Welsh

Trådstartare
Min 1 åring (-04) driver mig till vansinne. Jag behöver hjälp innan jag flår henne levande. Det är en 125 hög kraftig dam (cob) med mycket bestämda åsikter. Hon är hanterad sedan föl oh går att göra de mesta med MEN sen hon skiljdes från mamman så har hon blivit omöjlig att leda. Har jag en annan häst framför så kan hon gå snällt och sansat med MEN oftast så får man dra henne med sig alt hon försöker dra förbi mig. På utställningen i höstas (med mamman) så vägrade hon att gå framåt varvid jag backade henne istället. Har aldrig sett en häst backa så fort bakåt...sen drog hon full fart framåt förbi mig och försökte kicka efter mig. Tyvärr så är hon jättestark så jag tappade henne 2 ggr. Har nu satt på henne en repgrimma så jag har inte tappat henne fler ggr. Senaste problemet med denna klipska dam är att hon vägrar gå framåt. I förrgår blev vi ståendes i skogen då hon vägrade att gå framåt mellan 2 stenar (1½m brett mellan stenarna). Följehästarna gick vidare och kvar stod vi i 15 min innan hon helt plötsligt bara gick framåt. Känner att jag inte kommer att orka detta utan tips. Har aldrig stött på en så envis, klipsk och stark dam någon gång. De flesta unghästar brukar bara följa med snällt när de vuxna går framför. Kom med ideer och gå igenom dem ordentligt då jag inte känner till era termer och fraser.
Tack :p

Sv: HjÄlp

När du vill att hon ska gå när du går så ställ dig brevid henne vid frambenen med grimskaftet i handen närmast henne och ett spö i den andra. Stå inte vänd mot hästen, utan titta rakt fram. Fokusera rakt fram, räta upp dig och börja med att ta ett steg samtidigt som du sträcker fram handen med grimskaftet så att hon känner det och ser att ni ska nånstans. När hon inte vill gå så ger du henne en lätt smäll med spöt lite framför flankern, men hålla kvar Se till att det är ett så långt spö att du inte behöver sträcka dig bakåt för att nå.
Ta inte i för hårt först utan bli hårdare om hon inte lyssnar. Använd dig av fyra faser. 1-ett steg fram och sträck grimskaftet 2- liten smäll 3- dubbelt så hård smäll 4- öka dubbelt igen. Håll kvar handen framsträck när du gör alla faser och så fort din häst går med dig så sänk handen slappna av och gå normalt en liten bit innan du stannar, berömer och gnuggar spöt mot det ställe du smällde till. Det gör du för att hästen inte ska bli rädd för spöt och tro att det alltid ska anfalla. Såsar hästen när ni gå så gör om alla faserna igen, gåendes.

När hon försöker rusa förbi dig med hög fart så ryck ta riktigt ordentligt i grimmskaftet så att hon blir tvungen att vända sig mot dig. Om farten inte är fullt så hög så rycker du löst och sen hårdare(fyra faser).

Det är viktigt att du gör övningarna från båda sidor, så att din häst respekterar dig lika mycket från båda sidor. Se också till att du inte kommer för nära henne eftersom du då tränger och går på henne, och det gillar inte en häst.
Fyra faser är bra att använda sig av vad man än gör. Då ger man hästen tid att tänka och man överrumplar inte hästen. Mellan varje fas ska det gå tre lugna sekunder.
När din häst kangå framåt på fas ett eller två så kan du be henne gå fortare och inte släpa benen efter sig. Låt då fas ett och två vara lite längre men gå snabbare fram mer resterande faser.
Om hon skulle försköka meja ner dig så flaxa med armbågarna(som i fågeldansen) och sparka med fötterna bakom dig(om hon kommer bakifrån). Du kan till och med skrika till som en häst, typ HIIIII!!! :p

Skulle hon få för sig att knuffa och puffa på dig med huvudet utan att du vill så ta till "fågeldansarmarna" igen. Utan att titta på henne så flaxar nu med armbågaran tre gånger så att hon fattar att det bara blir obehagligt om hon knuffar bort dig. Eftersom du inte tittar på henne så blir det inte som du bestraffar, utan mer som om hon råkade vara ivägen när du viftade bort en fluga.

Börja med detta i en inhängnad om du skulle tappa henne igen. Avnänd dig gärna av repgrimman och ett långt grimmskaft(ca 3m)så tappar du henne lika lätt eftersom du har mer räckvidd på repet att hålla i.

Jag hoppas att det inte blev en allt för luddig och grötig beskrivning. Lycka till och skriv hur det går :bow: !

Senast ändrad av en moderator:

Har försökt med långpisk när jag går men det funkar tyvärr inte. Lilla damen blir förbannad och sätter sig nästan ner. Många gånger kanman tro att envis som en åsna egentligen orde heta envis som en cob :mad:. Har en lång körpisk så jag verkligen ska komma åt henne bakifrån och inte bara på magen. Ska träna vidare.
Är det helt fel ur ledarkapssynpunkt att det går någon bakom henne med pisk? Det kanske bara blir värre på så sätt. :confused: Känns som om jag aldrig har hanterat unghästar förut trots att vi har några varje år.......men man blir aldrig fulllärd. ;)

Welsh skrev:
Har försökt med långpisk när jag går men det funkar tyvärr inte. Lilla damen blir förbannad och sätter sig nästan ner. Många gånger kanman tro att envis som en åsna egentligen orde heta envis som en cob :mad:. Har en lång körpisk så jag verkligen ska komma åt henne bakifrån och inte bara på magen. Ska träna vidare.
Är det helt fel ur ledarkapssynpunkt att det går någon bakom henne med pisk? Det kanske bara blir värre på så sätt. :confused: Känns som om jag aldrig har hanterat unghästar förut trots att vi har några varje år.......men man blir aldrig fulllärd. ;)

Jag har en cob på ingång. Hon kommer hit i maj då hon är 1 år gammal. Till dess går hon i hagen med ursprungsflocken men hanteras varje dag vid in och utsläpp. Uppfödaren beskriver målande vad det är jag kommer att få hem :eek: ...fast jag ser fram emot det. Hittills har jag alltid fått ta hand om andras misstag och har korrigerat ett oändligt antal hästar. Så en unghäst med allt vad det innebär är bara spännande...
Vi har valt att låta henne gå med ursprungsflocken, inkl.mamman, tills hon är 12 månader. Alla hästarna tas regelbundet ut och arbetas och hon blir van vid att det rör på sig i flocken, även hon tas in och ut först vissa dagar så att hon blir van vid att vara ensam korta stunder. Hon är mycket trygg redan nu fast hon ifrågasätter massor. Jag har rått uppfödaren att vara noga med att lilla damen inte trampar in i hennes zon och att hon håller sig strax bakom när hon leds. I övrigt så sköts hon om med borstning och hovlyft regelbundet. Inget annat.
Jag börjar alltid jobba unga hästar med att befästa min position och värna om min zon. Aldrig att en häst får komma in utan att jag bjuder in den. Är detta klart brukar resten inte vara något problem.
Jag använder inte piska. Möjligtvis en kort variant med s.k. "flag" men inget annat. Aldrig för att "jaga" på. När en häst stannar kan jag låta den stå tills den behagar röra på sig men då vänder jag och går åt ett annat håll ;) och ibland även gör det direkt när hästen tror att den kan besluta något så gör jag något oväntat som att byta riktning eller börjar sno runt runt en stund.
Men, jag undviker rent arbete som sådant tills hästen är runt 12 månader gammal. Det är så mycket som händer under första året ändå. :cool:

hej.har också en liten ettåring (arabhingst) som har börjat testa om han måste följa med.

det som har funkat bäst på honom är att först be honom gå frammåt genom drag i grumman. funkar itne det så drar jag honom åt sidan så att han tappar balansen och måste ta ett steg åt sidan. Vid det steget - eftergift och massa beröm. fortsätter så tills man är framme. tillslut tröttnar dom på att bli dragna ur balans.

funkade iaf på min. efter tre intagningar från hagen ifrågasatte han itne längre.

en annan bra sak är att lära dom gå framåt på röstkomando. det kan man ju använda när och var som helst.

repgrimma måste jag ha på min med, mest för att han itne ska lära sig att "hänga" i grimman, han är väldigt framåt.

men att klå upp en unghäst med långpisk känn inte som något bra alternativ. det bäddar bara för problem i framtiden. bättre att "smarta ut dom" :smirk:

Klå upp en häst skulle jag aldrig göra men däremot flå dem levande ;) .
Långpisk däremot är bra att ha längdmässigt så man inte behöver backa bakåt brevid hästen för att nå rumpan. Jag håller en bit in på pisken dessutom för jag är van att vid visning av häst för hand så höjer jag bara handen mot hästens huvud så viker den direkt åt hö och en 10 cm piskände förstärker min hand i början samt under show när man gärna vill ah hästen lite uppe i varv :D

Jag vill ha hästen brevid mig och inte bakom men det beror på att jag tränar för utställning. Att "bara" ha dem i flock är inget jag strävar efter. Mina ställs ut som föl samt 1åring och sedan varje år. Det meriterar modern. Tycker inte att det är orimligt att även denna dam ska kunna gå "fot" i skritt och trav utan att dumma sig. Bindas upp lyfta hovar samt att man ska kunna ta på henne över hela kroppen ingår också i 1 års kunskaperna. Har märkt stor skillnad på raserna när det gäller styrkan på de små liven. Halvblodsföl är lättare att rubba då de mest består av långa ben och lång hals men speciellt vår lilla cobflicka är bastant byggt och har redan grövre hals än vad många halvblod har som vuxna :smirk: Hon står stadigt med alla 4 benen i varje hörn. :crazy:

Welsh skrev:
Jag vill ha hästen brevid mig och inte bakom men det beror på att jag tränar för utställning. Att "bara" ha dem i flock är inget jag strävar efter. Mina ställs ut som föl samt 1åring och sedan varje år. Det meriterar modern. Tycker inte att det är orimligt att även denna dam ska kunna gå "fot" i skritt och trav utan att dumma sig. Bindas upp lyfta hovar samt att man ska kunna ta på henne över hela kroppen ingår också i 1 års kunskaperna. Har märkt stor skillnad på raserna när det gäller styrkan på de små liven. Halvblodsföl är lättare att rubba då de mest består av långa ben och lång hals men speciellt vår lilla cobflicka är bastant byggt och har redan grövre hals än vad många halvblod har som vuxna :smirk: Hon står stadigt med alla 4 benen i varje hörn. :crazy:

Jag ska ställa ut min också och har gjort detsamma med nordsvenskar tidigare. Har inte haft problem. Väljer dock att kräva allvar av mina när dom är mogna för det. Dessutom ska min tävlas i westernridning så hon behöver sina 12 månader innan allvaret börjar. Fördelen med flocken är att signalkänsligheten behålls vilket gör det smidigare att jobba med dom senare. Har, av min tränare, fått rådet att låta hästen vara i 24 månader men erfarenheten med nordisarna gör att jag nöjer mig med 12 månader.

Jag ser mig inte som kunnig inom NH eller så, men min medryttarhäst (Haflinger) gjorde samma sak.
Jag försökte med olika saker. Att dra i grimskaftet och lätta trycket när han gick, det gick inte, för han flyttade sig inte ur fläcken överhuvudtaget. Det funkade att vända runt honom en liten volt, för då hittade han något annat att titta på och då fortsatte han att gå efter mig igen. men han stannade efter ett tag igen. Det jag sedan provade som fungerade var att göra sig så stor som möjligt och backa honom. Sedan står man still ett tag och berömmer. Sedan provar du att gå igen, min medryttarhäst gick direkt när jag ville efter det. Och nu för tiden stannar han inte, oavsett vem som håller i grimskaftet.

Hade en envis nordsvensk som var likadan.Jag lät honom vara ett tag tills han hade mognat av sig själv,då var problemet borta.
Min erfarenhet med pisk är att man förvärrar problemet på en omogen häst.
Bättre att muta med godis i början o sedan byta ut det mot bara beröm.
mvhR

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 615
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka