Sv: Hjälp!
Jättevanligt ju att en ny häst testar dig när den väl "landat" på nytt ställe. Dock har du ju som du redan nämt fått bekräftat av säljaren dessutom att din häst är en "skarping", så då kan ju sånt här vara av lite större kaliber.
Har själv en 5 åring som är stor och tuff. Världens gosigaste och snällaste att rida och hantera, men kan få sina "nycker" då och då, framför allt i boxen och från marken. Han testade mig mycket i början och kan då och då (har haft honom ett drygt år) forfarande få för sig att göra en liten test check bara "ifall att" läget möjligen skulle ändrat sig och jag går att rubba :smirk: Med honom har jag fått lära mig att ha stenkoll på de SMÅ detaljerna som befäster ledarskap, och inte rucka en millimeter på dessa. Tömkör honom nån gång i veckan, och efter passet passar jag på att köra lite ledarskaps övningar då han hålls på lång lina/slakt rep och vi övar följa john, stanna, vända, flytta sig för mig vid minsta vink, osv osv.. Även last träningen har hjälpt bidra till ledarskaps övningar, han backar när jag backar honom, går framåt när jag säger framåt, osv osv. I hagen ska han flytta sig vid minsta vink och inte mucka med de andra hästarna så länge jag är närvarande, dvs klappar jag den ranglägsta får han inte komma och fösa undan den utan vänta på sin tur.
Ruckar jag nån gång på nån liten gest från honom runt ledarskap så försöker han ofta testa läget och kan bli tuffare, tex försökte han i ett ögonblick av glömska :smirk: sig på att "valla" mig i hagen en gång, varpå jag fick påminna honom med lite join up där på direkten med fleecejackan till hjälp. Antagligen hade jag missat några "små" test gester tidigare från honom som ledde upp till detta, men de gånger sånt här har dykt upp från honom har jag kvävt det tillräckligt snabbt och effektivt i sin linda, och han har rättat sig omedelbart och till 100%, som sagt gäller det bara från min sida att vara uppmärksam på att jag själv alltid i alla lägen är konsekvent och inte låter något gå mig förbi i hur han kommunicerar med och runt mig.
som sagt - bara man är noga och uppmärksam på de små gester från hästen som kan vara "test" och tar dessa i sin linda, så är det inga problem. I ditt fall skulle jag utrusta mig med ett spö så att du har något att hålla hästen ifrån dig med, och använda detta för att styra ner honom från steppandet på dig. Sen får du identifiera lägen som du kan träna på ledarskap i alla de små vardagliga saker ni gör, när du leder honom, har honom uppbunden, pysslar med honom, jobbar honom, osv osv, så att du hela tiden jobbar "medvetet" med honom runt det här.
för en häst som är tuff på marken, kom ihåg att boxen ofta är en dålig plats att träna ledarskap om hästen är territorisk och bevakar sitt hem. där kan det snarare ligga risk i att träna för mycket för hästen kan bli skarp och ifrågasätta mer än den skulle utanför boxen på en mer neutral plats. detta är i varje fall min erfarenhet.
lycka till och berätta för oss hur det går.