T

Tictacto

Vet inte om den här tråden ligger rätt men vi har köpt en dressyrponny och dom varnade oss för att den var nära på skänkeldöv men det värsta är att hon är skänkel döv nästan och så fort man lägger om skänkeln så ställer hon sig på bakbenen,..:confused:
Det spelar ingen roll hur småhjälper jag har och hur mycket stöd ihanden hon får och jag är jätte mjuk i handen åt henne men ändå håller hon på:mad: Något tips?:(

Sv: HjÄlp!!

Lägg skänkeln åt sidan ett tag och använd rösten? Gör det från marken först så hon lär sig kommandona och sedan gör du samma sak på ryggen... Ta det den vägen? Sen när h*n lyssnar på rösten lägger du successivt till skänkeln?

bara en tanke?

Okej ganska bra men rösten lyssnar hon inte på för hon är rätt så lat,..:confused:

hon har kanske ont? eller är hon bara är allmänt tjurskallig?

hon är ju veterinärbesiktad oså har vetrinären vart här och kollat på hennes rygg för hon har haft problem med en trångsadeln men den var helt bra nu,..:confused: Ger snart upp,..

Kollat tänder?

Om man utesluter att hon har ont, och att hon bara är tjurskallig vet jag inte riktigt vad som är rätt.. Ska man vara hård eller börja om helt från början med mjuka hjälper? Det får någon annan svara på.

Hur är hon när du rider ut? Samma sak?

Nja hon är lite bättre när vi rider ut hon vägrar ogå bara men på ridbanan reser hon sig typ 10-20 gånger per gång i skogen reser hon sej 5-10 gånger bara men ändå hon är ju ingen rolig tävlingsponny och vi har varit lugna med henne och gett henne mycket lugn och kärlek men hon blir inge bättre och rida ändå:(

Det kan vara så att hästen upplever ridning som något tråkigt och smärtsamt efter att ha haft en sadel som legat illa.

Kanske har den känningar från något annat ställe i kroppen, ryggproblem brukar sätta sig någonannanstans också.

Det LÅTER som hästen fortfarande har någon smärtförnimelse, om veterinären har OK´at hästen nyligen (efter att ni börjat rida igång den) föreslår jag en duktig kiropraktor som kan känna igenom hästen och hitta ev. spänningar.

Om det var ända sedan köpet hästen blev kollad av veterinär, åk omgående till klinik för utrednig. En häst som reser sig protesterar så grovt en häst kan, det gäller att vara detektiv för att hitta VARFÖR den protesterar. För mig är alltid första steget att kontrollera att den inte har ont. En ordentlig genomgång på klinik (det gör jag alltid med hästar jag får hem, innan jag börjar arbeta dem). Böjprov, ridprov, tänder. Vaccination och vitamininjektion får de när de ändå är där.

Är allt OK då kommer kiropraktor och massör, allt för att jag ska slippa lägga tid på att rida igång en häst som sedan behöver behandling och vila för att bli bra. Det är så TRÅKIGT att rida hästar som inte fungerar fullt ut!

Den har kanske ont? Spänningar, låsningar etc? Är hon kollad i munnen, är sadeln utprovad av leg. sadelutprovare? Det kan vara tusen saker som gör att hon reagerar som hon gör.

Om allt verkligen är okej, bör du kanske rannsaka dig själv. Vad gör du när hon reagerar så? Kanske är hästen van att ridas av väldigt rutinerade ryttare (om den har varit tävlingsponny) och inte riktigt förstår dina hjälper? Den kanske är van att ridas mer för sätet och inte så mkt med skänkeln?

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet att hon som hade henne förut inte red bättre än jag och jag har alltid fått beröm för mina mjuka försiktiga hjälper men självklart har jag funderat på om det är jag som gör fel men jag har haft flera olika tränare som har sagt att jag gör rätt med henne men ingen har förståt varför hon gör som hon gör,...:confused: Självförtroendet har fått en rejäl smäll,...

Sadeln är utprovad av leg.sadelurprovare och vi smörjer hennes rygg med arnika varje dag,..

Kiropraktorn hade vi här precis hon hade kommit hit för han hjälpte min förra ponny men det hjälpte inte alls,..:(
Men tack för alla tips:cool:

Vet inte om den här tråden ligger rätt men vi har köpt en dressyrponny och dom varnade oss för att den var nära på skänkeldöv men det värsta är att hon är skänkel döv nästan och så fort man lägger om skänkeln så ställer hon sig på bakbenen,..:confused:
Det spelar ingen roll hur småhjälper jag har och hur mycket stöd ihanden hon får och jag är jätte mjuk i handen åt henne men ändå håller hon på:mad: Något tips?:(

Definitionen på skänkeldöv är ju att hästen EJ över huvud taget reagerar på skänkeln.
det du beskriver är ju tvärtom?! :confused:

Hon är nästan skänkel döv och det är problemet för har man för små hjälper lyssnar man inte och använder man sättet skänkeln och rösten reser hon sig o det är problemet hon lyssnar inte på skänkeln och ändå är hon arg på skänkeln min ridlärare klarar inte ens av henne vet inte va ja ska göra,..Lite svårt att´fatta om man inte har träffat henne,..

Provat att bara gå promenader med henne ett tag, och sedan bara skritta ut lite försiktigt, korta turer med massor av beröm när det går bra? Eventuellt med ledare så att ryttaren bara kan sitta och åka med utan att göra någonting öht?
För om hästen fått för sig att ryttare = ryggont (vilket en del hästar får för sig om dom haft mkt ont i ryggen) så kan det vara bra för dom att märka att ryttaren inte gör ngt.
Sedan, när det fungerar så kan ryttaren börja kräva lite igen, sakta och försiktigt så att man inte går för fort fram?

Provat att bara gå promenader med henne ett tag, och sedan bara skritta ut lite försiktigt, korta turer med massor av beröm när det går bra? Eventuellt med ledare så att ryttaren bara kan sitta och åka med utan att göra någonting öht?
För om hästen fått för sig att ryttare = ryggont (vilket en del hästar får för sig om dom haft mkt ont i ryggen) så kan det vara bra för dom att märka att ryttaren inte gör ngt.
Sedan, när det fungerar så kan ryttaren börja kräva lite igen, sakta och försiktigt så att man inte går för fort fram?

Det ska jag prova det är ju så hemskt och veta att hon kan verkligen när hon mår bra men det märks på ponnyn att hon inte är lycklig på nått vis men ändå har det blivit bättre,..Men ridhus sköter hon sig ganska bra,..Tack för tipset:)

Ok, knepigt...

det är ju omöjligt att veta vad det kan vara närman inte sett hästen... varför köpte ni henne om hon var sån, om säljarna tillochmed varnade? :crazy:

Ok, knepigt...

det är ju omöjligt att veta vad det kan vara närman inte sett hästen... varför köpte ni henne om hon var sån, om säljarna tillochmed varnade? :crazy:

Haha det har jag frågat mej själv med och alla kompisar och tävlingskompisar ridinstruktörer m.m har frågat men jag vet inte på nått sätt var det min ponny jag tror det är hennes söta ponny ögon som gjorde det,..

varför köpte ni den om den är så knepig?

Är ni säkra på sadel passar och den inte har ont?
Isf så se till att få hjälp av en duktigt tränare ett par ånger i veckan

Det står ovan,...Jag har hjälp av duktig dressyr tränare 3-4 dagar i veckan

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 573
Senast: Ananazen
·
Ridning Hejsan! Jag är en tjej på 14 år som har ett 11 årigt Connemara sto som heter Belle, som jag har på foder. Jag har haft Belle i 4...
Svar
3
· Visningar
1 090
Senast: Lager
·
Träning Jag köpte en nordsvensk för ett år sen som skulle vara problemfri i ridningen, just för att jag inte är jätte utbildad. Den dåvarande...
Svar
17
· Visningar
2 374
Senast: Gimlan
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 573
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Headset