M

Mullan

Har köp mig en häst nu för någon månad sen, har bara honom för jag vill inte stress köpa en sällskaps häst till honom. Men nu kommer vi till problemet, han blir livrädd när han ser någon annan häst... Han har gått i flock i hela sitt liv (4år) så man tycker ju att han ska vara van vid att möta hästar. Han är jätte lungn och trygg i sig själv annars...
Vad gör jag? Han måste ju kunna möta hästar....

Sv: Hjälp.!

Men bor han alldeles ensam, ingen sambo?

Du kan väl inte ha hästen ensam... Det kan ju vara förklaringen till hans uppförande när andra hästar kommer knallandes...

Köp genast en sambo till honom... "order"
/cj

Exakt HUR beter han sig när han ser en annan häst?

Oj oj oj.. låna för guds skull på dig en liten shettis som sällskap, det vimlar av sådana stackare som behöver ett gott hem.. Att hålla en häst helt utan sällskap är inget annat än rent och skärt djurplågeri!!!!

Är du säker på att han blir rädd för andra hästar..?. det kan inte vara så att stackaren blir så in i bomben glad över att se andra hästar att han inte kan kontrollera sig själv..?.

Välkommen till Bukefalos förresten..

Barsebäcks Z'Ore skrev:
Att hålla en häst helt utan sällskap är inget annat än rent och skärt djurplågeri!!!!
QUOTE]

Hm, nu tror jag att du ska ta och tänka dig för vad du säger. Visst hästar är flockdjur och bör ha en kompis av ngt slag. MEN!! Det finns dock hästar som inte kan gå tillsammans med andra hästar, har både sett och hört detta. Många hästar mår väldigt väl och tar inte alls illa av att vara ensam. Själv har jag 3 st.

Till trådskaparen (minns ej ditt namn) kanske du har möjlighet att få tag i en get eller ett får som sällskap till din pålle om han nu ser ut att behöva det. Eftersom du inte har möjlighet att skaffa dig en till häst.

Sliver skrev:
Hm, nu tror jag att du ska ta och tänka dig för vad du säger.

Hmmm.. "tänka sig för" skall man göra innan man köper häst..

Jag tycker verkligen inte du ska ha din häst ensam. Om du är orolig för bråk kan du ju ha en tråd mellan hästarna i hagen i början tills dom lärt känna varandra ordentligt.

Jag har haft min häst ensam ett dygn för 5 år sedan (hade inget val) och har fortfarande dåligt samveta för att tvingas utsätta henne för det.
:smirk:

"själv har jag 3 st."

Öhh.. då är dom väl inte ensamma?
Att ha en häst som går i egen hage och en annan häst som går i en egen hage bredvid osv är inte samma sak som att ha en häst helt ensam utan hästkompisar på samma gård!

Det är INTE snällt mot hästen!

Lite fel forum kanske men....

Håller verkligen med de andra om att du måste skaffa en kompis till din häst, men varför måste du köpa en till. Finns kanske nån som vill flytta in sin häst till er.

Nej dom är inte ensama, de går tillsammans alla 3. Men från början hade jag bara en häst och det gick hur bra som helst. Men då jag kände att jag inte kunde uppfylla behovet som sällskap genom att stå och klia honom ute i hagen hela dagen typ, så skaffade jag en shettis och sen blev det även en bruksnordis.

Men hade jag inte haft möjlighet att ha fler hästar så skulle jag defenetivt bara haft en häst, men då kanske försökt få tag i ett får eller en get som sällskap.

jajamensan det tycker jag oxå! Att ha häst innebär ett stort ansvar. Men om hästen trivs och klarar sig utan sällskap så är det ju inget MÅSTE att ha fler.

Men till trådskaparen, har du plats för fler hästar???

men då kanske man ska fundera en gång till innan man skaffar häst. Jag tycker det är lite oansvarigt faktiskt att skaffa häst och inte låta den gå med HÄSTkompisar...
Får är inte heller bekväma i att vara ensamma och där tror jag inte dom blir bekväma av bara ett hästsällskap heller.
Och kan man ha får så borde man kunna ha en shetlänning.

Sedan säger du själv att du inte kunde uppfylla behovet av en kompis så du köpte en shetlänning. Men ändå så berättar du att hästar inte mår kass av att vara ensamma.
Jag menar inte heller att de mår DÅLIGT och blir dåligt skötta om dom inte har kompisar.
Det är lite mer psykiskt.

Tycker du ska sätta ut en annons/ lappar om att låna en häst/ ponny.

Kanske är det du som omedvetet reagerar/ reagerat och han känner/kännt av det. Du spänner dig för du är orolig att han ska bli orolig eller dras till den hästen.

Till er andra, nej det är inte bra att ha en häst ensam. Men ibland är det ngt som man ändå gör, bara man gör det medvetet sas. Att man ser det som en övergångsperiod. Har själv gjort så en sommar när jag var nyinflyttad. Ville inte heller stressköpa en häst bara för att..... När hösten kom fick jag tag på en turidningshäst (lånades ut under lågsäsong) och kunde därefter i lugn och ro välja mig en häst, hade ju till sommaren därpå på mig.

Sliver skrev:
jajamensan det tycker jag oxå! Att ha häst innebär ett stort ansvar. Men om hästen trivs och klarar sig utan sällskap så är det ju inget MÅSTE att ha fler.

Men till trådskaparen, har du plats för fler hästar???
Hästar behöver andra hästar... så det är ett MÅSTE att ha mer än en...

hmm

vet du om han är ranglåg?

Mvh

Senast ändrad av en moderator:

Mullan skrev:
Har köp mig en häst nu för någon månad sen, har bara honom för jag vill inte stress köpa en sällskaps häst till honom. Men nu kommer vi till problemet, han blir livrädd när han ser någon annan häst... Han har gått i flock i hela sitt liv (4år) så man tycker ju att han ska vara van vid att möta hästar. Han är jätte lungn och trygg i sig själv annars...
Vad gör jag? Han måste ju kunna möta hästar....

Du har fått PM!!!!!

Russin8 skrev:
Hästar behöver andra hästar... så det är ett MÅSTE att ha mer än en...

JAg tycker inte att det är ett måste, men alla tycker vi ju olika och det är ju bra det....

Seabaz skrev:
men då kanske man ska fundera en gång till innan man skaffar häst. Jag tycker det är lite oansvarigt faktiskt att skaffa häst och inte låta den gå med HÄSTkompisar...
Får är inte heller bekväma i att vara ensamma och där tror jag inte dom blir bekväma av bara ett hästsällskap heller.
Och kan man ha får så borde man kunna ha en shetlänning.

Sedan säger du själv att du inte kunde uppfylla behovet av en kompis så du köpte en shetlänning. Men ändå så berättar du att hästar inte mår kass av att vara ensamma.
Jag menar inte heller att de mår DÅLIGT och blir dåligt skötta om dom inte har kompisar.
Det är lite mer psykiskt.

Har du haft får som sällskap till häst ngn gång? Det tror jag inte då du uttalar dig sådär. Men dock måste man ta ett får som inte är så gammalt så man lättare kan prägla det till att vara med en häst.

"kan man ha får så borde man kunna ha shetlänning"

Det är inte så säkert att man vill dra på sig en shettis för det är ju oxå en häst. Den ska ju inte bara stå och inget få göra. Och ibland kan det ju faktiskt vara så att man bara har tid för en häst, men har man tur och om man vill så kanske man kan få tag i en liten medryttare eller dylikt....

Japp, jag såg att han (min häst) mådde inte alls dåligt av att inte ha sällskap, men dels för att jag var sugen på att ha en shettis för en vännina till mig hade skaffat en som sällskap till sitt sto. Så då blev man ju såld direkt på de söta varelserna, men jag kör med min shettis både sommar som vinter. Och snart så ska han ridas till.
En del hästar klarar absolut inte av att vara ensamma och det talar dom ju om. Sålde en shettis i våras och han kunde absolut inte gå utan sällskap, blev helt galen, men han fick ju komma till ett bra hem med en hästkompis. Visst hästkompis är ju att föredra om man har möjlighet till det.

Sliver skrev:
JAg tycker inte att det är ett måste, men alla tycker vi ju olika och det är ju bra det....
Det handlar ju inte om vad du tycker utan om vad hästen tycker och behöver. Hästar är flockdjur och skall inte gå själva. Att ha en häst gående själv under längre period anser jag är djurplågeri... Sen finns det ju alltid anledingar att dom måste gå själva under kortare perioder men det ska vara just korta perioder. just för att det finns såna som du som resonerar så, går det väldigt många hästar ensamma och mår väldigt dåligt.

Men hade jag inte haft möjlighet att ha fler hästar så skulle jag defenetivt bara haft en häst, men då kanske försökt få tag i ett får eller en get som sällskap.[/QUOTE]

Kan du ha en get så kan du väl likagärna ha en shettis istället? Tar ju lika liten plats?

Jag tycker det är en självklarhet att man har sällskap till sitt djur, och som du sa du köpte en till häst för att du inte kunde tillfredställa hästens behov av sällskap genom att klia osv, men ändå skulle du kunna tänka dig att bara ha en häst om du inte hade plats? du ger ju dubbla budskap :confused:

En shettis tar ju inte så mkt plats och kostar inte så mkt att ha. Kan man inte ta sig råd/tid med ens en shettis som sällskap så tycker jag att man nog ska fundera på att ha häst hemma. Då kanske det är bättre att stalla upp den i nått annat stall....

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 670
Senast: jemeni
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 419
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 215
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar