Pernilla_

Trådstartare
Hej! Jag har nyligen upptäckt distans och är helt GALEN i det!! Jag har en del frågor bara:
1: Spelar hästen ng roll?(har en irländsk maxad C,ganska kraftig)
2: Hur börjar man?
3: Klubbar?(Nära Lund i skåne!)
4: Vad gör man på plats?

Tack på förhamd!!!//Pernilla!!!:)

Sv: Hjälp!

Haj Pernilla!

Är hästen bara frisk o tränad för uppgiften så spelar ras o utseende ingen roll. Det är bara kul när det kommer något annat än araber.
Först tittar du ut en Clear Round eller en Prova På som du vill starta på. Sen börjar konditionsträningen.
För att få starta ska du ha grönt kort, ryttarlicens och hästen ska ha gula tävlingboken (info om den hittar du på ridsportsförbundets hemsida).
I Skåne har du Skånska Distanssällskapet. Annars kan du tävla för vilken klubb du vill. Är du redan medlem i en ridklubb kan du tävla för den.
På plats: Först anmäler du dig. Sedan lastar du av hästen och går med den en stund innan du går till veterinärbesiktningen. Nummerlappen ska vara på och veterinärkortet ska vara med.
Efter besiktningen så väntar du på att få starta.
Du ska även vara med på bangenomgången där du får reda på mer om tävlingen ex hur banmarkeringarna ser ut.
Sadla på och rid fram innan start. Om du inte tänkt rida så fort i starten räcker det att skritta fram hästen innan start. Annars är det bra att rida fram i alla gångarter.
Så går starten.
Är det en CR så är det en veterinärbesiktning mitt i också. Samt en efter mål. Vid PP brukar det bara vara en före och en efter mål.
Jag vet inte hur mycket du vet om distans. Så du får fråga lite mer om det du inte vet.
// Linda

Tack så jättemycket! Nej, jag vet nästan ingenting om distans! Men finns det prova på i Skåne på bara typ 20 km? Ngt tipps på kondisträning? Vet att det é bra att trava långt och i olika terräng.

3: Klubbar?(Nära Lund i skåne!)

Utanför Sjöbo finns AnklamRS också en distansridklubb i Skåne!
Med Sveriges ENDA mig veteligen distansridskola, där man kan träna antingen på egen häst eller ridskolans araber....
Här finns också möjlighet att ta sitt gröna kort under våren.
Varmt Välkommen!
FPL

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 338
Senast: monster1
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 396
Senast: KesoNeso
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar