Sv: HJÄLP!!!
Usch jag vet hur du har det, jag har haft samma problem med min häst som bara pös så fort hon såg att jag kom utanför stalldörren och skulle hämta henne i hagen. Men jag har fått bukt på det nu, en sak gör jag aldrig och det är att muta hästen med att komma med godis. Hästen skall vara intresserad av att komma till mig och inte godiset. Jag kan ge dig det tipset som jag använde på min häst.När hon pyser iväg så fortsätter jag att gå efter henne, men ökar hon hastigheten så ökar jag avståndet, för ökar hon hastigheten så känner hon sig trängd. Så fort din häst stannar så stanna själv, stå där i en minut eller två, blixtstilla, om hon får för sig att börja äta eller syssla med annat så antingen gör dig uppmärksam med att tex knäppa med fingrarna, vifta med grimskaftet osv. Om hon inte reagerar på det så jaga iväg henne med att snurra med grimskaftet i riktning mot hennes bak. För det är du som är ledaren inte hon. Du ser ofta i hagen att ledarhästen skall ha de andras hästars högivor, det är för dem bestämmer, samma sak är här. Börjar hon äta, har du förlorat hennes intresse därför måste du ta upp intresset igen.
Sen följer du efter henne igen och stannar när hon stannar, under tiden du följer efter henne så försöker du minska avståndet till henne men börjar hon öka så backa av lite. Till slut kommer du att stå intill henne, stå då så utan att röra en min i ett par minuter, du kan du försöka röra vid hennes manke, och klia henne där lite vilket betyder " jag tycker om dig" om hon går när du sträcker fram handen, backa och sedan följ efter igen.
När du är så långt framme som vid huvudet så släng dig inte på henne direkt för att ta henne, utan stå där, blås lite i hennes näsborrar, lukta på varandra, visa respekt.
Sen kan du lyfta grimman framför henne och fråga om du får lov att ta henne, får du inte det så fortsätter du att klappa henne och smeka henne. Så fortsätter du så tills du får lov att ta henne. Du kan också prova med att vända på klacken då och se om hon följer efter dig.
Jag har haft enorma problem med mitt sto, men det är över nu. Det första hon gör när hon ser mig, det är vänder sin kropp mot mig för att hon visar intresset av att jag kommer.
Lycka till och hoppas att denna metoden funkar för dig.
Mvh Alex