A

Atomiic

När jag hämtade min häst idag så var hon näst intill blockhalt :cry:
kunde knappt gå, och bara stöande, men jag var ju tvungen att ta in henne! :crazy: Kände mig så elak. :(
38.4 i temp, inget allvarligare, andades jättetungt och jättesvullen runt kotan och varm hela benet, jätte ajaj.
La kylomslag i ca 25min, svullnaden gick ner, ringde vet, som tyckte att jag gjort det som kunde göras, och blev det inte bättre skulle dom komma imorn, ifall det skulle vara en benspricka :cry:
Nu smörjde jag henne med liniment och lindade henne för natten!
Vill verkligen inte att hon ska må såhär, hon hade så ont, hon bara stönade och kunde inte gå :cry: :cry:

Sv: Hjälp.

Ingen som tänker tycka synd om min stackars häst :cry: :cry:

Om det får dig att känna dig bättre så: Stackars häst : )

Låter som en rejäl vrickning det där, eller om det nu är en spricka (hoppas inte)..

Uppdatering, kanske?

Symptomen låter annars som de min valack fick när han hade hovböld.

Immer

Jo, tänkte också på hovböld först. Mitt sto blev också jättehalt av det, men inte så hon andades tungt och verkligen stönade, men det är väl olika..

som sagt, vill ha uppdatering!

*kl*
Till TS:

Är du säker på att det inte finns nåt litet sår någonstans på benet där hon är svullen?

*kl*
Tack alla för era tankar, hon går något bätte idag, men fortfarande mycket illa!
Jo hovböld har varit min tanke, precis som spricka och sträckning, har uteslutit en spricka då hon går bättre idag, och hon har klarat av att resa sig upp att efter hon rullade sig, vilket jag föreställer mig att hon borde bli, bättre alltså, eller klara att resa sig. Men rätta mig gärna om jag har fel.
Laktrits, nej inga sår, har spolat och kollat igenom hela benet! det var det första jag kollade.

Det gör ont i hela min kropp att se henne ha ont! :cry:

Men förstår jag dig rätt nu, du har fortfarande inte tagit ut varesig veterinär eller hovslagare för att kolla hästen? :confused: Att hästen tagit sig upp från liggande säger inget alls egentligen, det kunde min när kotbenet hade splittrats och hon fick nödslaktas i hagen. INTE för att det har hänt din häst, men det hade ju varit vettigare att försöka få ut veterinären tidigare idag istället för att behöva ev. ta ut den i helgen.

Håller tummarna att hon mår bättre snart! :bump:

Men förstår jag dig rätt nu, du har fortfarande inte tagit ut varesig veterinär eller hovslagare för att kolla hästen? :confused: Att hästen tagit sig upp från liggande säger inget alls egentligen, det kunde min när kotbenet hade splittrats och hon fick nödslaktas i hagen. INTE för att det har hänt din häst, men det hade ju varit vettigare att försöka få ut veterinären tidigare idag istället för att behöva ev. ta ut den i helgen.

Håller tummarna att hon mår bättre snart! :bump:

Nej har inte tagit ut vet, eftersom jag har kontaktat dem, gjorde jag direkt när jag tog in henne! Han sa att det inte finns så myclet att göra, och om hon var lika halt, eller värre skulle dom komma ut,vilket dom inte tyckte att hon var idag. Dem tror att det är en sträckning..

Men är det så pass att hon lider av det, som det verkar i din beskrivning, är det väl ändå vettigast att ta ut vet? Är det en hovböld kan de kanske få ut varet och det vilket gör att smärtan försvinner direkt från stackars pålle.. onödigt att gå och ha ont i onödan..

Min gamla häst fick en hovbensspricka och var väldigt kraftigt halt, jag hade ut både veterinär dagen efter + hovslagare och åkte senare in på röntgen med henne några dagar senare på hovis rekommendation. Inte vet jag om jag är nojig, men om mina har mycket ont kallar jag hellre ut veterinären en gång för mycket än för lite.

Det var dom som tyckte att det inte var nån större mening med att komma, inte jag! :crazy: Jag litar på deras ord då jag inte besitter någon vet.utbildning själv.

Som jag sa så har jag pratat med dem, och det är på deras rekomendationer jag agerar och inget annat.

Jag vet, men dom kanske tror att jag överdriver för att få det att låta värre, jag vet inte. :crazy:
Idag har hon normaltemp och andas som hon ska, hon är pigg i övrigt, men vet inte om det betyder något.
Eftersom vet. tyckte att hon kunde gå ut idag, eftersom dom tror at det är en sträckning så har hon gått i sjukhage idag. där har hon gått omkrin o käkat i lygn och ro, hon hade haft bråttom ut imorse (dock haltande), som jag skrev i ett tidigare inlägg så var hon bättre, och det var det vet. efterfrågade när jag pratade med dem. Jag var där på morgonen och kände på benet, hon var varm men svullanden mindre.
sen kom jag tillbaka vid insläppet, (har haft nogranna rapporteringar fråm dom i stallet hela dagen) varm, och något svullen, inte mer än än under morgonen. hon hade gått bättre in från hagen, och var i övrigt pigg&glad (tyckte inte så synd om sig själv idag ;) men det gjorde jag :love: ) la kylomslag i ca 25min, sen lindade jag om och slöppte in henne i boxen.
Det jag skrev ovan om att det skär i min kropp när hon har ont, jag verkligen hatar att se henne halta, det är inget mått på hur ont hon har, för det kan jag inte svara på. Vet sa att vissa hästar tenderar att reagera mer på smärta än andra, min häst är bara förvånad att hon kan ha ont öht. Han frågade även vad det var för ras, och han reagerade in nämvärt på det jag sa.

Jag drar mig inte för att ta ut vet. oavsett om det är jour, behövs det så behövs det!
Tro inget annat.

Jag kanske bara överreagerar, jag vet inte, men att hon är halt är inget snack om saken!

Ok här kommer en dos medlidande...:)
Stackars din lilla pålle...hoppas det inte är något allvarligt....
hur har det gått??

Min förra medryttarhäst var blockhalt en dag när vi tog in henne från hagen. Hon blev långsamt bättre men jag var allvarligt orolig för henne. Ägaren och stallägaren (stallägaren var väldigt kunnig) bestämde att hästen skulle gå med de andra hästarna i hagen eftersom hon troligtvis skulle springa mera i en sjukhage där hon inte såg de andra hästarna eller sparka sönder sig i boxen. Ingen veterinär kontaktades. Hon var halt ca. 1,5 vecka, efter två veckor var hon ohalt. Fem dagar efter att hon var helt ohalt tävlade hon distansritt 4 mil med komplimanger från alla tre veterinärerna och en bra tid. Var som vanligt pigg och glad dagarna efter tävlingen.

Så blockhalt behöver inte betyda katastrof, och jag tror att bara en duktig veterinär eller kunnig hästmänniska (som stallägaren) kan avgöra vad som är bäst att göra.

Min förra medryttarhäst var blockhalt en dag när vi tog in henne från hagen. Hon blev långsamt bättre men jag var allvarligt orolig för henne. Ägaren och stallägaren (stallägaren var väldigt kunnig) bestämde att hästen skulle gå med de andra hästarna i hagen eftersom hon troligtvis skulle springa mera i en sjukhage där hon inte såg de andra hästarna eller sparka sönder sig i boxen. Ingen veterinär kontaktades. Hon var halt ca. 1,5 vecka, efter två veckor var hon ohalt. Fem dagar efter att hon var helt ohalt tävlade hon distansritt 4 mil med komplimanger från alla tre veterinärerna och en bra tid. Var som vanligt pigg och glad dagarna efter tävlingen.

Så blockhalt behöver inte betyda katastrof, och jag tror att bara en duktig veterinär eller kunnig hästmänniska (som stallägaren) kan avgöra vad som är bäst att göra.

Tyvärr är stallägaren i det här fallet, mindre kunnig än mig! Tyvärr.
Jag själv resonerade om att hästen skulle kunna gå i sin vanliga hage pga. det du ovan skrivit, men röstades ner av såväl vet. som stallkompisar. Jag antar att vet. antagligen vet vad han pratar om, själv börjar man tvivla när man läser om allt som kan hända/hänt och vad som kan vara fel.. blev livrädd att det skulle kunna vara en spricka, men då borde väl vet. kommit med en gång?!
eftersom det blivit bättre idag, uteslöt han det, men vad jag förstår på msk som skrivit här så kan dom fortfarande fungera normalt om dem har en spricka? Jag blir förvirrad.. :crazy:

Jag hade åkt in med hästen till klinik.
Bara för att kolla. Och röntga. Särskilt om hon fortfarande är halt...Men det e ju jag det...

Jag hade åkt in med hästen till klinik.
Bara för att kolla. Och röntga. Särskilt om hon fortfarande är halt...Men det e ju jag det...

Är det bra för en blockhalt eller nästintill blockhalt häst att åka transport? Är det inte stor risk att man förvärrar eventuella benbrott eller andra skador i transporten?

Liknande trådar

Trav Var ute med fyraåringen igår. Körde en långsamtur på omkring 8 km. Efter drygt halva vägen började hon gå orent fram. Detta upphörde...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: jany
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 361
Senast: Legolaz
·
Hästvård Efter att ha haft min nya häst i 1 vecka drygt, blir han dålig. Skulle ut och rida i söndags morse när jag såg att vä bak var tjockt och...
Svar
16
· Visningar
5 515
Senast: insearchof
·
Hästvård Skrev ju om valacken som efter att (som det ser ut - kommit loss själv) rullat fast i boxen natt mot mån och på mån morgon var...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka