HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

I början fick hon varannan timma men nu får hon var var tredje ungefär. Hon äter av sin mamma också. Men tappar taget fort, alternativt blir undanskuffad av sina syskon.

Jag har fått lära mig att det kan vara en bra idé i dessa lägen att stödmata syskonen vid några tillfällen/dag så att kattungen som behöver maten får "lugn och ro" hos mamman. Dock vet jag inte hur applicerbart det är i just denna situationen. Jag har läst att man vid större kullar rekommenderar att man om vartannat stödmatar de största kattungarna så att de mindre får en chans att få mat ifrån mamman också.

Bara en tanke.
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

I början fick hon varannan timma men nu får hon var var tredje ungefär. Hon äter av sin mamma också. Men tappar taget fort, alternativt blir undanskuffad av sina syskon. .

Lägg henne till rätta då syskonen sover, då får hon ju en chans att snutta på mamman utan att bli undanskuffad av syskonen.

Matar du henne dygnet runt? De låter inte som de :crazy:
Hur mycket har hon ökat i vikt per dygn hitills?

Är kattungen sårig i runpan tycker jag verkligen du bör ringa en veterinär..var bor du så kn ju folk rekommendera bra veterinärer i närområdet.
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

Aha, men då är hon antagligen inte förstoppad. Du kan smörja rumpan med paraffinolja eller någon annan olja. Tvätta och smörj med olja, det kan hjälpa rumpan att återhämta sig.

Det är nog bara att mata på. Håll koll på rumpan och blir det värre får du ringa till en veterinär. Var tredje timme är antagligen för sällan om hon är väldigt hungrig. På natten kan det vara helt OK att dra ut på det till var tredje/fjärde timme (man behöver sova) men är hon liten, hungrig och lite uttorkad behöver hon matas oftare dagtid.
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

Nu väger den lilla hela 95 g:laugh:

Hon är lika liten tycker jag men de är väll för att jag ser henne hela tiden.

Hon äter mellan varannan- var trejde timma beronde på hur jag får ihop övriga dagen. Natten sover hon mer på.

Hon är lika pigg som tidigare och klunkar i sig mellan 5- 10 ml per mål.

Hon är inte uttorkad längre.

Magen är spänd efter att hon ätit , men känner jag på den inför nästa mål är den inte spänd längre.

Rumpan ser fortfarande svullen ut , dock inte irriterad längre.

Har aldrig sett henne bajsa men de måste hon ju göra.. vart tar all mat hon hinkar i sig annars vägen?

Om de skulle vara manxsyndromet har ja för mig att de inte uppkommer i såpass här tidig ålder.. Nu blir lilla Majlis 2 veckor på påskafton:laugh:
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

Nu väger den lilla hela 250 gram:laugh: Hon är nu 3 veckor. Hon äter mer och mer. rumpan tycker jag ser normal ut igen. Men en sak som jag undrar över är att hon stundtals skakar väldigt med huvudet? Vad kan de bero på?
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

Nu väger den lilla hela 250 gram:laugh: Hon är nu 3 veckor. Hon äter mer och mer. rumpan tycker jag ser normal ut igen. Men en sak som jag undrar över är att hon stundtals skakar väldigt med huvudet? Vad kan de bero på?

Det kan bero på infektioner i örat eller allvarligare saker så om hon beter sig onormalt bör hon undersökas av en veterinär.
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

veterinären säger att jag ska avvakta så länge hon mår bra för övrigt. Försvinner det inte när hon är 7,8 veckor veckor så får vi ta bort henne isåfall. Men det kan växa bort enligt veterinären.
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

Det där skulle jag inte lyssna på öht. Veterinären kan inte veta vad som orsakar skakningar och kan således inte uttala sig om huruvida det är något som kan växa bort eller inte. Det kan vara ett främmande föremål som ligger och irriterar, det kan vara någon slags infektion som behöver behandlas. Att vänta i det läget löser ingenting. Det riskerar att göra kattungen sjukare.

Jag skulle ta kattungen till en veterinär. En annan veterinär.
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

jasså? Det var 2 stycken veterinärer som jobbade samtidigt , så jag är rädd att ja måste nog lyssna på dom. Annars blir man galen om man inte låter sig lita på dom som kan.
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

hur skull katten lyckas fått i sig en corp al menar du? Hon har ju endast vistas i garderoben ihop men sin mamma och syskon hon är ju inte mer än 3 veckor..
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

Nu väger den lilla hela 250 gram:laugh: Hon är nu 3 veckor. Hon äter mer och mer. rumpan tycker jag ser normal ut igen. Men en sak som jag undrar över är att hon stundtals skakar väldigt med huvudet? Vad kan de bero på?

Jag har träffat en kattunge som skakade i huvudet stundtals och det blev bara värre, veterinärerna trodde först på öroninflamation men efter många vändor fram och tillbaka visade det sig att kattungen hade hjärnhinneinflammation också, om det var öroninflammationen som orsakade hjärnhinneinflammationen eller tvärt om blev aldrig klart, men efter behandlingar för närmare 50.000 (försäkringsbolaget satte sig på tvären av div anledningar) fick katten avlivas.

Jag skulle INTE godta att avvakta utan vilja ha det utrett på en gång varför katten skakar på huvudet.
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

hur skull katten lyckas fått i sig en corp al menar du? Hon har ju endast vistas i garderoben ihop men sin mamma och syskon hon är ju inte mer än 3 veckor..

Ja, inte vet jag men efter att ha sett en dygnsgammal kattunge längs upp på en gardin är jag övertygad om att vi underskattar de små. Jag antar att mamman lämnar garderoben ibland så även om garderoben skulle vara kliniskt ren kan mamman dra med sig något utifrån efter hon varit på... toaletten.

Sedan kan det som sagt vara en öroninfektion/inflammation.
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

okej, ja det är alltid tråkigt när sådant händer. Dock har jag stort förtroende för just denna veterinär så jag ser därför ingen anledning att åka iväg till någon annan. Blir hon värre så tar vi bort henne isåfall. Men så länge hon inte lider är jag villig att följa veterinärens råd att avvakta.
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

hon är jättefin i öronen så ja tror inte att det är någon öroninflammation.
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

hon är jättefin i öronen så ja tror inte att det är någon öroninflammation.

På katten jag nämnde såg man ingen infektion till att börja med, då det satt så djupt. Har veterinären undersökt katten eller har ni bara talats vid genom telefon?

Jag förstår att du har förtroende för din veterinär men jag känner rent krasst att är man inte villig att ta reda på exakt varför katten skakar så går man ju i princip bara och väntar på att det ska bli värre. Risken är ju att det är något som skulle kunna behandlas lätt men pga att man inte utreder ordentligt så blir det så allvarligt att katten måste tas bort.
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

Han har undersökt henne :)

Ja har kämpat väldigt med denna lilla från start och lagt ner enormt mycket tid på att få henne att överleva, så jag hoppas verkligen att det kommer att gå vägen och minsta lilla tendens att hon skulle bli sämre så åker jag in med henne igen.
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

Ja, jag förstår att det har varit mycket jobb med den lilla.

Jag hoppas det går bra för den och att det blir bättre med skakningarna snart!
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 455
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 207
Senast: isafore
·
Hundavel & Ras Undrar om någon har erfarenhet av detta. För två veckor sen föddes en kull valpar av dvärgrastyp 6 stycken. på sin åttonde levnadsdag...
Svar
17
· Visningar
9 369
B
Katthälsa För två veckor sen fick vi hem en ny kattunge. En bengal. Han är lite underviktig och det tyckte även veterinären vid besiktningen som...
Svar
16
· Visningar
9 027
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp