Sv: HjÄlp!!

Om hästen är så som du beskriver anser jag inte att det är dressyrträning ni behöver. Jag tycker ni ska rida in hästen på nytt. D v s lära hästen vad ni förväntar er av den, i en takt som hästen kan svara på. Allt det grundläggande från början.

Att börja om brukar vara det snabbaste sättet att få rätt på hästar som är så som du beskriver. Då märker man också rätt fort vad det är som blir fel.

Det är inte dressyrträning vi håller på med vi jobbar mest med att få henne lugn och att hon ska känna sig säker,..Men vet inte om det är rätt för henne,...

Nja hon är lite bättre när vi rider ut hon vägrar ogå bara men på ridbanan reser hon sig typ 10-20 gånger per gång i skogen reser hon sej 5-10 gånger bara men ändå hon är ju ingen rolig tävlingsponny och vi har varit lugna med henne och gett henne mycket lugn och kärlek men hon blir inge bättre och rida ändå:(

Har du sett gamla ägarna rida? Är du säker på att den inte gjorde så hos dem?

Ett sätt vore att ge henne smärtstillande och se vad som händer då.
Går hon annorlunda då vet du att hon har ont, då blir frågan bara var?

Trycker du med benen? Hon kanske avskyr att benen klämmer, det gör många hästar. Kanske ska du börja om och prova dej fram och se vad hon reagerar på. Från skritt, start, fram,stopp vända osv, utan att lägga till skänkeln alls. Få henne att gå fram enbart för sätet.

Jag rider ett sto som reagerar mycket kraftigt om man bara oförberett skulle lägga till benen mot henne. Vissa dagar lägger hon bara öronen bakåt och står emot, andra hoppar hon upp i luften. Man ska bara hålla om mjukt och få fram henne genom att öppna upp framåt i höfterna tänket och med mjuk hand, sen när hon är med på noterna är det ok att använda även underskänkeln och t o m sporren. Men överskänkeln får aldrig var spänd eller knipa.

Nej det var en annan där och red henne och visade men jag vet hur ägaren rider för jag har tävlat mot henne ,.. Hon är en väldigt spec ponny på alla vis ,..Jag har klämt med skänklarna men det funkade inte så det gör jag inte men det funkar ändå inte,...Sättet lyssnar hon inte på och inte rösten jag vet inte vad ja ska göra ger snart upp:confused:

Prova att gå promenader med henne och använd då rösten mycket, sedan kan du jobba hästen från marken (löslongering är det bästa) använd då rösten väldigt mycket och mycket beröm. sedan när hon har börjat lyssna på dig ordentligt, så sätter du på sadlen och ser om det blir någoon skillnad. försök att stretcha hästen mycket också för hon/han kan ju vara lite stel i någon muskel så att det gör lite ont just när man skänklar. Bara ett förslag men kan ju vara värt att testa

Ska testa men longera går inte hon blir nervvral även om man är jätte lugn med henne... Men tömmkörning kanske ir funkar det?

har du provat att löslongera henne då? för har ridit en häst som också blev jättebråkig så fort man skulle longera men löslongeringen funkar jättebra. Men man måste vara ganska hård i början men man ser resultat. Men om du aldrig har gjort det innan föreslår jag att du tar hjälp av någon som verkligen kan för det är inte jätte lätt det är ganska mycket att tänka på. Jag vet inte om tömkörning funkar men det blir ju inte samma sak iaf

Hmm ursäkta men jag har faktiskt aldrig hört talas om lölongering,..Vad är skillnaden imellan det och "vanlig" longering?

hon är ju veterinärbesiktad oså har vetrinären vart här och kollat på hennes rygg för hon har haft problem med en trångsadeln men den var helt bra nu,..:confused: Ger snart upp,..

Man ska aldrig köpa till sig problem, de kan lätt dyka upp ändå:smirk: det var ju en liten varningsklocka som ringde redan från början när ni blev varnade för att den var skänkeldöv:confused:

när du longerar "vanligt" så använder du ju en longer lina. Men löslongering så är hästen lös med endast en grimma och man själv står/går i mitten och i början behöver man oftast använda ett longerspö men till slut räcker det med att sträcka ut eler höja handen. Jag tycker att detta är en mycket bättre form av longering för hästen lär sig verkligen att lyssna. Och det är upp till hästen hur lång tid det ska ta.

Man ska aldrig köpa till sig problem, de kan lätt dyka upp ändå:smirk: det var ju en liten varningsklocka som ringde redan från början när ni blev varnade för att den var skänkeldöv:confused:

Jag vet men jag kunde inte lämna henne där hon var min på nått sätt och jag har sett ponnyn för ganska länge sedan och hon kan gå riktigt bra:crazy:

när du longerar "vanligt" så använder du ju en longer lina. Men löslongering så är hästen lös med endast en grimma och man själv står/går i mitten och i början behöver man oftast använda ett longerspö men till slut räcker det med att sträcka ut eler höja handen. Jag tycker att detta är en mycket bättre form av longering för hästen lär sig verkligen att lyssna. Och det är upp till hästen hur lång tid det ska ta.

Det låt super men jag kan nog inte använda longeringsspö hon är rädd för ridspön efter tidigare hemskaupplevelser,..

okej. men prova att ha en longerlina i handen (upplindad) och när hon ska börja gå fortare eller inte lyssnar så slänger du det mot henne men aldrig så att det nuddar henne om hon verkligen inte är jättedum och bara skiter i dig. det är ett alternativ

Jag vet men jag kunde inte lämna henne där hon var min på nått sätt och jag har sett ponnyn för ganska länge sedan och hon kan gå riktigt bra:crazy:

Jo, ja vet hur det kan bli:crazy: :D
Jag tro att det kan vara bra att backa tillbaka några steg, börja från början, att lära hästen att flytta sig för ytters små tryck som du ger hästen från marken...Ut i skog och mark och bara ha kul ett tag, utan sporra (spö) och bara ös beröm över hästen över de små framsteg den gör hela tiden:smirk: ;)

( tro inte på longering i detta fall, tro den behöver en paus och bara få ha kul ihop med dig)
Lycka till!

Jaa för det tipset har jag fått att gå ut i skogen och ge henne självförtroendet tillbaka,..Men jag är lixon tävlingsmänninska men självklart ska ponnyn må bra ska pröva,..

Jag hörde ett mycket träffande citat en gång som en mycket skicklig ryttare sagt (men jag kommer tyvärr inte ihåg vem):

"Det kan ta lång tid att göra en skänkeldöv häst känslig för skänkeln igen... ibland ända upp till 30 sekunder."

Det tycker jag är mycket träffande. Har man rätt teknik tar det nämligen inte längre tid än så, förutsatt att hästen inte har ont någonstans eller har andra problem.

TILL TS:

Det första ni ska göra är att kolla så att hästen inte har korsförlamning. Jag har egna erfarenheter från en häst som gick med kf och inte visa några som helst symptom förutom att hon var fruktansvärt flegmatisk och okänslig för skänkeln. Ärftlig korsförlamning kallas det och kan liknas vid människans diabetes. Veterinär kan kolla efter det med ett blodprov. Samt att du ska kolla att den är frisk, ohalt, utrustning passar etc. etc... men det var redan gjort vad jag förstår?

OBS! Nedanstående är ingen "ur boken fakta" utan en metod jag själv tillsammans med min tränare arbetat fram. Tanken är inte att prygla hästen gul och blå, utan tillrättavisningarna skall ske med finess. Med finess menas att man lägger till spöt såpass hårt att hästen just du sitter på får sig en tankeställare och en minnesbeta, men inte mer än det. Om du tycker att det är "så hemskt att använda spö" så kan du sluta läsa med en gång, för då får du leta någon annan metod. Hela tiden måste du ha orden "finess, snabbhet och exakthet" med dig. Finess förklarar jag ovan, snabbhet innebär att tillrättavisningarna skall ske omedelbart hästen gör fel och exakthet innebär att du även måste känna när hästen tänker rätt och inte tillrättavisa i onödan, för att du själv tillexempel sitter emot rörelsen .Och kom ihåg att det är stor skillnad på att spöa en häst för skojs skull (jag rider själv absolut helst utan spö) och att använda spöt som ett hjälpmedel.

Sedan börjar träningen. Det allra viktigaste är att ni aldrig någonsin "tar i mer". Hästen ska lyssna på den första hjälpen punkt slut, annars lägger du till pisken. (Med pisk/spö menar jag ett lång dressyrspö, annars är det omöjligt att sitta korrekt medan man tillrättavisar) Jag brukar göra såhär att jag lägger till en framåtdrivande skänkel, lyssnar inte hästen så lägger jag till pisken på baken, rejält en gång... reaktionen du ska få hos hästen är: :eek: :eek:
Klapp på halsen när den gör rätt. Sedan provar du igen... om du var tillräckligt tydlig första gången så kommer hästen lyssna på din framåtdrivande skänkel. Gör den inte det så upprepas övning 1.

Nu är det dags att kontrollera bjudningen. Detta görs genom att du rider rakt fram på fyrkanten eller på en stor volt, börja i skritt. Du ska ha korta tyglar men låt den ha huvudet i himlen om den föredrar det. Håll bara kort tygel med kontakt med munnen. Strunta i baken och ställning och sånt for now. Hästen ska nu trampa på i den takt du "ställt in", tänk farthållare. Såfort den börjar sagga ner och sakta farten lägger du till skänkel och pisk samtidigt och liksom "skrämmer fart på" hästen, återigen rätt så rejält, vi vill ha: :eek:
Denna övning upprepas tills hästen lärt sig vad som gäller. Det brukar i extrema fall ta kanske fem upprepningar innan polleten trillar ner om du "tar i" såpass som det krävs för att tillrättavisningen ska gå igenom. Upprepa sedan i trav och galopp. Vad som är superviktigt att tänka på här är att du inte under några som helst omständigheter får använda sitsen och "hjälpa hästen". Utan du ska sitta som en stenstod i sadeln när hästen rör sig framåt (detta är inte bara för att du gör hästen sätes-döv (som det låter som att denna häst förövrigt är) utan även för att det är en belöning, en eftergift att du inte inverkar när den gör rätt. Jätteviktigt!)

Ok, nu ska framåtbjudningen sitta där. Nu till näst sista steget - sidförande. Denna övning brukar jag utföra på medellinjen eller diagonalen. Här är det viktiga att såfort du lägger till skänkeln så ska hästen flytta sig undan för den. Rid på medellinjen eller diagonalen, jag kommer börja med höger sida, men det kvittar egentligen. Du börjar som i första övningen med att lägga till högerskänkel, händer det inget lägger du till spöt precis bakom skänkeln, tills hästen flyttar sig (vanligtvis behöver man lägga till det endast en gång) Det är av mycket stor vikt att du sitter med åt vänster när förflyttningen väl kommer så du inte halkar efter och ger hästen dubbla signaler! Upprepa tills hästen lyssnar omedelbart när du lägger till hjälpen. Byt varv. När det funkar i båda varven är det dags för eldprovet. Att flytta även för den skänkel på vilkens sida du inte har spöt... Enklast tycker jag det är genom att köra "trappan", du rider fem steg i skänkelvikning exempelvis undan höger skänkel. Därefter rider du fem steg rakt mot kortsidan. Ofta lägger hästen då av att lyssna på vänster sidas skänkel eftersom du har spöt i höger hand (har jag iaf) då brukar jag istället för att lägga till spöt köra "ponnyspark" (obs! inte om du har sporrar!) med vänster skänkel, mer ettrigt än hårt men ändå så att det verkligen är irriterande för hästen. Återigen; ge en hjälp (tills den går igenom), bli sedan stilla och ge hästen belöning i form av att du lämnar den ifred.

Nu sista steget; allt på en gång! Nu ska du börja kräva att hästen bibehåller skänkelkänsligheten och framåtbjudningen även under arbete. Rid på en volt, forma och lösgör. Var stilla med sitsen och rid fram till en still hand. Såfort hästen sackar ner så "ruskar du liv" i hästen med skänkel och pisk, framåt! Tar den inte skänkel, lägg till pisken bakom skänkeln till den går igenom. Rid några varv åt varje håll när detta funkar och så nöj dig sedan.

Så här (eller i alla fall med samma tänk) har jag också arbetat hästar som varit likgiltiga mot skänkeln. Det var valacker! MEN mitt nuvarande sto, som också haft lite svårt att lyssna på skänkeln, fungerade det inte alls på. Hon blev förnärmad och asförbannad. Vi kom ingen vart, hon bara stod och slog mot spöt - jag slog och hon slog... Efter ett par sådana pass gav jag upp, på henne har jag fått vänta ut. Ge en impuls, för att inte göra henne förbannad så fick den bli ganska mjuk, får jag ett svar - om än så litet - beröm genom att sitta helt stilla. Hon har behövt känna att det är OK att bara bära runt på mig, jag kommer inte attackera henne. När hon blir bekväm med mig på ryggen och slappnar av mentalt då kan jag rida mer eller mindre som vanligt.
Så det viktiga är att se till individen och vad som verkar passa den, man kan få gå igenom ganska många olika idéer.

För mig känns det väldigt svårt att veta vad som är rätt medicin...
Å ena sidan allt detta tal om ledarskap, och att hästen ska lyssna direkt. Och å andra sidan en tanke om att hästen ska vara samarbetspartner, och att vi ska vara lyhörda inför varann.
Jag har också ett känsligt sto, som kan bli förnärmad av "orättvisa korrigeringar", och tror nog mer på den metod du förespråkar; att först och främst se till vilken hästindivid man har under sig.
Att på lång sikt ha en häst som gör allt för mig är viktigare än att få igenom en hjälp här och nu, särskilt om det är något jag begär som inte är egentligen relevant ur hästens synvinkel.
Det får ta tid. Ska hästen lita på mig i alla väder får jag ha tålamod, och lyssna på den också, se den som en kamrat och inte som en maskin som ska utföra häftiga rörelser för att jag ska bli nöjd. Vi ska ha roligt tillsammans.

Just nu är jag inne på att belöna även försök från hästens sida. Hästen försöker förstå vad jag menar, och om jag är tillräckligt tydlig i mina signaler så kommer den att vilja göra det jag menade.

Detta är hur jag tänker nu, det hoppas jag kan förändras, men tycker Lasseman hade kloka tankar...
Slutflummat.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 573
Senast: Ananazen
·
Ridning Hejsan! Jag är en tjej på 14 år som har ett 11 årigt Connemara sto som heter Belle, som jag har på foder. Jag har haft Belle i 4...
Svar
3
· Visningar
1 090
Senast: Lager
·
Träning Jag köpte en nordsvensk för ett år sen som skulle vara problemfri i ridningen, just för att jag inte är jätte utbildad. Den dåvarande...
Svar
17
· Visningar
2 374
Senast: Gimlan
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 573
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Headset