L

lovejenny

hej.
jag blev medryttare till en häst.. det gick jätte bra i början. ägaren sa till mig att hon var rädd för lastbilar o bussar men inget annat. så jag red ut på vägen och så kom det e motorcykel.. hon blev jätte rädd började att hoppa runt. springa o slänga sig runt i panik.. som tur va han jag hoppa av innan något hände.. men jag blev jätte rädd efter det,

sen när jag skulle rida igen var jag ju lite nervös.. men tänkte .. det ska vell gå bra. började bra men så helt utan varning så gjorde hon likadant , fast det inte var något där? och jag flög av landade på venster sida ö bröt 2 revben.

har gått 2 månader nu ungefär efter det.. men så fort ja ska sätta mig uppe på en häst blir ja jätte rädd och hoppar av på en gång.. jätte jobbigt. för ja älskar hästar o vill inte va rädd.. någon som har något förslag på hur ja kan göra för att få bort skräcken?

skulle va jätte tacksam / MVH/jenny

Sv: hjälp

Ok, du har lärt dig två saker:

1. Att inte rida på en väg med en häst som inte är trafiksäker.
2. Att kombinationen ny ryttare och ny häst ensamma på uteritt första gången är en dålig kombination.

Jag hoppas du pratade med ägaren om händelsen så att denne vet om att hästen numer är livrädd för motorcyklar. :grin:

Ta nu inte detta så hårt de flesta gör en hel del misstag under sitt hästliv, om vi bortser från ovanstående så handlar det om att du ska komma tillbaka till ridningen igen. :idea:
Det är förmodligen att börja på ruta ett. Dvs ledas runt i en manege på en trygg ridskolehäst och därefter pröva att själv ta tyglarna. Därefter fortsätter du en nivå till och inför gångartsväxlingar för att sedan när allt känns ok och inte nervöst prova att rida ut tillsammans med en annan ryttare/häst som är trygga och säkra.

Ett tips för framtiden är att aldrig rida ut själv med en häst första gången, oavsett vilken nivå hästen är på. Man vet aldrig hur en häst beter sig med en ny ryttare, med sällskap brukar de flesta hästar ta stöd av varandra om något obehagligt skulle inträffa.

Som kuriosa kan jag berätta att min unghäst som är världens coolaste 4-åring och inte rädd för något (bussar, bilar, lastbilar, tåg...you name it) blev väldigt uppstressad av en motorcykel (där knutten som körde i vanlig ordning monterat av ljuddämparen så ljudet knattrar in i märg och ben!) :mad: som kom förbisusande. Så även en orädd häst kan bli rädd för sådant som den inte upplevt förut och som den tycker är lite skrämmande. :)
Men då måste den kunna förlita sig på att ryttaren håller sig helt lugn och iskallt går vidare utan att bry sig om det farliga, oavsett om hästen börjar dansa omkring. Det handlar helt enkelt om förtroende mellan häst och ryttare, rider man ut med en ny häst första gångerna har man kanske inte dette förtroende till hundra procent och då kan det sluta riktigt illa.

Lycka till! :)

jo asså jag hadde ridit ut en massa gånger innan med den .. iallafall 3 månader innan det hände ca:3 dagar i veckan.. så det var inte i början.. osså var det på den där korta sträckan på vägen som man måste rida på för att komma till skogen. lr till ridbanan. men tack :)

tänkte bara skriva att jag har ridit den här hästen som slängde av mig.. och det gick faktiskt bra. ägaren ledde runt mig först men så kände jag. varför är jag rädd för .. så sa ja till henne att släppa oss.. och det gick jätte bra :) ska dit o rida idag igen ,, nu e ja igång igen ;)

Så skönt för dig! Tänk nu bara på att utsätta dig för så lite fara som möjligt. Givetvis ska man utmana sina rädslor men inte hela rädslan på en gång... och tänk också på att om du blir väldigt rädd så kommer hästen att märka det och hästen blir då också rädd. Försök att hålla dig cool men känner du att det inte går så hoppa hellre av och gå en bit tills du lugnat dig igen.

Om ni bara har en kort bit att gå längs trafikerad väg föreslår jag också att du leder hästen och hoppar upp när du kan gå in i skogen. Det är livsfarligt för dig och hästen och övriga trafikanter om hästen blir så där rädd på vägen.

Lycka till!!!

Och så hoppas jag att hjälmen är bytt, och en säkerhetsväst kan göra mycket för ryttaren, både fysiskt och psykiskt.
Hoppas det fortsätter gå bra för er. Ta det lugnt och gör ingenting som du känner dig osäker på :)
Jag brukar ta tag i man/sadel om jag blir osäker, då kan jag fokusera på andningen och något annat än det som är en potentiell fara, för att jag känner mig säkrare.

Då reagerar hästen mindre/inte alls och vi kommer förbi utan problem (en gång en jordfräs precis efter en bro ovanfår en å med en fors, som jag var jätterädd att rida ensam över, egentligen) för att JAG känner mig säkrare och kan hålla mig lugnare, det smittar av sig på hästen.

Senast ändrad:

Kan inget annat än att hålla med alla ovan.
Väst hade räddat mina revben när min 6 åring exploderade, hjälmen byttes ut därefter.

Ta det lugnt - överskatta inte dig själv när det gäller rädslan. Hellre att du lägger extra tid på säker ridning såsom i sällskap och/eller på lugna platser utan störningar.

Jobba med ledarskapet. Gå med hästen på marken och "utsätt" den för läskiga saker. När den väl litar på dig från marken fortsätter man att utsätta sig fast från ryggen.

Det är aldrig ett nederlag att backa bandet och börja om lite från början, desto sämre att inte ta rädslan på allvar och sedan utsätta sig, OCH hästen, för något man inte kan klara av.

Lycka till!

Inte så mycket annat att göra än att ta det lugnt - och vänja dig i små etapper. Gör bara sådant som känns bra. Hästar är ju stora djur och reagerar snabbt, även en cool och snäll häst kan flippa om ryttaren är osäker/det ex gick förbi en räv i hagen innan ridningen/det fladdrar till i ögonvrån samtidigt som moppen fräser förbi/något annat utöver det vanliga...

En häst som är van vid trafik kan bli rädd om trafiken kombineras med nåt otäckt/nytt. Det är lätt att skapa rädslor hos både häst och ryttare, rädslor som sedan är svåra att bli av med.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 289
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 455
Senast: ako
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 585
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat