• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Orzon
  • Startdatum Startdatum
O

Orzon

Mitt sto är av en utrotningshotad ras (Tori)
Hon är nu 16 år (17 nästa vår) och jag har kanske möjlighet att betäcka henne med en Tori hingst.
Men vågar jag det?
Hon kastade sina tvillingföl som 3½ åring och har därefter aldrig haft föl.
Jag är otroligt rädd om mitt sto och vill inte riskera hennes liv eller hälsa. Men om det största problemet är att jag kanske slänger ut en massa pengar på en betäckning som inte tar sej så riskerar jag mer än gärna pengarna.
Jag vill ju ha det där fölet.
Vågar jag?

Sv: Hjälp!

Kolla med en veterinär om denne tror att det är OK att betäcka stoet.

Efter att ha varit på Tori-stuteriet i somras och nu börjat sätta mig in i Toristammarna, kan jag inte låta bli att fårga vad det är för stam på din häst och vad det finns för Tori-hingst i Sverige?

Det beror lite grann på individen. Om hon är i god kondition osv. ska det inte vara några problem men kolla du med vetrinär.
Mitt sto är betäckt för första gången nu i våras och hon är 15 år.
Vi vet ju inte utgången än men för tillfället är allt ok.
Det finns ju alltid en risk oavsett ålder på hästen.
Jag hoppas du kommer fram till ett beslut du är nöjd med.
Lycka Till Lakrits

Det är en vanlig förseelse att dom kastar sina tvillingföl, men det betyder inte att hon får tvillingar igen.
jag har två ston som fått tvillingar en gång var, alla andra gånger har varit normala!

Det går säkert bra betäck du!

Heide är efter Hanibal-Hiilar. Mamman är helsyster till Hiilur.

Jag har kollat med två olika veterinärer och den ena sa att det var helt ok. Bara att betäcka och den andra sa att det skulle jag absolut inte.
:confused:
Jag vet inte vem jag ska tro på.

Vi har ingen hingst i Sverige vad jag vet men vi ska försöka få hit sperma från Estland.

Hon är ung för sin ålder. Tori är en seg ras och dom blir ofta runt 35 år.
Men jag vågar inte riktigt chansa. Skulle stoet dö pga. att jag betäckt henne så vore det katastrof!!!!!!!!!!!!

Jag tycker inte att dom ska säga så utan att ha tittat på hästen innan. Men det kanske dom hade?? Jag tycker iallafall att du ska försöka.. :)

I och med att hon en gång haft tvillingdräktighet är faktiskt risken att det blir det igen stor.
Det går ju naturligtvis att lösa med nogranna och täta dr-kollar.
Men i och med att du anser att det blir en katastrof om hon dör i samband med fölning, skulle jag rekommendera dig att avstå.
Det är trots allt en hel del fölningar som gör att även morsan stryker med.
Har du gott om kosing och fölet blir värdefullt är ju embryotransfer en ide.

Det finns ju alltid en risk att stoet dör (nervös eftersom jag själv har dräktigt sto hemma), men risken är egentligen ganska liten.
16 år är inte sååå gammalt, och gör du som CK säger att du kollar ofta så bör du kunna undvika tvillingfödslar.

Jag tycker att du skall försöka! MEN om du känner att du absolut inte vill chansa, jag vet inte hur många procent statistiskt som går helt fel, så låt hellre bli.
Jag lever dock efter Carpe Diem, man kan dö av att drunkna i en tekopp också. Det ÄR farligt att leva och de allra flesta hästar med genitalierna kvar brukar vilja försöka reproducera sig. Särskilt viktigt då för din häst om hon är av en sällsynt ras!?

Om fölet blir värt mycke pengar vet jag inte. Men det blir väldigt värdefullt för rasen och för mej personligen (vill väldigt gärna ha en avkomma efter min häst)
Och både mitt sto och den tilltänkta hingsten är MYCKE goda representanter för rasen så fölet borde bli väldigt fint.
:love:

Det där embryo........ Vad är det. Hur går det till? Hur mycke pengar snackar vi om då?

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 759
Senast: Anonymisten
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024