S

sajrot

Igår morse fick vår katt fem underbara kattungar i vår säng. Kattmamman var jätteduktig och allt gick superbra, även under dagen och natten gick allt bra och kattmamman låg med ungarna helatiden och myste :)
Men nu på morgonen verkar hon inte alls ha lust att ligga där längre och står antingen vid dörren eller kommer rusandes när man kommer in i rummet.
Kan man låta henne gå ut ur rummet där hon har kattungarna? :confused: (jag har en hankatt och en honkatt till hemma, så jag vill inte låta dörren till kattungarna stå öppen)

tacksam för svar!!
 
Sv: Hjälp!

Absolut!! Hon behöver säkert komma ifrån lite och få äta och vara på annan plats medan bebisarna sover. Släpp inte in nån av dom andra bara, då kan det blir riktiga bråk. Hon kommer troligen rusa tillbaka så fort nån av dom små piper. Är hon borta väldigt mycket får du såklart hålla koll på ungarnas vikter (vilket man såklart ska göra ändå) så dom får i sig ordentligt med mat.

Bilder? ;)
 
Sv: Hjälp!

Jag har helt "öppet". Fick en minikull med en bebis i tisdags och mammakatt får ofta sällskap av min andra fertila hona i bolådan. När den andra inte ligger i bolådan ligger hon i en bädd utanför och håller uppsikt. Kastrathonan skiter fullständigt i "krypet" och ignorerar bolådan :p

Blir mamman stressad om de andra kommer nära? Är de aggressiva mot varandra i vanliga fall? Annars skulle jag öppna och låta kattmamman bestämma hur nära de andra får komma.
 
Sv: Hjälp!

Det klart!

Dag1.jpg


Den röda är mamman.


Den här är från i vintras, här är det den blå honans ungar:
Picture31-3.png
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp!

Dem har inte kännt varandra så länge, då hon var en övergiven katt som vi räddade och sen visade det sig att hon hade ungar i magen, så hon morrar om hon hör dom andra utanför. Litar inte på att hankatten inte skadar dem små heller :( men hon får väll gå ut så får jag hålla koll så att hon kan komma in igen när hon vill :) tacktack

Bilder kommer! :)
 
Sv: Hjälp!

Det är inte så enkel att kattmamman känner sig ensam och övergiven när hon måste vara ensam med en massa småttingar.
Jag hade en sån katt innan och hon blev inte nöjd förrän vi satt hos henne eller vi tog med hela hennes familj till oss.:o
 
Sv: Hjälp!

Låt henne gå ut och kissa och lufta av sig lite. Jag har haft ett antal kullar, har aldrig stängt ute de andra katterna. Dom har aldrig närmat sig kattungarna så länge dom varit små utan det är först när kattungarna har blivit lite busiga sprungit omkring som dom ens har vågat visa sig för dem.
En gång har jag varit med om en mamma som inte ville ha sin kattunge, det handlade då om en unge det blev inte fler, den fick vi föda upp på nappflaska. Modern visade sig bara ibland.... Men det är en av alla kullar jag har haft.

/B
 
Sv: Hjälp!

Mamman får gå ut nu när vi är hemma, men kan inte ha dörren till ungarna öppen när mamman inte är där eftersom hon inte alls försökte skydda ungarna när vi testade låta vår hankatt gå in där, utan hon gick bara där ifrån och hankatten såg ut som han skulle käka upp dem :confused:
Sen undrar jag om man kan avmaska mamman nu när hon har fött? hon hade mask när hon kom men då kunde vi ju inte avmaska henne när hon va gravid. kan man göra de nu?

Kan man se på kattungarna nu om dom blir långhåriga eller inte? mamman är långhårig och pappan vet vi inte, men antagligen så är han inte de :)
 
Sv: Hjälp!

Knepigt, mina andra katter har haft mega respekt för kattmammor och deras barn, har aldrig vågat närma sig. Fast då har jag haft kastrerade hanar? Är er hane kastrerad?
När det gäller avmaskning och pälslängd så överlåter jag det till andra att svara då mina katter endast är korthåriga och har varit avmaskade.

lycka till med dina bebisar

/B
 
Sv: Hjälp!

Testar igen..:confused:

Två pojkar




Pojke


En av flickorna, den andra om omöjlig att fota :p

 
Sv: Hjälp!

Uppdatering av kattungarna! snart fem veckor gamla :love:

Mumin, Långhårig pojk


Långhårig pojk



Långhårig flicka, ser väldigt bestämd ut ;)


Korthårig kille


Alice, Korthårig flicka
 
Sv: Hjälp!

Åh vilka fina kattungar !

Jag antar att det har gått bra med allt eftersom ungarna ser så fina och frodiga ut !
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 915
Senast: Catsu
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 139
Senast: IngelaH
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 385
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp