B

**BORTTAGEN**

Mitt tålamod börjar tryta... Jag KAN inte fånga min häst i hagen... Har setat i timmar i hagen och lockat, bönat och bett... Har haft NH-tränare ute(tränat för henne i ca 1år nu) har inga problem med "kontaktövningarna" går jättebra - så länge vi inte är i hagen... Det hela började för ca 2månader sedan då hon "kröp" ur grimman som inte var riktigt knäppt i stallet och sprang i väg längs vägen...till det hela hör att hon alltid gått lös utan grimma, men hade känts lite "osäker" så grimman åkte på. Sedan sträkte hon sig i hagen så kotknackaren(vet) var där har masserat och knådat på henne i veckor nu(han kommer varannan vecka och däremellan får jag knåda efter instruktioner). Så för ca en och en halv vecka sedan kom hon inte till mig i hagen, hon sprang åt andra hållet :cry: nh tränaren kom vi gjorde en mängd kontaktövningar alla gick bra, hon kom till mig i tre dagar efteråt, nu har tränaren åkt utomlands - och kvar står jag med en häst som INTE kommer, så jag åker dit och mockar går ut i hagen med hopp och ett äpple men tji det är bara att åka hem igen...HJÄLP!!!

Jag önskar att jag kunde hjälpa dig, men en sak jag undrar över är om du tror att den gången för två månader sen är orsaken till att hon inte kommer.
Och i så fall, varför?

Och tror du att det gör ont när du masserar henne, och i så fall om det är så att hon associerar smärtan med dig?

Ja det finns ju massor som kan vara orsaken, och nu gäller det att börja lokalisera och ställa frågan varför hela tiden.

Jag hoppas att du får lite mer konkret hjälp av de andra.

MVH Madde Välkommen förresten :D

Hur går det om du tar ut en till häst? Det vanligaste brukar ju vara att de inte vill följa med för att de måste gå ensamma. Kanske har hon kommit på att man kan maska och smita undan och få vara kvar hos kompisarna?

Det här är kanske inte så som en del skulle göra, men den gången jag hade en sådan häst så tog jag med mej longerpisken ut i hagen och jagade hästen (Alltså inte tokdrev utan såg till att hon höll sej i lugn trav). Höll på med det tills jag fick tag på henne. Första gången tog det en dryg timme, sen kortades tiden väsentligt. Gör det skitjobbigt för hästen att INTE låta sej bli fasttagen. När du väl får fast henne så gör det till en MYCKET positiv grej, godis, kel, borstning, mjuk massage, osv.

Jenny

Håller helt med dig!
Detta är det sätt som fungerat bäst hos oss, där det på somrarna fanns kanske 15 ston med föl i en STOR hage. Kul när en av dessa inte vill bli fångade.
Då fick den jagas tills den bad om att få stanna, och då fånage man den ocg kramade, pussade och gav godis. Räckte med ett par ggr sen var hästen lättfångad....

Lycka till!

Varför FÅNGAR ni hästarna i hagen?
Är det inte bättre att hämta dem?

Det fungerar ju, det är ett Join-Up, fast i hagen istället. Det gäller då att noga ge akt på hästen, när den börjar svara och söka kontakt. Det behövs lite finlir för att det skall bli bra. Läs om Monthy Roberts eller Kelly Marks nånstans på nätet eller i nån bok, där borde det finnas beskrivet. Join-Up är en (av flera) kontroversiella metoder. Kan bli fel och kan bli rätt.

Jag vet inte var du bor, men jag känner en duktig NH instruktör som hjälpt mig med mina hästar, hon kanske kan hjälpa dig?

Hon bor i Skåne, Kristianstad.

Kontakta mig om du vill ha tel, nr.

Försök att vara i hagen så ofta du kan, och låt henne komm till dig!
Gå inte efter henne, utan gör något som gör henne nyfiken på dig och gör att hon vill komma till dig. När hn gör det beröm henne och ge henne något gott. Gå sedan bort från henne och gör något som intresserar henne, kommer hon fram beröm och ge något gott. När du känner att det fungerar ställ inga krav utan ta allt från början. Börja vänja henne vid grimman, men ställ inte höga krav. Låt det ta en liten tid och när hon kommer till dig i hagen, grimman är på och hon kan ledas utan att streta emot, ja då har du lyckats!

Börja så smått att binda upp henne, bara rykta henne, och släpp henne i hagen igen...låt allt ta sin tid och öka på succesivt, så ska du lyckas få hennens förtroende!
Ge inte upp, testa, och se ...de ska fungera!

Lycka till! och ge inte upp hoppet om henne!

Nu tror ni väl att jag inte är klok, men jag tog faktisk bort min häst delvis för att hon inte gick att ta i hagen. (Lynnesfel) Men det gick verkligen ALDRIG att ta henne. Jag provade oxå uttröttningsmetoden, vilket resulterade i att jag fick "jaga" henne i oftast 2-3 timmar. Ingen annan kunde ta henne heller. Det hjälpte inte att ta in de andra hästarna så hon blev ensam kvar, det brydde inte henne ett dugg. Fick kontakt med en NH-tränare som tyckte att jag skulle ta bort vattnet för henne o bara vattna henne då jag kom o skulle hämta henne i hagen, så hon var törstig då, men det fungerade inte heller. Detta pågick under mer än två år.Till slut var jag tvungen att ta beslutet att ta bort henne, för jag hade ju ingen användning för henne överhuvudtaget, bara titta på i hagen är inte så kul....

Du måste ha mycket tid och otroligt stort tålamod om du ska göra det här. Gå bestämt mot hästen och om den vänder sig om och går iväg så följ efter den vart den än går. Kom ihåg att absolut inte stressa den eller skrämma den. Låt inte hästen stanna och beta utan tvinga den bara att gå framåt. Till slut kommer den tröttna på att vara förföljd och låter sig bli tagen. Hade samma problem med min häst men efter 1,5 timma med vankande fram och tillbaka i hagen stannade hon och sen dess har det aldrig varit några problem med att ta henne!
Lycka till!

MVH/ Zanna

Prova att sätta dig på huk och utnyttja därmed hästarnas naturliga nyfikenhet. Sätt dig först en bit ifrån och kommer inte hästen då, gå försiktigt närmare och sätt dig igen osv. Har fungerat för mig på alla hästar som har varit krångliga att fånga. Efter några gånger brukar detta problem försvinna. Beröm MASSOR om det fungerar.

Lycka till! :banana:

Sv: HJÄLP!!!

:bump: Usch jag vet hur du har det, jag har haft samma problem med min häst som bara pös så fort hon såg att jag kom utanför stalldörren och skulle hämta henne i hagen. Men jag har fått bukt på det nu, en sak gör jag aldrig och det är att muta hästen med att komma med godis. Hästen skall vara intresserad av att komma till mig och inte godiset. Jag kan ge dig det tipset som jag använde på min häst.När hon pyser iväg så fortsätter jag att gå efter henne, men ökar hon hastigheten så ökar jag avståndet, för ökar hon hastigheten så känner hon sig trängd. Så fort din häst stannar så stanna själv, stå där i en minut eller två, blixtstilla, om hon får för sig att börja äta eller syssla med annat så antingen gör dig uppmärksam med att tex knäppa med fingrarna, vifta med grimskaftet osv. Om hon inte reagerar på det så jaga iväg henne med att snurra med grimskaftet i riktning mot hennes bak. För det är du som är ledaren inte hon. Du ser ofta i hagen att ledarhästen skall ha de andras hästars högivor, det är för dem bestämmer, samma sak är här. Börjar hon äta, har du förlorat hennes intresse därför måste du ta upp intresset igen.
Sen följer du efter henne igen och stannar när hon stannar, under tiden du följer efter henne så försöker du minska avståndet till henne men börjar hon öka så backa av lite. Till slut kommer du att stå intill henne, stå då så utan att röra en min i ett par minuter, du kan du försöka röra vid hennes manke, och klia henne där lite vilket betyder " jag tycker om dig" om hon går när du sträcker fram handen, backa och sedan följ efter igen.
När du är så långt framme som vid huvudet så släng dig inte på henne direkt för att ta henne, utan stå där, blås lite i hennes näsborrar, lukta på varandra, visa respekt.
Sen kan du lyfta grimman framför henne och fråga om du får lov att ta henne, får du inte det så fortsätter du att klappa henne och smeka henne. Så fortsätter du så tills du får lov att ta henne. Du kan också prova med att vända på klacken då och se om hon följer efter dig.
Jag har haft enorma problem med mitt sto, men det är över nu. Det första hon gör när hon ser mig, det är vänder sin kropp mot mig för att hon visar intresset av att jag kommer.
Lycka till och hoppas att denna metoden funkar för dig.
Mvh Alex

Senast ändrad av en moderator:

Har samma problem med min häst. Nu har det gått bra ett tag (peppar,peppar) men man vet aldrig från gång till gång. Han började med den ovanan efter att jag skulle ta ut honom, men struntade i det när han gick iväg. Han lärde sig att han kommer undan om han inte vill. Det räckte alltså med en gång för att få den ovanan. Jag brukar gå efter honom och vägra ge mig. Till slut får jag alltid tag i honom. Ibland går det fort ibland tar det tid. Viktigt att du inte ger dig bara. Har man bråttom funkar ju en liten "gottehink" oxå. Min häst verkar göra det som en reaktion på att han är uttråkad, vilket han blir när inte jag har ridit som jag ska. Var så förbannad på honom när det var som värst att jag beslöt mig för att "sluta" fred. Gick upp en kväll och började massera honom,först kroppen för att sedan avsluta med huvudet. Var länge sen vi gjorde nåt sånt och jag upptäckte hur mysigt det faktiskt är. Han blev påtagligt gladare efter det och nu tar jag mig tid till att klia honom mera. Öronen åker inte längre bakåt när han ser mig och som sagt,det har blivit lite lättare att ta honom.

Hej!

Jag lider med er :cry: Det är inte roligt när hästen inte kommer. Man känner sig otillräcklig för sin kamrat. men funkar det inte med att "jaga" hästen eller sätta sig på huk etc.
Pröva när du fått tag på den att låta grimman och ett grimskaft/rep hänga kvar i grimman (måste vara ett Starkt rep), när hästen trampar på det så stannar den upp. Men se till att det är en mjuk och bekväm grimma gärna fodrad och som är väldigt hållbar, stark. Repet ska helst bindas fast (ingen hake) så inte hästen kan fastna i haken. De bör vara så långt att hästen kliver på det när den håller huvudet i normal ställning. Sen ska den gå i en LITEN hage. Annars är det ju som gjort att du får jaga den i timmar.

jag har alltid morötter mod för att få tag i mina hästar, så får dom nått gott innan vi ger oss av på tur :rofl:

Sv: Re: HJÄLP!!!

starlet:
vad var det för tränare som rekomenderade att du skulle ta bort vattnet?!??!?!
helt idiotiskt!

har samma problem med min,började när jag fårr hem henne efter 1 år ute på foder.vet ej om något hänt henne under den tiden,hört att hon hållt på så här där med!En sak som gör att jag inte längre vet på vilket sätt jag skall få bukt på detta problem är att hon faktisk anfaller, vänder sig om och kommer emot en vänder upp baken och lyfter på bakfoten.har inte sparkat bara markerat.Har prövat allt tror jag,försökt muta med godis,bara vara i hagen utan att ta henne,gått utanför staketet och gjort henne nyfiken men inget har funkat riktigt bra får hitta på nya sätt varje gång då hon snabbt genomskådar vad jag försöker göpra!någon som har andra förslag????

En sak som gör att jag inte längre vet på vilket sätt jag skall få bukt på detta problem är att hon faktisk anfaller, vänder sig om och kommer emot en vänder upp baken och lyfter på bakfoten.har inte sparkat bara markerat.Har prövat allt tror jag,försökt muta med godis,bara vara i hagen utan att ta henne,gått utanför staketet och gjort henne nyfiken men inget har funkat riktigt bra får hitta på nya sätt varje gång då hon snabbt genomskådar vad jag försöker göpra!någon som har andra förslag????

Hjälp, det låter som det kan bli farligt! :eek: Skippa mutningen, eller ge henne mutan i hink så hon inte förknippar dig med mat rent fysiskt. Det verkar som om det är hon som bestämmer, och så länge det är så kommer hämtningen i hagen troligen inte att förbättras. Har det hänt något som gjort att hon tappat förtroendet för dig? Ett förslag kan vara att leka med henne, busa runt i en paddock eller i hagen och låta henne få ha kul :) En annan sak att tänka på är att vara konsekvent i ALL hantering, inte missa en enda liten pytterutin ;) som kan göra att förtroendet blir sämre.
Och du, du ska inte behöva hitta på nya sätt med jämna mellanrum, hästen bör vara glad att bli hämtad i hagen.
Lycka till!!

Sätt dej i hagen me nåt som både luktar och smakar gott till hon kommer fram till dej, eller om du lyckas komma fram till henne, ge henne va de nu kan vara som är så gott och gå sen. Funka på min häst, kommer gladerligen fram till mej vare sej jag har godis eller inte till henne.

Om du kan ställa henne i någon jättetråkig hage och sen när du kommer gå ut o beta me henne (på sommarna alltså..) så att när du kommer är det roligt, när du är borta är det tråkigt. Då har hon ju anledning att komma till dej

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 682
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 583
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
21 990
Senast: kolblakkur
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama