Sv: HjÄlp!!

Vet inte om den här tråden ligger rätt men vi har köpt en dressyrponny och dom varnade oss för att den var nära på skänkeldöv men det värsta är att hon är skänkel döv nästan och så fort man lägger om skänkeln så ställer hon sig på bakbenen,..:confused:
Det spelar ingen roll hur småhjälper jag har och hur mycket stöd ihanden hon får och jag är jätte mjuk i handen åt henne men ändå håller hon på:mad: Något tips?:(

En sån häst skulle jag bara rida ut på ett tag dels för att befästa att det är kul att bli riden (roligare än på ridbana iaf). Hon trivs bättre utanför ridbanan så utvärdera först och främst vad som är annorlunda i form o s v mellan ridbane-ridning och ute-ridning.

Så här (eller i alla fall med samma tänk) har jag också arbetat hästar som varit likgiltiga mot skänkeln. Det var valacker! MEN mitt nuvarande sto, som också haft lite svårt att lyssna på skänkeln, fungerade det inte alls på. Hon blev förnärmad och asförbannad. Vi kom ingen vart, hon bara stod och slog mot spöt - jag slog och hon slog... Efter ett par sådana pass gav jag upp, på henne har jag fått vänta ut. Ge en impuls, för att inte göra henne förbannad så fick den bli ganska mjuk, får jag ett svar - om än så litet - beröm genom att sitta helt stilla. Hon har behövt känna att det är OK att bara bära runt på mig, jag kommer inte attackera henne. När hon blir bekväm med mig på ryggen och slappnar av mentalt då kan jag rida mer eller mindre som vanligt.
Så det viktiga är att se till individen och vad som verkar passa den, man kan få gå igenom ganska många olika idéer.

Hmm... då är det nog finessen det brister i, du kanske tog i för hårt eller i fel ögonblick? Förövrigt brukar jag bara daska till en häst som slår mot skänkeln en gång, jag fortsätter aldrig bestraffa och bestraffa "i all evighet". Utan en gång räcker, sedan får man vänta ut hästen. Jag rider själv hellre ston än valacker, just för att dom har lite egna tankar och inte följer dig utan anledning ;)

Så här (eller i alla fall med samma tänk) har jag också arbetat hästar som varit likgiltiga mot skänkeln. Det var valacker! MEN mitt nuvarande sto, som också haft lite svårt att lyssna på skänkeln, fungerade det inte alls på. Hon blev förnärmad och asförbannad. Vi kom ingen vart, hon bara stod och slog mot spöt - jag slog och hon slog... Efter ett par sådana pass gav jag upp, på henne har jag fått vänta ut. Ge en impuls, för att inte göra henne förbannad så fick den bli ganska mjuk, får jag ett svar - om än så litet - beröm genom att sitta helt stilla. Hon har behövt känna att det är OK att bara bära runt på mig, jag kommer inte attackera henne. När hon blir bekväm med mig på ryggen och slappnar av mentalt då kan jag rida mer eller mindre som vanligt.
Så det viktiga är att se till individen och vad som verkar passa den, man kan få gå igenom ganska många olika idéer.

Ja nu har jag inte erfarenhet av "skänkeldöva" hästar, men när det gäller att lära dem hjälperna så känner jag igen det du skriver. Särskilt ston kan bli mycket tråkiga om man inte tar dem på rätt sätt. :( Inget klämmande eller bråkande brukar fungera, då blir det bara mer motstånd. De är ju så ambitiösa egentligen men på sina egna villkor ofta. Det gäller att hitta samarbetsformerna.

En dam som håller på att testa sin nya ryttare kanske. Det är ju inte helt ovanligt om man säger så... Behåll lugnet bara och visa dig inte osäker så löser det sig säkert :)

verkar ganska klart att ni ska ta i väg och göra utredning på klinik:smirk:

illa passad sadel behöver inte bara göra så att hästen för tillfället har ont utan det kan även medföra att hästen går något onaturligt för att avlasta det onda

detta i sin tur kan göra att inflamationer/ pålagringar uppstår i ryggen och det kan bli något som kallas Kissing Spines, det gör då ont på hästen i vissa lägen..

Kan sitta i bakbenen oxå..

Trist för dig men slösa inte pengar på kiropraktoe eller liknande förrän du hittat den riktiga orsaken..

Jävligt trist om det framkommer att hästen haft ont och du blivit förbannad på den för att den försökt visa att det int känns ok:mad: :( :mad:

En annan orsak kan vara att hästen är lärd att stegra när man gör just framåt drivande hjälpen:o :smirk: :o .. japp det finns de som lär sina hästar en olat på beställning:bump:

En dam som håller på att testa sin nya ryttare kanske. Det är ju inte helt ovanligt om man säger så... Behåll lugnet bara och visa dig inte osäker så löser det sig säkert :)

ja i bland är det så enkelt men jävligt tragiskt om det inte är så..

anser att man alltid i första hand ska kolla upp en sån här sak för att inte sätta sig själv i en trist sits.. så att säga:bump:

Hon är kollad och ryggen är läkt,...Jag visste när vi köpte henne att hon var svår men hon är ju extrem nu ska hon få vila osen ska vi börja från början ,..

Ni verkar ha gjort mycket för ponnyn. Har ni funderat på att börja om helt å hållet från början? Först stå i hagen ett par veckor, följandes av promenader ett par veckor sedan lite longering och tömkörning. Sedan sitta upp lite lätt utan sadel och rida med någon som leder er så att det är människan från marken som bestämmer takten ryttaren gör ingenting. Följt utav fler sådana turer varierat med någr gångers longering med sadel. Sedan longering och promenader med sadel och ryttare på och människan från marken är den som bestämmer takten. Sedan börja med att ryttaren försiktigt börjar använda skänklarna bara till skritt och inge mer först å sedan öka på. Kankse skulle vara en ide även om det är en jobbig sådan så kanske det är vad ponnyn behöver.

Hon är kollad och ryggen är läkt,...Jag visste när vi köpte henne att hon var svår men hon är ju extrem nu ska hon få vila osen ska vi börja från början ,..

läkt från vad?

om det är muskulärt så är vila det sista som behövs.. tömkörning och lösgörande arbete vid hand är det bästa..

tänk att du är muskelöm och stel, inte ska du sätta dig i en soffa ochhoppas att det blir bättre av sig själv:crazy:

smärtan har kommit av en orsak- varför och hur gör vi för att underlätta för hästen att bli frisk? Du säger att den är utläkt och friskförklarad men tydligen inte om den fortfarande visar att den inte gillar det du gör med den:crazy:

ja.. kan så vara.. Den kanske kopplar ridning med smärta/ obehag och det blir en ond cirkel...:(

Jo det var det jag tänkte på + att om hästen även är lite less brukar det vara en bra inställning att börja om.

Gjorde liknande med min ponny, hon hade lessnat totalt en gång på sommaren slängde sig tillochmed för min kompis när hon skulle sätta på henne grimman efter ridtur å det har hon aldrig gjort annars. Så jag ställde av henne ett par veckor å red sedan kravlöst ett tag så blev det bra. Här har ju det hela gått mycket längre å sitter nog mycket hårare inpräntat på ett litet annat viss iochmed att ponnyn hade haft ont tidigare utav sadeln.

Hennes rygg är läkt efter som att den förra sadeln låg trångt,...Vi har bestämt oss för att börja om med henne och sälja som andra hästarna så jag har tid med henne,..

Okej :)

Jo att ryggen var läkt förstog jag, men det psykiska kan ju sitta kvar. Mest troligt att det gör det när du beskriver hur hon beter sig.

Hennes rygg är läkt efter som att den förra sadeln låg trångt,...Vi har bestämt oss för att börja om med henne och sälja som andra hästarna så jag har tid med henne,..

alltså måhända att jag är aningen korkad men när du säger att ryggen är läkt sedan hästen tidigare haft för trång sadel hänger jag inte riktigt med:confused:

med för trång sadel så kan de gå och spänna sig och detta medför att det så småningom kan bli inflamationer/ pålagringar i ryggen som enbart syns på röntgen. Detta kan man behandla med hjälp av vet. och bra ridning.

eller var sadeln trång så att hästen fick skav och det är skavet som är läkt?

om hästen varit spänd så kan man underlätta med behandling av et och likvärdiga behandlare men om hästen har så stora besvär fortfarande fast vet säger att hästen är "läkt" måste den tagit enormt mycket skada rent "psykiskt"...
stackars lilla häst..
tur att ni tar väl hand om den å lycka till;)

Nu kommer jag ej ihåg riktigt men problemet var inte att den var trång den var för hög i manken ,...skrev lite knasigt förut,..:angel:

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 573
Senast: Ananazen
·
Ridning Hejsan! Jag är en tjej på 14 år som har ett 11 årigt Connemara sto som heter Belle, som jag har på foder. Jag har haft Belle i 4...
Svar
3
· Visningar
1 090
Senast: Lager
·
Träning Jag köpte en nordsvensk för ett år sen som skulle vara problemfri i ridningen, just för att jag inte är jätte utbildad. Den dåvarande...
Svar
17
· Visningar
2 374
Senast: Gimlan
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 573
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar