stumpan

Trådstartare
har köpt en gamal valack som sällskapshäst-han har gått på ridskola förut. Han har inga rena gångarter utan passar väldigt mycket,köpte honom för att ha som sällskap.dom hade inte fått ordning på hans gångarter på ridskolan så han ansågs som hopplös.Är det skadligt för honom med hans gångarter,annars är han en perfekt sällskap o skogsmullehäst

Sv: hjälp

stumpan skrev:
har köpt en gamal valack som sällskapshäst-han har gått på ridskola förut. Han har inga rena gångarter utan passar väldigt mycket,köpte honom för att ha som sällskap.dom hade inte fått ordning på hans gångarter på ridskolan så han ansågs som hopplös.Är det skadligt för honom med hans gångarter,annars är han en perfekt sällskap o skogsmullehäst

Det är inte DIREKT skadligt att hästen går i orena gångarter och grisepassar. Men indirekt kan det tyvärr förstärka oliksidigheten i en dåligt tränad häst och under ridningen sätter han då muskler på fel ställen, eller inte alls.

Och det är ju ganska tråkigt att rida en häst som inte klarar någon ren gångart, även om han skall ridas som skogsmullehäst!

Om jag vore du skulle jag ta kontakt med en kunnig instruktör som kan gå igenom hästen och ge ett omdöme om dels vad problemet egentligen består i, och dels hur man kan börja anpassa träningen för att få ordning på minst trav/tölt/galopp.

Men om han är riktigt gammal och snart dags för pensionen så kan det vara läge att bara jobba fram EN ren gångart och nöja sig med det. Traven (ren) vore förmodligen förträffligt att plocka fram, för hållbarhetens skull!

En kort fråga bara: Är hästen allmänt lydig och villig att arbeta, eller är det en häst som försöker komma undan?

Ja, berätta gärna lite mera.

Kanske små mjukgörande övningar kan hjälpa lite?? Jag brukar be mina hästar böja halsen till bogen, magen o flanken o till sist ge godis under hoven (hästen lyfter hoven o hämtar godis från min hand under den). Är annars försiktig med godis, men till detta bara.

Så kan man ta ett långt rep, ha handskar på, gärna en repgrimma el vanlig grimma. Dra repet runt hästen, på hasorna (den får intw vara rädd, förståss) o så står du på andra sidan o "drar runt" hästen till dej igen. Så andra sidan.

Ofta hjälper sådana mjukgörande övningar mycket.

hej tog lite tid innan jag svara men datan pajade. han tycker inte det är roligt att jobba vill gärna komma undan , men ute är han kanon framåt och kul att rida. har haft kiropraktor o massörer på honom , jag tycker att han börjar gå i bättre form o andvänder ryggen.att han vill komma undan tror jag beror på att han fått ta alla nybörjare och tunga personer på ridskolan.han var psykiskt väldigt avstängd första halvåret nu tycker han det är kul att leva,börjar intressera sig för vad som händer,kul nu kommer matte tex

Det ska säkert gå bra med det du redan gjort, det är jätteroligt du tagit hand om honom och kan ge honom en bra tid på "ålderns höst".

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 952
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka