N

Nimbus

Jag har en bekant som importerat en häst från tyskland (den kom i veckan). Problemet är att den häst som lastats (oklart VEM det är som lastat hästen) på transporten inte är rätt häst :eek:

Den häst som min bekante köpt står alltså kvar nere i tyskland och här står helt fel häst.

Vad gör man? Hon har försökt få tag i säljaren och förmedlaren men ingen av dessa personer går att få tag på! Ska självklart försöka få tag i dessa personer.

Men vilka skyldigheter har säljaren gentemot henne? Hon måste ju skicka tillbaka denna hästen, säljaren bör ju stå för detta då det (enligt mig) är denne som skickat iväg hästen?! Vem bör stå för hästens uppehälle?

Ngn som varit eller känner ngn som varit i denna minst sagt olyckliga situation?

Sv: HjÄlp!

Jag skrev in detta i kontraktet när jag köpte från Frankrike. Om det verkligen var hållbart i båda länderna vet jag inte, men säljaren gick med på det iaf (nu var han så ärlig att vi knappt hade behövt kontrakt, men ändå).

Om fel häst anlände stod säljaren för uppehälle och transport tillbaka + transport för rätt häst till Sverige.

Forst och framst skulle hon ALDRIG tagit emot en hast hon inte har kopt!! Om hon vagrade att ta emot hasten, hade transportbolaget varit tvunget att kora tillbaka hasten till dar den kom ifran.
Det enda hon kan gora nu, ar att hoppas pa att den hasten hon har hemma ar en mycket battre hast an den hon kopte fran borjan!!
Om saljaren eller formedlaren inte svarar pa sina telefoner, ar det av en anledning. Jag sjalv koper och saljer hastar, och jag ser alltid till att vara tillganglig. Om jag inte ar tillganglig kommer manniskor att ringa nagon annan, darfor ar det viktigt for mej att vara atkomlig.
Jag har en kansla av att din vaninna har blivit lurad pa denna hasten.

Jag skulle vilja veta vad transportbolaget sa. Det kravs namligen tillstand for att fa ta in hastar till Sverige...hur fick de in fel hast???? Om din vaninna kopte en hast, borde de ha tillstand att ta in den hasten till Sverige, inte den hasten hon nu fick.
Din vaninna ska ju ha import-tillstanden for hasten hon fick, det ar ju bara att jamfora om det ar ratta papper. Om det inte ar ratta papper tycker jag att ni ska anmala till tullen. Da handlar det om smuggling!!
Hasten markeringar, eller pass, skulle foljt med hasten under resan. Kolla om ni har ratta markeringar. Har ni papprena till hasten hon kopte, men fel hast, da handlar det sakerligen om ett missforstand, men har ni papprena till hasten ni fick....da ar ni nog blasta. Det finns inte sa mycket ni kan gora at saken da.

Det ar svart att bevisa att man kopte en hast...speciellt nar det star en helt annan i ens stall.

Nä jag håller helt med om att hon inte skulle tagit emot hästen när den anlände. Men hon tänkte på hästes bästa och tyckte inte att det var lämpligt att låta den åka den långa sträckan tillbaka ner till tyskland.

Jag vet tyvärr inte vad som sagts mellan henne och säljaren (eller transportbolaget för den delen), men jag ska iaf förmedla det ni sagt och be henne kolla upp allt detta om hon inte redan gjort det.

Men det här kan nog bli svårt, får hoppas på att hon får tag på säljaren, vilket nog verkar vara om möjligt ännu svårare :(

Tack för svaren!

Det ar sa trakigt att hasthandlare ska forstora koparens tro pa andra manniskor, bara sa att de kan tjana ett par kronor extra. Forskrackligt och mycket oforskamt tycker jag.

Jag hoppas att det loser sej, aven fast jag har en kansla av att det inte kommer att gora det utan brak och en massa pengar spenderat!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 407
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar