YorkWann

Trådstartare
Alltså, dumförklara inte mig helt nu. Behöver hjälp, min katt ska ha ungar om typ några dagar (inte planerat, hon smet ut, och det vart för sent med att ta bort dem) och jag har bra köpare till iaf 5 kattungar.

Men VAd ska man tänka på nu då (Har buffert och så pengamässigt om något skulle gå fel osv.) Är i stort sett helt novis på detta området. :crazy: Hur vet man tex när alla ungar är ute? Ska jag förbereda något speciellt nu? ( hon gillar inte lådor, tro hon kommer föda i fåtöljen :crazy: )

ALLA goda råd är välkomna!

Sv: Hjälp!

Man brukar märka på henne om alla är ute. Det kan ta flera timmar mellan gångerna, så vänta lite. Ser du att hon krystar men inget händer så bör du nog fundera på att åka in med henne.
Var hon föder är inte speciellt viktigt, bara hon ligger så till att du kommer åt att hjälpa om en sitter fast t.ex. Jag satte igen alla ställen hon kunde gömma sig på, typ under/bakom soffan, under sängen osv. För säkerhets skull.

När dom är födda bör du ha ett litet inhängnat utrymme åt dom. Dels för att mamman kan bli stressad om ungarna kan krypa för långt ifrån henne och dels för att när dom ska pott-tränas så är det lättare om dom har nära till lådan och kan ta sig dit fort. Småttingar har viktigare saker att göra än att känna om man är kissnödig :)

Tack!

Utrymme har jag, gjort en låda också som blev godkänd av kattmamman efter att lite "tak" hade satts dit och en gammal tröja lagst i :D (Lakan dög inte)

Hur märker man att alla är ute då? Att hon blivit lugn då?

Magen är tom, (men kan vara lite "bucklig" och svullen), normalt är det ingen man behöver fundera jättemycket på.
Ha våg redo, och skriv upp ungarna kännetecken och vikt så du kan ha koll på utveckligen de första kritiska dagarna.

Låna "kattuppfödning" av Ylva Stockelberg på bibblan, där står all nybörjaninfo inför både förlossning och uppväxt!

Vi väntar smått om 2,5 vecka :love:

Tack! Ska göra! Våg också, inte alls tänkt på :crazy: Det ska bli väldigt spännande, samtidigt som jag är nervös.

Har det blivit smått ännu? *nyfiken* Ska iväg med min hona till vet imorrn för lite tester, går det vägen är det fritt fram för parning sen ;) spännande! Urhärligt med småttingar ju :love:

Nä, inte än, men hon vaggar som en tunna och kan inte bli större nu och hela magen bumlar runt och har sig :love: så nu måste de snart komma!!

Va kul! Du får hålla koll på henne ;) Nån aning om när "olyckan" skedde?

Jag är också helt nybörjare på det här med kattungar - min honkatt fick en unge i slutet av juli, jag var med under hela förlossningen. Det syntes tydligt att det var en kattunge på väg ut, hennes värkar syntes tydligt, de började på kvällen innan vid 21-tiden, jag kollade henne kl 24 och kl 5 och sedan kl 10 - då hade hon rejäla värkar så då stannade jag där.

När ungen var född så väntade jag på en till, men det syntes inget och kändes inget - hon hade inte varit så tjock och man hade knappt sett/känt några fosterrörelser så jag misstänkte att det inte var så många. Precis som du var jag orolig att jag skulle missa att en kattunge var kvar, att den fastnat eller något. Samma dag som hon födde var jag till veterinären med min andra katt, så då frågade jag lite om just detta. Veterinären sa att är kattmamman pigg och äter så är det nog slut på ungarna. Verkar hon bli slö så skall man kolla upp och åka till veterinär för då kan det vara en unge som fastnat.

Tyvärr har mamma katt slutat ge ungen di efter bara 3,5 veckor, men han lapar modersmjölksersättning för fullt så han går stadigt uppåt. Han väger nu 548 g och är fyra veckor.

Lite tips: Ha något att byta med i lådan, det blir lite kladdigt när hon fött. Kolla så att moderkakan kommer ut, hon skall äta upp några stycken, men efter vad jag läst behöver hon inte äta alla. Ha maten nära lådan så att hon kan äta om hon vill under förlossningen - det hade i alla fall jag, jag matade henne och hon åt. Jag läste någonstans att det kan vara bra att ge modersmjölksersättning till kattmamman under förlossningen - det innehåller mycket energi (tror jag...). Första dagarna hade jag mat och vatten precis utanför lådan så att hon bara kunde sticka ut huvudet och inte behövde lämna ungen. Dräktig/digivande honkatt skall ha kattungemat för att få tillräckligt med energi mm så att hon inte faller ur. Min honkatt gick inte på toalådan förrän mer än ett dygn efter ungen var född, och då ville hon inte gå i lådan som stod i rummet där ungen var (trots att hon gått på den tidigare före ungen föddes) utan gick ut till det ställe där vi normalt har lådan. Vi fick släppa ut henne några gånger per dag dit där lådan är, men jag tror att hon inte gick mer än en gång per dygn första dagarna.

Det här blev långt...

Lycka till!

Senast ändrad:

Förresten, det kan vara bra att ha modersmjölk ersättning hemma redan innan ungarna kommer, ifall det sen skulle behövas och det oturligt nog skulle vara helg/kväll och svårt att få tag på. :idea:

Ja att ha modersmjölkersättning hemma är alltid bra. Jag skulle då rekomendera KMR.

När jag ska ha ungar brukar jag göra i ordning en flyttlåda med halvtak och en öppning för mamman att gå in i med ca 30 cm kant så att ungarna inte kan kravla ur.
I botten brukar jag lägga tidningar, sn lägger jag i handukar och så överst lakan, detta för att kattungarna som inte kan dra in sina klor är som små kardborrar som fastnar i handukarna. Då jag har flera lager kan jag dra bort ett lager i taget eftersom ungarna föds så kan mamma o de nyfödda ungarna ligga torrt. När alla ungar är ute bäddar jag rent i lådan åt dem.
Jag brukar väga dem när de föds och skriva upp deras vikter i en bok, därefter väger jag dem varje dag och skriver upp så jag ser att de går upp ordentligt.
Jag brukar ha en steriliserad sax att klippa navelsträngarna med. Samt en liten slemsug att suga rent ungens mun med vid behov.
Lycka till.

Berra och Bengans mamma födde på en matta framför balkongdörren. TROTS att jag gjort så fin bolåda ;).

Jag hade noll aning om NÄR hon skulle föda. Kom bara hem från jobbet liite tidigare än normalt..och se där låg dom små klumparna. Lilla Stripe låg lite utanför och var kall, men jag gnuggade loss med en handduk och sen gick det bra. Mamma katt åt nog upp alla kakor...det blev inte speciellt mycket kladd när hon var klar. Därefter ner i bolådan med hela familjen och sen låg dom där i x antalet veckor och växte ;)

Nu hade ju dom en praktmorsa utan dess like. Så mitt jobb var mest bara kolla till och byta i lådan...knappt det eftersom mamma katt städade presis hela tiden.

Allt kommer nog gå bra ska du se. Lycka till...din familj har sannerligen vuxit fort på bara 1 år ;)

Berra och Bengans mamma födde på en matta framför balkongdörren. TROTS att jag gjort så fin bolåda ;).

Jag hade noll aning om NÄR hon skulle föda. Kom bara hem från jobbet liite tidigare än normalt..och se där låg dom små klumparna. Lilla Stripe låg lite utanför och var kall, men jag gnuggade loss med en handduk och sen gick det bra. Mamma katt åt nog upp alla kakor...det blev inte speciellt mycket kladd när hon var klar. Därefter ner i bolådan med hela familjen och sen låg dom där i x antalet veckor och växte ;)

Nu hade ju dom en praktmorsa utan dess like. Så mitt jobb var mest bara kolla till och byta i lådan...knappt det eftersom mamma katt städade presis hela tiden.

Allt kommer nog gå bra ska du se. Lycka till...din familj har sannerligen vuxit fort på bara 1 år ;)

ATT den har... :crazy: dock ska ingen av de små liven stanna här.:p

Nu har de kommit! helt underbara! :love: En svart (utan svans) en cremefärgad, en fläckig, en orange/vit och en svart/vit!

Snart finns det! Jag ska ta med en kamera till henne så ska vi ta på sötnosarna!

Jag har fått den svarta utan svans och han heter Pelle Svanslös :love:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 239
Senast: Blyger
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 389
Senast: Kaching
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 157
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38