R

RebeccaL

Jag vet inte hur man ska ta sig till med detta... Här om dagen fick jag reda på att en utav hästarna i vårat stall är jätte miss skött och hans ägare är inte ett dugg intresserad av hästen och tar inte hand om honom. Stallägaren har sagt till dem ofta med att de måste sköta mockning och fodring men de bara skiter i det. Stallägaren har många gånger fått gå in och mocka i hans box så att han ska få någolunda rent då och då. Jag mår så ortoligt dåligt när jag fick höra detta.. och ARG blir man :mad: Nu är han åxå till salu men till ett pris som jag tycker är alldeles för mycket då han inte mår bra.. Skulle man köpa honom så är det MYCKET jobb med att han ska få tillit till en människa igen.
Han har varit till salu i ca ett år vad jag förstår men de får inte honom såld, nu ska han iväg från stallet men än vet jag inte om det är pga att han har blivit såld eller om de ska göra sig av med honom på annat sätt..
Snälla, vad tycker ni att jag ska göra...Han är ju så ortoligt fin och jag ser ju vilken potensial han besitter...

Sv: Hjälp!!!

Det finns ju inte så mycket du kan göra nu, när hästen ska förflyttas från stallet--

Nää jag skulle aldrig i mitt liv lämna iväg honom igen,om han nu skulle hamna i mina ägor. jag menar att jag mer än gärna vill ta honom och bygga upp honom igen med att han ska få tillit till mig..
Jag vill köpa honom men jag trodde inte att han skulle vara sååå dyr som han var när han inte är i skick om jag säger så.
Hade han varit lite billigare så hade jag tagit honom utan att tveka och sedan jobbat upp honom, visat kärlek och omtanke.
Jag ska kolla med stallägaren om vad som händer med honom..
Kanske jag kan "rädda" honom ändå om de har panik, kanske de kan gå med att ge bort honom på foder.
Visst jag kommer att lägga ett "skam" bud på honom men aldrig i mitt liv sälja iväg honom igen, där emot skulle jag flyttat honom till ett nytt fint fräscht stall..

Senast ändrad av en moderator:

Tanken slår mig när jag läser ditt inlägg är att myntet har två sidor. Dvs vi har bara din historia som du har hört av en annan person som kanske/definitivt är partisk.

RebeccaL skrev:
Kanske jag kan "rädda" honom ändå om de har panik, kanske de kan gå med att ge bort honom på foder.

Inte på foder! I alla fall inte utan ett ordentligt avtal där det står att du äger rätten att köpa loss hästen för en fastställd ringa summa.
Annars kan det bli så att du lägger massor av jobb, tid och hjärta på att få hästen fin, för att sedan ändå bli av med honom då ägarna säljer sin nu fina och välridna häst tack vare dig, till god förtjänst...och själv får du inte ett öre för besväret.:eek:

Om jag vore du skulle jag lägga ett skambud (läs: realistiskt bud). Har de försökt sälja hästen i över ett år kanske de är beredda att gå ner en bit bara för att bli av med den.

mizz skrev:
Tanken slår mig när jag läser ditt inlägg är att myntet har två sidor. Dvs vi har bara din historia som du har hört av en annan person som kanske/definitivt är partisk.
Jo visst vet man säkert inte hela sanningen, men jag fick reda på det pga att jag själv tog upp och undrade vem som äger honom då han inte ser så frisk ut, jag hjälpte nämnligen en tjej i stallet att plocka in honom från hagen, hon ville inte ta honom så jag sa ju bara men jag kan ta honom det är lugnt, jag visste ju inget om honom då eftersom jag bara har varit där ca 3 månader.
Han var rädd när jag kom så jag stod bara och väntade in honom, han kom och jag gick lugnt in med honom, han var lite nervös men det gick bra. Tjejen som var med mig stod och bara tittade och sa, guuu så lugn har jag aldrig sätt honom...
Så det var drför som jag var tvungen att fråga om honom..
Jag ska ju som sagt åxå prata med stallägaren..
Man kan ju inte sopa allt under mattan bara för att det är en sida av myntet, där emot kan jag ju ta reda på mer.
Förstår inte varför denna tjejen skulle säga något sådat om där inte låg något i det...

Tycker åxå det är jätte synd att ni ska frågasätta det jag skriver... Varför skulle jag ljuga??????
Jag blev ledsen när jag fick höra hur denna hästen har det..

Belinda skrev:
Inte på foder! I alla fall inte utan ett ordentligt avtal där det står att du äger rätten att köpa loss hästen för en fastställd ringa summa.
Annars kan det bli så att du lägger massor av jobb, tid och hjärta på att få hästen fin, för att sedan ändå bli av med honom då ägarna säljer sin nu fina och välridna häst tack vare dig, till god förtjänst...och själv får du inte ett öre för besväret.:eek:

Om jag vore du skulle jag lägga ett skambud (läs: realistiskt bud). Har de försökt sälja hästen i över ett år kanske de är beredda att gå ner en bit bara för att bli av med den.
Nää det där med att ta en häst utan ett ordentligt skrivet avtal det kommer jag aldrig att göra..
Hade för lite sedan en annan häst som jag var HALVFODERVÄRD på och det skulle innebära ca 3 dagar i veckan, men det slutade med att jag hade honom 5-6 dagar iveckan och fick ta tag i allt.. Det misstaget vill jag inte göra igen..
Men man lider ju med dem...
Tack för tipset om (läs: realistiskt bud) Var hittar jag det??

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 092
Senast: Skye
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 331
Kropp & Själ Hej! Någon kanske minns att jag skapade en tråd om vardagsstress i våras. Det har hänt mycket efter det och jag mår sämre och sämre...
Svar
15
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka