F
Fanta_Fanta
Jag har ett föl på 5 månader som förolade sin mamma igår hon dricker forfarande mjölk och äter krossad havre. Vad bör jag göra?
Senast ändrad av en moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är ingen jättekatastrof, så ta det du lugnt!
Jämför det med en snabb avvänjning bara, som blev en aning tidig.
Det jag skulle råda dig är att börja ge fölet fölpellets, som innehåller tillräcklig mängd protein, som är lättsmält för fölet vars tarmflora ännu inte är färdigutvecklad. Havre är inget bra kraftfoder till föl, det är för lågt i proteininnehåll... Blanda i fölpelletsen i havren och öka andelen successivt.
Sök i foderforumet efter tråden som heter "Mjölkpellets" eller nåt sånt så får du tips om flera fabrikat av fölanpassade foder!
Det som är viktigt från nu är att fölungen får gå i en flock där den kan känna sig trygg - gick den med sin mamma i en flock hästar redan tidigare så låt den vara kvar där! Den behöver flocktryggheten och att bli uppfostrad till en häst, av hästar.
Fråga gärna mer om du undra
Då ska du se att det ordnar sig!
Bli inte förvånad om fölet försöker dia på det andra stoet - en del ston tillåter det, andra inte.
Jag har ett föl på 6 månader som förlorade sin mammanär hon var 11 veckor gammal, hon fick mjölkersättning till att börja med och sen gick vi över på fölpellets från Dodson & Horrell. Kommer att fortsätta med fölmüsli nu när hon är lite äldre. Det är som ameo säger att fölens tarmflora ej är färdigutvecklad än, det är viktigt att de får tillräckligt med protein i maten. Kan lätt falla ur annars..
En bra flock att gå i är kanon (mitt föl har fått en extramamma som gick ihop med fölet och stoet innan stoet dog), låt fölet vara föl så länge det går.. de blir ju helt plötsligt vuxna över en dag när mamman försvinner. Min fölunge står kvar i boxen där hon stod med sin mamma, får fortsätta med det ett bra tag till. Tyckte det var bra för fölungen att få en stooooor box att röra sig i!
Lycka till, det kommer att ordna sig för er!