Har du köpt padden från Stall Vrå?
Kanske beror det på att jag är lite omusklad och ostadig som ryttare just nu, för den pyttelilla kanalen som finns i padden behöver bara åka en centimeter åt fel håll så fungerar den inte så som den skall. Så du måste vara en VÄLDIT stadig ryttare om kanalen ALLTID ligger mitt på ryggraden (eftersom kanalen är så smal kan den inte ligga LITE snett och samtidigt fungera).
Däremot är jag inte övertygad om att man behöver kanalen över ryggen, det beror lite på hur man rider. Jag anstränger mig oftast för att avlasta ryggen, och rider inte lätt eller står inte i stigbyglarna, så om jag red utan pad skulle det bli som att rida barbacka (men med MYCKET mera säkerhet, med tanke på fram och bakvalvet).
Är du perfektionist när du sadlar? För om du bara lägger på sadeln LITE snett mot padden, hoppar upp och rättar till sadeln, så har padden åkt snett. Eftersom de inte sitter ihop spelar det inte så stor roll hur själva SADELN sitter, det är hur padden sitter i förhållande till sadeln. Har man då inte dragit åt gjorden för kung och fosterland kan jag tänka mig att det är ännu större risk att padden blir lite missplacerad.
Sist jag kollade satt stigbygeln fäst i sadeln, och inte padden
Så hur man kan påverka padden genom att rätta till sadeln är en bra fråga.