Sv: Hjälp!

Jaha, då har det redan skurit sig alltså i relationen alltså=/.
Då blir det nog inte lätt:(.
Hur kommer det sig att du sålde till henne, var det ngn du kände?
Hur länge sedan var det?
Hade hon ngn prövotid med hunden för att se att hon och du tyckte allt var okej?
Eller var det bara cash= tack och hej?

Antagligen så får du nog bara glömma hunden och gå vidare.
Sålt är sålt, jäklas du med anmälningar och sådant kanske det bara går ut över jycken...:crazy:

Mvh J.

Jag pratade med henne innan ett tag och så, allt verkade ok. Hon verkade vara helt normal, en rar tjej helt enkelt. Hon fick ha hunden på prov i en vecka, hon skickade videos och bilder och berättade. Hon sa att allt var ok och det var inga problem. Jag frågade om allt och informerade henne väldigt mycket, gav henne tips och råd. Det verkar inte ha gått in hos henne...

Nä, det jag reagerade på var att hon tydligen hade sagt att hon bussat hunden på en annan människa. Det är inte ett ok beteende. Det kan ju gå så illa att hon verkligen gör skada på någon. Att hon använder hunden som ett slags skydd och som ett vapen och peppar henne, det är ju farligt.

Senast ändrad:

Det är just sånt här som gör att jag kan anse att det är bättre att folk avlivar sin hund än att sälja vidare. Det finns aldrig några garantier att hunden ska få ett bra liv!
Sen tycker jag att det är alldeles för många som bara skaffar å skaffar utan att tänka på djuret de skaffar.
När jag skaffar ett djur gör jag det för att jag vill ha djuret å för att ge det ett så bra liv som möjligt, med de uppoffringar som krävs från min sida för att djuret ska ha det bäst!

Senast ändrad av en moderator:

Det är just sånt här som gör att jag kan anse att det är bättre att folk avlivar sin hund än att sälja vidare. Det finns aldrig några garantier att hunden ska få ett bra liv!
Sen tycker jag att det är alldeles för många som bara skaffar å skaffar utan att tänka på djuret de skaffar.
När jag skaffar ett djur gör jag det för att jag vill ha djuret å för att ge det ett så bra liv som möjligt, med de uppoffringar som krävs från min sida för att djuret ska ha det bäst!

Din poäng med inlägget är att jag hellre skulle ha avlivat hunden?

Jag skaffade inte hunden bara för att jag ville ha henne i just precis 2 år, älska henne, uppfostra henne, ge all min tid och kraft åt henne och sen sälja henne vidare för att jag tröttnade på henne! Vad folk än tror.
Men de som känner mig och hunden förstår precis varför.
Mina anledningar behåller jag hellre för mig själv.

Jag vet att jag gjorde rätt val att inte behålla henne, men jag kanske borde ha avlivat henne som du påpekade. Men jag tyckte då att eftersom att hon var frisk och har potential att bli en kanonbra hund så ville jag inte ta det beslutet. Hon har det fortfarande, om nya ägaren tar sitt ansvar, som hon lovade mig.

Så som det ser ut nu, så skulle jag hellre avliva henne än att låta henne stanna kvar där om ägaren fortsätter så, men jag kan inget göra. :cry:

Fast det är inte anmälningsbart att anmäla något baserat på att någon tydligen sagt.

Och tack och lov för det :cool:

Nej, tack och lov för det. Men, jag tror faktiskt att det är sant. Någonting säger mig att det är det. Av videon att dömma.

Uppmuntrar dem henne till sådant + en massa annat hon har sagt på msn så börjar jag tro att det är sant.

Det här måste ju vara var "omplacerares" och uppfödares värsta mardröm. Att man har en känsla av att hunden man lämnat ifrån sig inte har det bäst där den är. Men, det är väl en chansning man gör. Man möter den man ska sälja till och hoppas att denne ger en så sanningsenlig bild som möjligt.

Du har tagit ett beslut att hunden inte kan vara hos dig, du har funnit en köpare och bedömt den ok för hunden. Nu efterår får du misstankar om annat, men du kan inget göra åt saken för affären är klar. Om jag var du skulle jag säkert också vilja ha kontakt med den nya ägaren. Men eftersom det skurit sig lite mellan er (?) skulle jag inte visa mitt missnöje öppet utan behålla kontakten för att följa om dina misstankar var sanna. Och nu menar inte jag någon detektiv-undersökning utan bara hänga med för att få reda på om hunden någon gång säljs vidare eller om du får klara "bevis" på misshandel osv.

Att anmäla misstankar om "hetsning" kommer bara att göra sprickan mellan er djupare och då kanske du tappar kontakten med hunden helt.

Nej, tack och lov för det. Men, jag tror faktiskt att det är sant. Någonting säger mig att det är det. Av videon att dömma.

Uppmuntrar dem henne till sådant + en massa annat hon har sagt på msn så börjar jag tro att det är sant.

Tja du har ju en film som visar att hon brytit mot jaktlagen och dessutom uppvisar ett intresse att uppmuntra ett aggresivt beteende hos hunden. Du har också skriftliga "erkännanden" på msn (som jag hoppas du sparat) och dessutom är du vittne till att hon sagt att hon bussat hunden på någon. Finns det fler vittnen?
Egentligen är det ju inte ett så himla dåligt bevismaterial du har, du kan ju ringa djurskyddet och fråga vad du kan göra i din situation.
Fortsätt att prata med henne och luska ut vad mer hon håller på med, det vore ju bäst om du kunde få ett erkännande med ett vittne eller två..

Nu är ju jag iof sig skeptisk av naturen, men om man inte har en enda "prick" på en kvinna som stjäl, misshandlar och fulavlar dobermanns till höger och vänster (vilket diskuteras livligt i en annan tråd just nu) så tror jag att det är svårt att få någon myndighet att agera på att någon på film bryter mot jaktlagen och ev har hetsat en hund och sen skrytit om det på MSN... vad är straffet på det? En allvarlig tillsägelse? Nej, troligtvis är det ingen som kommer att ta tag i fallet som det är nu.

Din poäng med inlägget är att jag hellre skulle ha avlivat hunden?

Jag skaffade inte hunden bara för att jag ville ha henne i just precis 2 år, älska henne, uppfostra henne, ge all min tid och kraft åt henne och sen sälja henne vidare för att jag tröttnade på henne! Vad folk än tror.
Men de som känner mig och hunden förstår precis varför.
Mina anledningar behåller jag hellre för mig själv.

Jag vet att jag gjorde rätt val att inte behålla henne, men jag kanske borde ha avlivat henne som du påpekade. Men jag tyckte då att eftersom att hon var frisk och har potential att bli en kanonbra hund så ville jag inte ta det beslutet. Hon har det fortfarande, om nya ägaren tar sitt ansvar, som hon lovade mig.

Så som det ser ut nu, så skulle jag hellre avliva henne än att låta henne stanna kvar där om ägaren fortsätter så, men jag kan inget göra. :cry:

Varför går du på mig så hårt när du tycker likadant som jag?

Det fattar väl jag oxå att du inte ville att det skulle bli så här!!

Det är det jag försöker säga allt som oftast:
Man kan aldrig lita på andra människor!!
Vad som är viktigt för någon är totalt oviktigt för någon annan.
Sen kanske det säger mer om mig än vad det säger om andra?
Jag försöker alltid att göra det så bra som möjligt.
Vara förutseende och tänka igenom olika situationer som kan uppstå.
Räkna med att det värsta kan hända. Därifrån kan det bara bli bättre!
En del skulle säkert kalla mig för pessimist, jag kallar det att vara realist!

Nu är ju jag iof sig skeptisk av naturen, men om man inte har en enda "prick" på en kvinna som stjäl, misshandlar och fulavlar dobermanns till höger och vänster (vilket diskuteras livligt i en annan tråd just nu) så tror jag att det är svårt att få någon myndighet att agera på att någon på film bryter mot jaktlagen och ev har hetsat en hund och sen skrytit om det på MSN... vad är straffet på det? En allvarlig tillsägelse? Nej, troligtvis är det ingen som kommer att ta tag i fallet som det är nu.

Tja det enda som faktiskt skulle kunna trigga igång djurskyddet är att förklara att hunden sedan tidigare har haft ett aggresivt beteende och berätta varför man omplacerad den i första hand.
Men det skadar inte att fråga djurskyddet och ev. anmäla (för de måste ju ta tag i anmälningen oavsett).

Det som kan vara negativt med att anmäla är väl att ägaren troligtvis får veta att denne är anmäld och drar sig undan från TS oavsett om anklagelsen är sann eller ej.

Sen är jag för okunnig för att veta resultatet av en fällande dom. Vem straffas? Får ägaren böter, avlivas hunden, kan fd ägaren ges möjlighet att köpa tillbaka hunden osv... :confused: Tror att man måste ha koll på allt sådant innan man faktiskt genomför en anmälan så att det inte blir konsekvenser man inte velat ha eller räknat med.

Varför går du på mig så hårt när du tycker likadant som jag?

Det fattar väl jag oxå att du inte ville att det skulle bli så här!!

Det är det jag försöker säga allt som oftast:
Man kan aldrig lita på andra människor!!
Vad som är viktigt för någon är totalt oviktigt för någon annan.
Sen kanske det säger mer om mig än vad det säger om andra?
Jag försöker alltid att göra det så bra som möjligt.
Vara förutseende och tänka igenom olika situationer som kan uppstå.
Räkna med att det värsta kan hända. Därifrån kan det bara bli bättre!
En del skulle säkert kalla mig för pessimist, jag kallar det att vara realist!

Gick jag på dig hårt? Om du tolkade det på det sättet så ber jag om ursäkt för det var inte det som var meningen.

Det här måste ju vara var "omplacerares" och uppfödares värsta mardröm. Att man har en känsla av att hunden man lämnat ifrån sig inte har det bäst där den är. Men, det är väl en chansning man gör. Man möter den man ska sälja till och hoppas att denne ger en så sanningsenlig bild som möjligt.

Du har tagit ett beslut att hunden inte kan vara hos dig, du har funnit en köpare och bedömt den ok för hunden. Nu efterår får du misstankar om annat, men du kan inget göra åt saken för affären är klar. Om jag var du skulle jag säkert också vilja ha kontakt med den nya ägaren. Men eftersom det skurit sig lite mellan er (?) skulle jag inte visa mitt missnöje öppet utan behålla kontakten för att följa om dina misstankar var sanna. Och nu menar inte jag någon detektiv-undersökning utan bara hänga med för att få reda på om hunden någon gång säljs vidare eller om du får klara "bevis" på misshandel osv.

Att anmäla misstankar om "hetsning" kommer bara att göra sprickan mellan er djupare och då kanske du tappar kontakten med hunden helt.

Jag vill ha fortsatt kontakt med henne, men enligt henne är jag en jävla idiot bara för att jag sett den videon? Jag var inte på något sätt dömmande eller otrevlig mot henne, påpekade bara att det inte är bra att göra så. Samma sak så blocka hon en kompis som försökte ge henne värdefulla tips och råd eftersom att hon var ärlig. Skum människa.

Tja du har ju en film som visar att hon brytit mot jaktlagen och dessutom uppvisar ett intresse att uppmuntra ett aggresivt beteende hos hunden. Du har också skriftliga "erkännanden" på msn (som jag hoppas du sparat) och dessutom är du vittne till att hon sagt att hon bussat hunden på någon. Finns det fler vittnen?
Egentligen är det ju inte ett så himla dåligt bevismaterial du har, du kan ju ringa djurskyddet och fråga vad du kan göra i din situation.
Fortsätt att prata med henne och luska ut vad mer hon håller på med, det vore ju bäst om du kunde få ett erkännande med ett vittne eller två..
Har videon sparad på datorn och msn loggarna är kvar.

Det var inte jag som var vittnet att hon sa det, utan det var till min kompis. Hon hade fått hennes msn för att få tips och råd från henne.

Jag ska iallafall hålla öron och ögon öppna när det gäller det där. Jag vill inte att det händer hunden något.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 656
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 734
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 119
Senast: Liran
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 366
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V