofördelaktigt punkttryck tack vare den lilla anläggnngsytan.
Rider man helt barbacka lyfer och flyttar man sig ju lite i stegen och ev. punkttryck blir inte långvarigt på samma ställe, men med en barbacka gjord finns det alltid tryck på samma lilla yta. Oavsett om man stöder i stigbyglarna eller ej, och lite stöder man ju iaf i dem.

håller inte med dig angående sadeln. Finns bättre, lite dyrare alternativ.

Till Ts

de finns inget som säger att du inte kan bygga muskler utan sadel. jag köpte min första egna sadel när jag va 13-14 sååå svårt är de inte att spara till en. Dock tycker jag du ska välja en annan sadel än wintec, de finns en anledning till att de är billiga.

Och vad menar du att den anledningen skulle vara?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 763
Senast: Milosari
·
Träning Nu är jag i en sån där frustrerad period. Innan nyår red jag "jättebra", jag kunde sitta ner på hästen, jag kunde inverka, jag var...
Svar
7
· Visningar
1 291
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 797
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar