T

Tilly Tam

Fick hem min nya häst i tisdags. :D Han är en underbar kille som verkat lugn och snäll när jag varit och hälsat på han där han stod innan. Har är ett 6 årigt halvblod och stor i modellen! han har mest gått i hagen sen i våras och det är ju normalt att han är lite nervös och testar. Men i går när jag hade ridit lite i paddocken och suttit av så började han skutta liksom "på" mig. Han liksom sparkade ut med frambenen och tryckte emot mig och puttade runt mig. Det höll inte på i mer än ca 10 sekunder men det var riktigt obehagligt. Sen ville han snabbt till stallet igen. Idag hände samma sak när jag skulle leda ner honom till paddocken. Riktigt obehagligt! Nu är jag rädd för att han ska fortsätta med detta. Hans förra ägare han varnat mig för att han är "tuff på backen" ,men detta har jag aldrig varit med om med andra hästar och aldrig hört om. Han är lite allmänt bångstyrig i andra situationer också, och det lugnar sig säkert när han vänjer sig vid sitt nya hem och alla hästar. Men det känns som han hotar mig. Det är ju trots allt en stor stark kille som har mer att sätta emot än jag. När jag ryter åt honom så blir han ännu värre. Men han har ändå börjat lyssna bra på mig annars. Varför gör han så här? :confused:

Sv: Hjälp!

Låter som att han testar dig...
Inte så kul kanske, men stå på dig och var lugn, så lägger han nog av när han märker att det inte har någon effekt..
Går ju att använda repgrimma när du leder honom om han blir allt för besvärlig..

Nu kommer jag väl antagligen få skit för de här. :smirk:
Men jag skulle slå tillbaka.
Hästen utgör ju en fara de kräver handling.
Varna honom först, backar han inte så gå på honom men var noga med att du verkligen ger han utrymme att backa undan från dig.
Du ger han alltså två val att backa undan för dig eller stå kvar medans du går på.
De kan kännas hemskt men vilka val är de han ger dig i nu läget?
Stå kvar och bli trampad på eller backa undan.
Men då är de han som är den som bestämmer vad som händer och inte du.
Du måste visa att de är 100 % oacceptabelt att stå på dig eller att överhuvutaget flytta dig.

Jättevanligt ju att en ny häst testar dig när den väl "landat" på nytt ställe. Dock har du ju som du redan nämt fått bekräftat av säljaren dessutom att din häst är en "skarping", så då kan ju sånt här vara av lite större kaliber.

Har själv en 5 åring som är stor och tuff. Världens gosigaste och snällaste att rida och hantera, men kan få sina "nycker" då och då, framför allt i boxen och från marken. Han testade mig mycket i början och kan då och då (har haft honom ett drygt år) forfarande få för sig att göra en liten test check bara "ifall att" läget möjligen skulle ändrat sig och jag går att rubba :smirk: Med honom har jag fått lära mig att ha stenkoll på de SMÅ detaljerna som befäster ledarskap, och inte rucka en millimeter på dessa. Tömkör honom nån gång i veckan, och efter passet passar jag på att köra lite ledarskaps övningar då han hålls på lång lina/slakt rep och vi övar följa john, stanna, vända, flytta sig för mig vid minsta vink, osv osv.. Även last träningen har hjälpt bidra till ledarskaps övningar, han backar när jag backar honom, går framåt när jag säger framåt, osv osv. I hagen ska han flytta sig vid minsta vink och inte mucka med de andra hästarna så länge jag är närvarande, dvs klappar jag den ranglägsta får han inte komma och fösa undan den utan vänta på sin tur.

Ruckar jag nån gång på nån liten gest från honom runt ledarskap så försöker han ofta testa läget och kan bli tuffare, tex försökte han i ett ögonblick av glömska :smirk: sig på att "valla" mig i hagen en gång, varpå jag fick påminna honom med lite join up där på direkten med fleecejackan till hjälp. Antagligen hade jag missat några "små" test gester tidigare från honom som ledde upp till detta, men de gånger sånt här har dykt upp från honom har jag kvävt det tillräckligt snabbt och effektivt i sin linda, och han har rättat sig omedelbart och till 100%, som sagt gäller det bara från min sida att vara uppmärksam på att jag själv alltid i alla lägen är konsekvent och inte låter något gå mig förbi i hur han kommunicerar med och runt mig.

som sagt - bara man är noga och uppmärksam på de små gester från hästen som kan vara "test" och tar dessa i sin linda, så är det inga problem. I ditt fall skulle jag utrusta mig med ett spö så att du har något att hålla hästen ifrån dig med, och använda detta för att styra ner honom från steppandet på dig. Sen får du identifiera lägen som du kan träna på ledarskap i alla de små vardagliga saker ni gör, när du leder honom, har honom uppbunden, pysslar med honom, jobbar honom, osv osv, så att du hela tiden jobbar "medvetet" med honom runt det här.

för en häst som är tuff på marken, kom ihåg att boxen ofta är en dålig plats att träna ledarskap om hästen är territorisk och bevakar sitt hem. där kan det snarare ligga risk i att träna för mycket för hästen kan bli skarp och ifrågasätta mer än den skulle utanför boxen på en mer neutral plats. detta är i varje fall min erfarenhet.

lycka till och berätta för oss hur det går.

Senast ändrad:

jag håller med... EN gång å ryt till å "slå" tillbaka så han hajjar att matte INTE tycker att det där beteendet e ok.

gör övningar, led honom, stanna- han ska stanna, framåt - han framåt, backa - han ska backa, osv... så han är 100% uppmärksam på dig.. om han inte gör som du vill, håll på tills han spyr :p
DU ska vara ledaren (som du säkert redan vet :D )

ok, tack för tipsen! Det känns som att när jag blir arg så går han på hårdare, och om jag skulle slå han skulle han kanske resa sig och slå mot mig. Jag har haft träns på han båda gångerna men har är så jä**a stark och stor (Van vid ponny). Han står inte stilla när jag sitter upp heller utan börjar springa och hoppa. :( Hoppas verkligen att han lägger av....

Jättebra tips! jag har hela tiden i tankarna att jag ska vara ledaren och övar mycket när jag går till och från hagen på att stanna och gå i min takt o.s.v. Även back och flytta sidorna, det har hittils gått rätt bra. Men jag måste nog bli ännu tuffare... Är lite rädd för att ta i med hårdhandskarna när vi ännu inte känner varandra, men jag måste ju sätta honom på plats! Imorrn tar jag med spöet på vår tilltänkta promenad, så den inte slutar i kaos. Tack!

blir han hårdare blir du hårdare!
han ger dig inget annat val, du måste visa att hans enda val är backa undan för dig.
Ha hjälm och all annan säkerhet utrustning du kan komma på.
Ha gärna ett längre grimskaft och inte bara tyglar så att du inte tappar honom.
För att komma åt honom kanske också ett längre spö typ dressyr modell.

Jag brukar varna genom att pipa som ett sto och stampa hårt i backen.

Och angående att sitta upp brukar jag sitta upp och sitta av tills hästen står still.
var noga med att ställa tillbaka på samma ställe som tidigare när han rör på sig.

Men nångting du absolut inte för glömma är berömet när de gör dom du vill också.
Fast än de är en sån självklar sak som att följa snällt med dig, så beröm!

Tror ni att det funkar om jag har med lite godis som jag ger honom, när vi är ute och går, när han gör rätt? eller är det dumt?

Jag tycker du bara ska klappa om honom och berömma med rösten.
Dumt vet jag inte om de är, men de är ingenting jag väljer att göra.

Tilly Tam skrev:
Tror ni att det funkar om jag har med lite godis som jag ger honom, när vi är ute och går, när han gör rätt? eller är det dumt?

godis får man när man kommer hem om man har varit duktig.
godis = mat
röst = beröm

tycker jag :)

kan du inte ta en kedja över nosen? då lär han ju inte resa sig...
ryck till å gå mot honom...
jag kan ibland föredra grimma med kedja.. så slipper man rycka i munnen...
om du en dag bestämmer dig för å göra lite övningar.. så va positiv å beröm, å sen OM han dummar sig så visa var skåpet ska stå...
kan ju bli jobbigt å försöka göra övningarna när han redan har dummat till sig... använd rösten!

och som alla andra säger (som jag inte tänkte på), hjälm å helst skyddsväst!!! inte värt å göra illa sig!

lycka till! å håll oss uppdaterade ;)

när får man se bild på pålle?

Jag tycker inte du ska ge han godis när ni är ute.
Risken är bara stor att han börjar tigga.

Som dom andra säger, du måste bli tuffare med honom.
Tänk på hur hästar behandlar varandra, inte är dom mjuka och snälla med varandra hela tiden. Vissa hästar kräver mer än andra.
Hoppas det går bra och att det ger sig snart. Min häst testade också en hel del i början, lite då och då när man minst anade det :)

Då tar jag inte med godis på promenaden... Tack igen för att ni tar er tid! Vet att förra ägaren ofta använde kedja när hon ledde honom... Ska testa! Han är ju ingen elak häst, bara tuff och full av bus :crazy: Berättar i morgon hur det har gått!
Skulle gärna visa bild på honom, men dom är väl för stora när dom är tagna med digitalkamera.... Nån som vet hur man minskar storleken om man inte har photoshop? :confused:

059(1).jpg

Senast ändrad av en moderator:

Nu syns han va? :)

Senast ändrad av en moderator:

jag ser bilden!
väldigt vacker häst!
hoppas de kommer ordna upp sig för er.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 978
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama