X

xect

Min ponny beter sig konstigt. Jag börjar bli orolig att det är något som är fel.
För några veckor sedan var jag ute och red med en annan tjej och hennes häst. Vi "rejsade" på en lång raksträcka och efter det blev han väldigt pigg och tävlingslysten några dagar. Om inte han fick rida först i galopp, började han bocka och sparka bakut som en tok. Sålänge vi rider först går det bra. Igår när vi hade hoppträning så var han lugn och trevlig ända tills vi började hoppa bana. Han var fortfarande lugn, men efter varje hinder (ibland över hindret) sparkade han bakut och bockade i långa sträckor. Han har inte gjort så på åratal (då unghästfasoner). Började rida på volter när han bockade och då lugnade han sig och kunde hoppa "vanligt".
Varför gjorde han så?
Tidigare i veckan när jag hoppade gjorde han inte så, endast mot slutet, bara i vänster varv, sparkade han bakut när vi hade höjt lite (fortfarande inte så högt, ca 80 cm).
Jag blir orolig för att det är något fel, folk säger ju att hästar inte protesterar utan anledning, så det vore ju konstigt att han började hålla på så helt plötsligt?
Kan nämna att på dressyrträningar är det inget som är fel.
Han är verkligen en sån som visar tydligt när han är missnöjd.

Kanske ska nämna att vi tog en lång paus från hoppningen efter sommaren för att han började vägra när vi hoppade. Nu när vi kommit igång lite smått igen har han varit jättetrevlig, ända tills igår då.

Kan det vara sadeln som klämmer konstigt? Ska man ringa veterinär? Är dom såpass kompetenta att dom kan känna om det är något fel i ryggen? eller ska man ta ut någon ryggexpert? Eller är det bara någon grej han har fått för sig? (fyller 9 i år)

Behöver alla råd jag kan få!

Sv: hjälp!

Möjligheten finns ju att sadeln inte ligger som tidigare, att han har ändrat form eller satt andra muskler eftersom ni inte har hoppat så mycket senaste tiden. Finns det ingen sadelprovare i närheten som kan kolla sadeln på hästen?
En massör kan åstadkomma mycket bra på hästar som har spänningar, men jag hade nog tagit ut en vet. först för att försäkra mig om att hästen är frisk för övrigt.
En eguiterapeut ser till helheten, både häst och ryttare, sadel, foderstat osv, det hade kanske varit något?

Det är ofta svårt att hitta orsaker till ändrat beteende, framförallt om man inte har sett hästen, men jag kan alltid spåna lite :-)
Om man misstänker att hästen har ont så är ju steg 1 att åka till klinik och kolla upp den. Om vet säger att den är frisk, så går man vidare.
Man kan försöka leka lite detektiv: om du har olika sadlar till dressyr och hopp, så kanske du kan prova att rida dressyr i hoppsadel, och hoppa i dressyrsadeln, och se om hästen reagerar annorlunda?
Du kan prova att löshoppa hästen och se hur den reagerar då: om den bockar och beter sig likadant så är det nog inte sadeln i sig som trycker vid hoppningen, men fortfarande kan ju hästen ha ont i ryggen som beror på sadeln.
Du kan be en erfaren ryttare som du litar på att hoppa hästen, om hästen hoppar helt ok då så är det kanske bara att hästen testar dig ett tag. Och om hästen beter sig likadant för den andre ryttaren så måste du gå vidare och leta.
Lycka till!

Har du varit ute och "racat" förr ihop med andra?
Min tanke är att han helt enkelt fick smak för bus och olydnad?

Möjligheten finns ju att sadeln inte ligger som tidigare, att han har ändrat form eller satt andra muskler eftersom ni inte har hoppat så mycket senaste tiden. Finns det ingen sadelprovare i närheten som kan kolla sadeln på hästen?
En massör kan åstadkomma mycket bra på hästar som har spänningar, men jag hade nog tagit ut en vet. först för att försäkra mig om att hästen är frisk för övrigt.
En eguiterapeut ser till helheten, både häst och ryttare, sadel, foderstat osv, det hade kanske varit något?

Det är mycket möjligt att det kan vara sadeln som är problemet, att han helt enkelt har breddat sig. Men vart får man tag på en sadelutprovare? (har förut använt mig av kunniga i stallet som hjälp vid sadelprovning)

Det är ofta svårt att hitta orsaker till ändrat beteende, framförallt om man inte har sett hästen, men jag kan alltid spåna lite :-)
Om man misstänker att hästen har ont så är ju steg 1 att åka till klinik och kolla upp den. Om vet säger att den är frisk, så går man vidare.
Man kan försöka leka lite detektiv: om du har olika sadlar till dressyr och hopp, så kanske du kan prova att rida dressyr i hoppsadel, och hoppa i dressyrsadeln, och se om hästen reagerar annorlunda?
Du kan prova att löshoppa hästen och se hur den reagerar då: om den bockar och beter sig likadant så är det nog inte sadeln i sig som trycker vid hoppningen, men fortfarande kan ju hästen ha ont i ryggen som beror på sadeln.
Du kan be en erfaren ryttare som du litar på att hoppa hästen, om hästen hoppar helt ok då så är det kanske bara att hästen testar dig ett tag. Och om hästen beter sig likadant för den andre ryttaren så måste du gå vidare och leta.
Lycka till!

Ja, det är jättesvårt! Kan ju verkligen finnas tusen olika anledningar..
Har olika sadlar i dressyr och hopp, så det kan jag ju faktiskt prova, att hoppa i dressyrsadeln.
Hm, vet väl tyvärr ingen erfaren ryttare som är tillräckligt liten för att hoppa honom, men man kan ju se sig för.
Löshoppa ska jag göra så fort paddocken blir torr!
Tack för alla goda råd :bow:

Har du varit ute och "racat" förr ihop med andra?
Min tanke är att han helt enkelt fick smak för bus och olydnad?

Nja, det var väldigt längesen. Det är ju faktiskt mycket möjligt det med. För det var efter det som han började bocka och ha sig. :o

Kan ju vara så.
Isf är det ju kanske lite mer jobb, än om bara sadeln skulle ligga fel.
Men å andra sidan, så har ponnyn troligtvis inte fått några fysiska men av det.
Hade en ponny, som var hur underbar som helst när jag fick honom som femåring, men i sjuårsåldern blev han tokig! Vet inte vad som flög i honom! Gick klockrent på träningar, men på banan kunde han vägra ut sig på första hindret. Vi red ut och varje gång vi kommit ungefär halvvägs oberoende av ridväg, så ställde han sig rakt upp!
Och vägrade gå fram innan han fick av mig.
Jag kan fortfarande inte se vad jag skulle ha gjort som orsakade att han blev sådan, men situationen blev iaf ohållbar. Han var farlig att rida. Så jag fick lämna bort honom. vet inte om han helt enkelt blev tonåring? En tanke som bara. Hur gammal är din ponny?
Är han oxå en bråkig tonåring? ;)

Kan ju vara så.
Isf är det ju kanske lite mer jobb, än om bara sadeln skulle ligga fel.
Men å andra sidan, så har ponnyn troligtvis inte fått några fysiska men av det.
Hade en ponny, som var hur underbar som helst när jag fick honom som femåring, men i sjuårsåldern blev han tokig! Vet inte vad som flög i honom! Gick klockrent på träningar, men på banan kunde han vägra ut sig på första hindret. Vi red ut och varje gång vi kommit ungefär halvvägs oberoende av ridväg, så ställde han sig rakt upp!
Och vägrade gå fram innan han fick av mig.
Jag kan fortfarande inte se vad jag skulle ha gjort som orsakade att han blev sådan, men situationen blev iaf ohållbar. Han var farlig att rida. Så jag fick lämna bort honom. vet inte om han helt enkelt blev tonåring? En tanke som bara. Hur gammal är din ponny?
Är han oxå en bråkig tonåring? ;)

Nja, hans bråkiga tonårsålder när nog förbi! Han var precis likadan som din vid 5-6 årsålder, men växte sen ifrån det. I år fyller han 9.

Har känt på ryggen och han känns liksom varm på en punkt över ryggraden, plus att han reagerar ibland när man trycker och klämmer. observera ibland. hmm.. har låtit honom vila från arbete i några dagar nu så får man se om det blir bättre, annars får man väl ta ut veterinär.

kan ju vara sadeln då, eller någon annan smärta i ryggmuskulaturen....ta du ut någon. Lycka till.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 175
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 645
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX