Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ingen fara vad gäller lusernet. Mina äter det i fri tillgång torrt ibland utan tillvänjning. Men om de ätit mkt kraft med spannmål i finns en fångrisk. Beräkna om de kan ha fått i sig väldigt mkt mer spannmål än vad de är vana vid. Sätt dem i så fall i iskallt vatten i ett dygn. HH
Sätt dem i så fall i iskallt vatten i ett dygn. HH
ring o råd fråga vetten...Mina två lösdriftshästar tog sig in i stallet under natten.
Dom hittade fodertunnan med Lucern i och har stått och ätit en hel del utav den samt ätit en ca halv kraft säck..
SÅ till frågan,
Vad händer nu när dom fått i sig så mkt torr Lucern?
Vad kan skall jag göra?
/Linduzz
Hur menar du??
skulle jag ställa alla 4 benen i hinkar eller kar med is vatten i 24 timmar. Man får byta eller hälla på is då o då för att hålla tempen nere. HH
jag tycker det låter vettigt men förstår inte hur det ska kunna vara det.. du kanske vill förklara varför?
Om en häst har utsatts för en risk att få fång är det visat att om man genast man upptäckt detta ställer hästen i kallt vatten så minskar risken/förbättras förloppet. Kylan får blodkärlen att dra ihop sig så de giftiga ämnen inte kommer dit så lätt.
Om man ställt 3 fötter i vatten får hästen mer fångsymptom på den 4e. Sök på cryotherapy och Pollitt, van Eps om du vill läsa mer. Men om man tror hästarna kan ha fått i sig stora mängder stärkelse så ställ de först i kallvatten! HH
jag tror det går bra...har de varit ute nåt...alltså ute o promenerats/ridits/hage? eller står de i box?Än så länge verkar det vara lugnt, Dom står och tuggar hö och bokstavligen bor i vattenkaret, dom har druckit ca 8liter vatten.
Benen har inga värme eller kyl förändringar..
Men det kan ju vara lugnet före stormen
jag tror det går bra...har de varit ute nåt...alltså ute o promenerats/ridits/hage? eller står de i box?
Torr pellets lucern fick dom i sig, Och kraft grund..
Dom går på lösdrift och rör sig en hel del, och isläningen är lite busig och brukar få andra hästen att rejsa och leka med henne.
lusern i pellersform kanske inte e så bra... den ska ju blötläggas... men dock inte lika farligt som betfor då den inte svällar så mycket som den...
Hoppas de gick bra... risken för kolik finns ju men de hade du märkt inom ett dygn...