Sv: Hjälp.

Men den var väl inte blockhalt längre?

Men visst du har nog en poäng där...

Hej alla.
Idag när jag kom imorse så var det markant bättre, markerar näst intill inget längre, är det normalt :confused:
Tycker det är lite konstigt, samtidigt som jag tycker det är skönt.

Din häst hade nog "bara" vrickat sig kraftigt. Låt den vila några veckor efter att den blivit ohalt så går det säkert bra med den!!

Lycka till!!

Hmm, jag med "lyckliga blockhaltshistorier". Samma medryttarhäst men två år tidigare (ja, hon var en olyckskorp som levde rövare i stora gräshagar som ibland var lite för leriga för hennes eget bästa):

Kom ut till hagen och hästen vägrar, totalvägrar, att röra på sig. Blockhalt! Ägaren är på semester (såklart!). Springer och hämtar stallägaren (ett annat stall, en annan stallägare). Hästen är näst intill blockhalt. Blir dock bättre efter ca 20 minuter när stallägaren kommit. Vi får med gemensamma krafter in hästen i en box, hon haltar MYCKET. Några timmar senare är hon mycket bättre och dagen efter ohalt. Så ja, en häst kan vara jättehalt och bli bättre snabbt utan direkt behandling. I det här fallet tror vi att det var en sträckning i höftleden eller knäleden bak, eller i någon omkringliggande muskel.

okey, svullnaden låg runt kotan, men gick ner efter kylbandage, och sedan lade jag värmande, har gjort det varje dag, sen i torsdags alltså, och vet inte om det funkat, men verkar inte ha skadat henne på något sätt.
Madame var iaf. pigg o Alert och drev mig till vansinne idag :smirk:
men det gör inget, hon lever ju och står på benen :love:
hon får gå kvar i sjukhagen till mitten av veckan, ev. hela nästa vecka, beror på vad hon säger om det (hon har ju åsikter gu' bevars :smirk: )
Tänkte gå en promenad med henne på torsdag och se vad hon säger..

Tycker det låter konstigt att vet tyckte det var onödigt att komma ut och titta på din häst och jag tycker nog du kunde stått på dig lite mer för att få h*n att komma... Sen det där med att bara för att din häst är av en speciell ras så visar den smärta mer än andra raser - det hade jag aldrig köpt och i mina öron tyder det på en ytterst oseriös veterinär! Men det är mina högst personliga åsikter.. En lokal svullnad runt kotan kan tyda på många saker; vrickning, blödning i senfäste eller gaffelbandsfäste tex. Sådana skador kan svullnaden gå ner på en hel del på kort tid om det bara får vila från arbete men samtidigt kan det innebära en längre konvalecens. Samtidigt kan det ju vara just ingenting, hon kan ju trampat fel i hagen bara.
Hade det varit min häst så hade jag sett till att få ut en vet och fått kollat upp vad det är som är fel med hästen.

Är det bra för en blockhalt eller nästintill blockhalt häst att åka transport? Är det inte stor risk att man förvärrar eventuella benbrott eller andra skador i transporten?

Har du boken håll hästen frisk så står det ganska bra i den hur man kan transportera och bandagera upp dem.Det finns ju inte djurambulanser här.vi åkte med en så gott som blockhalt häst igår och fick också en del tips av vet,tex ha höbalar på ena sidan så de kan luta sig eller ev lägga sig ner m.m
Men det är ju inte kul,som tur va hade min ingen fraktur

Hej.
Jag har den boken :idea:

Min häst var det inget fe pål mer en än sträckning och är sen länge helt frisk :love:

Liknande trådar

Trav Var ute med fyraåringen igår. Körde en långsamtur på omkring 8 km. Efter drygt halva vägen började hon gå orent fram. Detta upphörde...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: jany
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 361
Senast: Legolaz
·
Hästvård Efter att ha haft min nya häst i 1 vecka drygt, blir han dålig. Skulle ut och rida i söndags morse när jag såg att vä bak var tjockt och...
Svar
16
· Visningar
5 515
Senast: insearchof
·
Hästvård Skrev ju om valacken som efter att (som det ser ut - kommit loss själv) rullat fast i boxen natt mot mån och på mån morgon var...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka