H

Hosianna

Jag har två fjordingar, mor och son på 17 och tio år, som jag haft ett år snart. Jag vet inte hur mycket de gjort förut´då första ägaren dog och jag köpte dem sedan av en bekant.
Denne bekantas barn hade ridit lite på dem, men de visste inte om de var inridna, de har också kört med dem lite, fast att de inte visste om de var inkörda, men hästarna är så snälla så det var inga problem.
Men nu börjar jag få lite problem, speciellt med stoet;
Hon har alltid varit som ett ånglok när man rider men på sista tiden har det blivit extremt. Nu vägrar hon dessutom att svänga åt ena hållet. Det blir något bättre om man rider runt massa träd men kommer man sedan ut från skogen är det likadant igen.

Så problemen är väl att det varken går att stanna eller svänga:crazy:
Nu har jag visserligen inte "tränat" med henne på länge pga att det inte går att rida på åkrarna eller i en hage där vi annars brukar rida eftersom det varit för blött. (har ingen paddock).

Vilket tips som helst skulle nog kunna vara till nytta för jag tror att jag har kört fast:crazy:

Sv: Hjälp?

Arbeta från marken på ledarskap?
Jag antar att du är helt säker på att hästen är frisk ;)

Gå promenader med henne... försök få henne att helt enkelt lyssna på dig från marken innan du försöker från ryggen..prova något nytt; gå över pressenning, lära tricks etc... gärna nåt som är enkelt men kräver att hon lyssnaar. :)

Du får säkert fler, bättre råd snart.

Tack jag ska prova det, fast just presenningar reagerar hon inte på, men det finns ju annat:-)
Så dum man känner sig att man inte kom att tänka på det lite tidigare....

Packa in i pressenning då? ;)
Alla får lite hjärnsläpp ibland, spec. om man blir låst på nåt.. då kan någonting som verkar helt självklart när man väl hör det ligga lååångt bak i huvudet :P

Ta hjälp av en tränare.
Ridproblem löser man inte alltid genom ledarskapsövningar, om det inte brister massor där också.
Är de redan snälla i hanteringen så är det nog ridningen du bör ta tag i i första hand.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 120
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 113
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka