NightRain

Trådstartare
jag vet inte hur jag ska göra.
min häst äter jättefort. han går lätt upp i vikt vilket betyder att jag inte kan ge honom hur mycket som helst. därför har jag bestämt mig för att köpa ett så kallat SMHN nät med små maskor på. men nu till problemet.

Jag velar med hur jag ska göra med detta nätet. jag vill att han ska kunna äta långsamt, men även att han ska äta från naturlig höjd, alltså från marken.

hur ska jag göra med detta nätet så att han ska kunna äta långsamt från marken.

har ni gjort på något bra sätt som du kan tipsa om?

de jag funderade på var att göra som ett "staket" i hörnet å sätta fast nätet i botten där. vad tror ni om de?

hjälp med förslag.. lägg gärna in bilder på hur ni har gjort.

Sv: hjälp!

Jag har också en som äter lite för fort, köpte ett nät. Hon klurade ut fort som attan hur hon fick ut större mängder ur det också. Sorry för negativt svar, men jag hoppas det funkar på din :)

har du provat att ge hö med lite grövre struktur?
min erfarenhet är att de äter både långsammare och mindre mängder av det, då det kräver lite mer tuggande.

min erfarenhet är att de äter både långsammare och mindre mängder av det, då det kräver lite mer tuggande.

Har märkt att våra hästar äter långsammare av vårt silage som nästan är osnittat. Visserligen jobbigare att dela isär men man vänjer sig...

vårat hö är lite blandat ibland och ibland så är de grova strån i.. å de lämnas å sprids i hela boxen.

jag har ett såkallat smhn.. å de är 3x3 maskor i.. men frågan var mer hur jag skulle göra för att kunna ha nätet så nära marken som möjligt.. för jag kan ju inte bara lägga de inne i boxen.. vill nämligen helst inte att de ska hängas upp så de blir "fel" ätarställning

Det finns burar, ser nästan ut som en kaninbur som man kan lägga höet i. Det tar betydligt mycket längre tid för det att äta från dem (står på marken) men är ju inget man kan ha i boxen. (Har även sett att vissa hästar får lite sår på mulen om de "brottas" mycket med gallret för att få ut höet)..

Antingen kan du försöka att fodra oftare men med betydligt mindre foder eller kanske bygga nån låda eller dylikt för boxen som du kan lägga nätet i. Vill ju inte att det ligger så att han kan trassla in sig i det. Kanske kan även en annan häst som är väldigt lugn hjälpa då det kan vara något försvar han har då han kanske fick slås för maten som unghäst?

Det finns burar, ser nästan ut som en kaninbur som man kan lägga höet i. Det tar betydligt mycket längre tid för det att äta från dem (står på marken) men är ju inget man kan ha i boxen. (Har även sett att vissa hästar får lite sår på mulen om de "brottas" mycket med gallret för att få ut höet)..

Antingen kan du försöka att fodra oftare men med betydligt mindre foder eller kanske bygga nån låda eller dylikt för boxen som du kan lägga nätet i. Vill ju inte att det ligger så att han kan trassla in sig i det. Kanske kan även en annan häst som är väldigt lugn hjälpa då det kan vara något försvar han har då han kanske fick slås för maten som unghäst?

jo vi har tittat lite på att bygga en låda så liten de bara går.. har fått hem smhn nät nu å testade att ge honom å se om han åt å visst fick han tag i.. lite jobbigt var de nog för honom men de ska nog gå.. så tror att de kan funka faktiskt

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 869
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 378
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka