Sv: Hjälp!

jag förstår inte heller varför dom skulle vara sååå dåliga. Hört bra om dem. Kanske inte bästa kvaliteten men stoppning/luft och bom har jag inte hört något dåligt om.

Kanske inte bästa kvaliteten? Jodu, dom ser ut som om dom vore helt ny även efter flera år.. Kvaliteten är toppen, har inte en enda reva i min. :)

annars kan du ju införskaffa dej en barbacka gjord :idea:! då rider du utan sadel men med stigläder! finns på h**ks
kostar ju inte så mycket. finns under sadlar.

Åh nej. Nu kommer denna diskution startas igen... Man ska inte rida med en barbackagjord MED stigbyglar. Har du tänkt på vilket punkttryck det blir?:eek:

Åh nej. Nu kommer denna diskution startas igen... Man ska inte rida med en barbackagjord MED stigbyglar. Har du tänkt på vilket punkttryck det blir?:eek:

och den som vill veta mer för och nackdelar kan söka på barbackagjord! finns en hel del.. :)

i övrigt håller jag bara med de flesta, hästen ser inte tokig ut, billiga, bra sadlar finns, bara man letar, det går att bygga upp finfina muskler utan sadel åxå...
men jag tycker synd om dina höfter, som ska komma ner och runt den breda ryggen!! :p

Finns det ingen sadel du kan låna heller? Av någon bekant?

Har är franskvarmblod faktiskt:o dock aldrig sprungit på trav. :) inriden som 7 åring och inte speciellt mycket hanterad innan.. (kunde inte ens ledas i grimma)
9 år nu... ca 158 cm hög:D

Har egen gård..:p så jag rider bara med mig själv.. tyvär har hon bara kossorna som sällskap. Men dom verkar trivas fin fint:D

Ingen har en lika bred häst som min:confused: alla här runt om kring verkar ha "normala" hästar. :rofl:

Ja du man får sitta i och streta nästan:angel: Sadel hade varit väääldigt bekvämt och smidigt. Ska prata med mamma mer om det (även om jag i princip hålt föreläsning om hur viktigt det är med sadel i 1 år nu)
Men i slutet av juni kommer vi få små söta valpar...:devil: dem kommer ju åka i slutet av agusti då.. och där får vi nog in några slantar;)

Ni får hålla tummarna för mig att det ploppar ut en hel bunta med söta valpar:rofl:

Så kanske det blir pengar över att "slösa" på min häst. Så länge blir det tömkörning. Ridning i backarna, dressy och lååånga skogsturer.

En sak till som jag aldrig blir klok på... ryggen. Ibland är den spikrak ibland lite böjd:crazy: detta skifrtar även från foto till foto på rak mark och samma sida. Ska jag satsa på en griffin igen eller wintec (vill gärna ha någon av dem eftersom man kan byta bomjärn)
DSC00893.jpg

DSC00906.jpg

Kanske inte bästa kvaliteten? Jodu, dom ser ut som om dom vore helt ny även efter flera år.. Kvaliteten är toppen, har inte en enda reva i min. :)

kvalite handlar väl ändå inte om hur många revor man har :crazy: för mig är kvalite hållbarhet, hur garantin är utformad, bommen FÅR inte bli/vara sne mm

Senast ändrad:

En sak till som jag aldrig blir klok på... ryggen. Ibland är den spikrak ibland lite böjd:crazy: detta skifrtar även från foto till foto på rak mark och samma sida. Ska jag satsa på en griffin igen eller wintec (vill gärna ha någon av dem eftersom man kan byta bomjärn)
DSC00893.jpg

för att få ett ärligt kort bör hästen stå parallelt med benen, de gör han inte på något av korten

DSC00906.jpg

du har en skitsnygg häst.

varför vill du ha en sadel där man byter koppjärn? du vill att hästen ska få en finare/rakare överlinje, måste du byta koppjärn så förändrar du sadeln och den blir mer böjd än rak = den passar inte alls.

Jag gick på det där, köpte en wintec och (säljaren sa att den kan man ha hela livet då man kan byta koppjärn) visst, den låg skitbra första månaderna sen musklade sig hästen och den glappade. vanligt bland wintec att de glappar.

De finns dyrare alternativ som du kan justera bommen genom uppvärmning och sen efter hur hästen ser ut. Då får man exakt de resultat man vill ha.

Senast ändrad:

Jag klagar iaf inte på min balans.. :D den är väldigt bra just nu.. sitter i princip kvar på vilken häst som helst om den busar och bockar.. det är ju positivt iaf...;)

Tack tack :)

Okej då.. vad jobbigt.. hon ändrar sig väldigt mycket undr ett helt år. Så ibland behöver hon bara vid och ibland xx-vid därför hade det varit smidigt. Men jag får väl leta runt då. Som sagt en kiffer man kan värma om skulle vara drömmen. Men det är på tok för mycket pengar. dem ligger väl runt 7000:- :(

okej tack... men när jag tömkör henne blir hon väldigt låg i formen. och om jag sätter tömmarna högst upp.. (har olika ringar) så blir hon spänd. Men förvisso det är kanske dax att börja tömköra mer så att hon lär sig slappna av. :)
Löshoppning, kan man löshoppa studds?

du kan ju sätta yttertömmen högst upp och innertömmen längre ner, eftersom hästen endå ska ha stöd på ytter så är de bra tycker jag.
annars blir de lätt att hästen bara hänger i tömmarna och de ska dom ju inte.

sen de här med backar o så..man behöver inte ha helt hängande fria tyglar..jag brukar ha ett bra stöd..ingen skillnad från normalt igentligen..och ha hästen i en rundare form så hästen faktiskt får med sej bakenen och sträcka ut och höja ryggen på ett bra sätt.
sen går min häst med nästan nere i backen också men man känner endå att bakbenen hänger med.

och ja tycker inte hästen ser så illa ut..lite tjock bara men endå ganska jämn över hela kroppen.

Senast ändrad av en moderator:

det var det jag testade förra gången och det gick mycket bättre. Så ditt tips är ett bra tips till alla..:)

det du skriver stämmer inte! Min Wintec ligger superbra rätt om hästen musklar sig mer en viss period och tappar en del på sommaren på betet!
om du ska värma om så kostar det ca 1500 varje gång!! men min Wintec kan jag ändra bomvidd lätt själv med hjälp av stjärnmejsel, kostar 30 spänn på biltema :p
så nej köp ingen kiffer för varje gång du ska värma om den kostar det som sagt 1500 spänn!

Fast jag förstår hur hon menar. Ju videra järn man sätter i en wintec.. ju mer böjd blir bommen.

Tack tack :)

Okej då.. vad jobbigt.. hon ändrar sig väldigt mycket undr ett helt år. Så ibland behöver hon bara vid och ibland xx-vid därför hade det varit smidigt. Men jag får väl leta runt då. Som sagt en kiffer man kan värma om skulle vara drömmen. Men det är på tok för mycket pengar. dem ligger väl runt 7000:- :(

de är mkt pengar, men jag kan intyga att sadeln är värd det. Du får helt enkelt kämpa på :) hästen är otroligt fin och du kan göra mycket även utan sadel. Jag va utan sadel i ett halvår och tömkörde en hel del. de ger massor. kolla på begagnade sadlar, försök hitta sommarjobb/kvällsjobb/helgjobb. spara pengar du får i födelsedag mm.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 763
Senast: Milosari
·
Träning Nu är jag i en sån där frustrerad period. Innan nyår red jag "jättebra", jag kunde sitta ner på hästen, jag kunde inverka, jag var...
Svar
7
· Visningar
1 291
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 797
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar