Linduzz

Trådstartare
Mina två lösdriftshästar tog sig in i stallet under natten.
Dom hittade fodertunnan med Lucern i och har stått och ätit en hel del utav den samt ätit en ca halv kraft säck..

SÅ till frågan,
Vad händer nu när dom fått i sig så mkt torr Lucern?
Vad kan skall jag göra?

/Linduzz

Sv: Hjälp!!!

Är det bara lucernen som du är orolig för? Eftersom det är ett grovfoder så känns det inte så akut, vore samma sak som om de hade fri tillgång till annat grovfoder. Däremot tror jag att de kan bli törstiga, speciellt om det är hack. Jag mäker att min gammelman gärna dricker mer när han äter mer lucern.

Håll igång dem i lagom tempo, skritta mycket och få dem att röra sig så mycket som möjligt.

Ingen fara vad gäller lusernet. Mina äter det i fri tillgång torrt ibland utan tillvänjning. Men om de ätit mkt kraft med spannmål i finns en fångrisk. Beräkna om de kan ha fått i sig väldigt mkt mer spannmål än vad de är vana vid. Sätt dem i så fall i iskallt vatten i ett dygn. HH

Är det lucern hack är det nog ingen fara. Är det någon annan sort vet jag inte, ingen erfarenhet av de andra..

Skulle vara mer bekymrad över krafftfodret de fick i sig. Vilken sort var det?

Ingen fara vad gäller lusernet. Mina äter det i fri tillgång torrt ibland utan tillvänjning. Men om de ätit mkt kraft med spannmål i finns en fångrisk. Beräkna om de kan ha fått i sig väldigt mkt mer spannmål än vad de är vana vid. Sätt dem i så fall i iskallt vatten i ett dygn. HH

Ska hon sätta hästarna i iskallt vatten? :eek: :o :crazy:

Mina två lösdriftshästar tog sig in i stallet under natten.
Dom hittade fodertunnan med Lucern i och har stått och ätit en hel del utav den samt ätit en ca halv kraft säck..

SÅ till frågan,
Vad händer nu när dom fått i sig så mkt torr Lucern?
Vad kan skall jag göra?

/Linduzz
ring o råd fråga vetten...
spontant tänkte jag mkt vatten och motion, men jag vet inte om vattnet kanske gör att det sväller mer i magen på dem o då är det ju bra dumt, då kanske tvärt om...mkt grovfoder (så att du typ "spär ut" maten o håller i gång magen) fast jag vet inte hur mkt du ska lyssna på mig :angel: säkrast o allra bäst är ju att rådfråga vet...lycka till med pållarna

Hur menar du??

1 kg Krafft grund kan beräknas innehålla upp till 300 gram stärkelse. Om din häst skulle väga 500 kg borde den tåla 1 kg stärkelse lika med drygt 3 kg kraft grund utan jättestor risk.

Om en 500 kg häst ätit mer än detta och inte varit invand på den dosen skulle jag ställa alla 4 benen i hinkar eller kar med is vatten i 24 timmar. Man får byta eller hälla på is då o då för att hålla tempen nere. HH

jag tycker det låter vettigt men förstår inte hur det ska kunna vara det..:angel: du kanske vill förklara varför?:)

Om en häst har utsatts för en risk att få fång är det visat att om man genast man upptäckt detta ställer hästen i kallt vatten så minskar risken/förbättras förloppet. Kylan får blodkärlen att dra ihop sig så de giftiga ämnen inte kommer dit så lätt.

Om man ställt 3 fötter i vatten får hästen mer fångsymptom på den 4e. Sök på cryotherapy och Pollitt, van Eps om du vill läsa mer. Men om man tror hästarna kan ha fått i sig stora mängder stärkelse så ställ de först i kallvatten! HH

Än så länge verkar det vara lugnt, Dom står och tuggar hö och bokstavligen bor i vattenkaret, dom har druckit ca 8liter vatten.
Benen har inga värme eller kyl förändringar..

Men det kan ju vara lugnet före stormen:crazy:

Om en häst har utsatts för en risk att få fång är det visat att om man genast man upptäckt detta ställer hästen i kallt vatten så minskar risken/förbättras förloppet. Kylan får blodkärlen att dra ihop sig så de giftiga ämnen inte kommer dit så lätt.

Om man ställt 3 fötter i vatten får hästen mer fångsymptom på den 4e. Sök på cryotherapy och Pollitt, van Eps om du vill läsa mer. Men om man tror hästarna kan ha fått i sig stora mängder stärkelse så ställ de först i kallvatten! HH

:bow: :bow: det var väl lite så jag tänkte som fick det att låta vettigt men kunde för allt i världen inte få fram logiken...typ...så tack;:)

Än så länge verkar det vara lugnt, Dom står och tuggar hö och bokstavligen bor i vattenkaret, dom har druckit ca 8liter vatten.
Benen har inga värme eller kyl förändringar..

Men det kan ju vara lugnet före stormen:crazy:
jag tror det går bra...har de varit ute nåt...alltså ute o promenerats/ridits/hage? eller står de i box?

Torr pellets lucern fick dom i sig, Och kraft grund..

lusern i pellersform kanske inte e så bra... den ska ju blötläggas... men dock inte lika farligt som betfor då den inte svällar så mycket som den...

Hoppas de gick bra... risken för kolik finns ju men de hade du märkt inom ett dygn...

lusern i pellersform kanske inte e så bra... den ska ju blötläggas... men dock inte lika farligt som betfor då den inte svällar så mycket som den...

Hoppas de gick bra... risken för kolik finns ju men de hade du märkt inom ett dygn...

Jo det var det första som slog mig att det var ju mindre bra att få i sig..

Än så länge har det gått bra, dom har druckit ca 20 liter vatten, Var ute och gav dem kvällshö inga tecken på kolik eller "fång"..

När min minishettis hade rymt var det snälla människor som hade hjälpt till att fånga honom (var dock inte själv med) fångade dom honom genom att erbjuda betfor dock värre var den torr :crazy: mäte upp att dom hade gett honom mellan 50-100 g så jag gav honom olja så att det skulle lena upp lite i magen å tarmarna om det är rätt vet jag inte men han bajsa ur sig mycket den kvällen men ingen kolik eller fång vart det...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 503
Senast: Freazer
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 611
Senast: corzette
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix