psychoflum

Trådstartare
Vad tror ni detta sto kan ha drabbats av?

Hon är 6 år och dräktig i 5 månaden. Det är hennes första föl. Hon har tidigare stått uppstallad på box, men går sedan augusti på lösdrift utan täcke på sig. Det finns tillgång till halmad ligghall på lösdriften.

Hon blev helt plötsligt svullen i alla 4 ben. 3 st är som ballonger som när dom har lymfangit, det sista är bara måttligt svullet. Hon är ovillig att röra sig och har tydligt ont. Hon har 39 graders feber och vill inte äta.

Någon som har några förslag??

Vet att det är en veterinärsak, men det är inte min häst, men jag vill göra vad jag kan för att övertyga ägaren om att hon borde ses över av en veterinär.

Sv: Hjälp!

Min valack fick liknande symtom tidigare i höstas, dock ingen feber.
Jag fick då reda på att när alla benen svullnar upp samtidigt så beror det troligast på en virusinfektion... att hästen har feber är ytterligare ett tecken på det.

Kan även vara plötsligt foderbyte (som förmodligen var fallet för min kuse)

Sv: Hjälp!

Eh?
Att hästen har fyra tjocka ben, visar på smärta, ovillig att äta och har feber.
Hästen är dessutom dräktig..

Om inte DET får hästägaren att kontakta en veterinär så måste hon ju vara rätt puckad :cool:

Liknande trådar

G
Hästvård I 1½ år nu har jag funderat på om jag handlade rätt när mitt fullblodssto skadade sig i hagen och blev långtidskonvalescent. Jag valde...
Svar
17
· Visningar
1 977
Hästvård Undrar om det är ngn som skulle kunna ha lite teorier om min häst... Strax innan nyår så var hon plötsligt en dag stel i gången och...
2
Svar
26
· Visningar
1 936
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar