HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

sommarvind

Trådstartare
Jag har en kattflicka som är en vecka gammal och hon gå inte upp i vikt. Hon väger bara 60 gram. Hennes syskon väger 150 g.

Jag stödmatar henne med Kmr ersättning.

Men jag märkte nu att hon även är uttorkad kan ja vätska upp henne med ljummet vatten och druvsocker?

vilken typ av druvsocker och i vilken mängd av varje? Hur ofta om dagen vatten plus druvsocker?
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

vägde hon 60g vid födseln och inte gått upp något på en vecka trots stödmatning så tror jag inte hon kommer klara sig :/ Men vill du ge henne en chans ta kattungen till en kunnig kattveterinär men tror inte de kan göra så mkt tyvärr.

Har du kolla efter gomspalt, tar mamma hand om kiss/bajsning eller gör du de?
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

får väll se hur detta ska gå. Men ge upp gör jag inte ännu.
Hon är pigg och framåt och ingen gomspalt.

Men hon har stått still i vikt sen hon föddes. Hon är en vecka gammal.

jag vet faktiskt inte om mamman sköter det.. men det tror jag.. hon grejar med dom väldigt mycket.

Jag har masserat rumpan med fuktigt toapapper ifall om att men det är då rent och fint och kommer inte något alls.


Såg en egengjord blanding som Sol är på buke tipsat om. Jag har blandat den blandningen och ger just nu bara den blandningen. Kanske ska ja ge varannan vatten varran ersättning? Hur mycket åt gången? Jag har en spruta med 5 ml.

Men det känns som att hon borde äta lite av sin mamma också för jag började inte stödmata förän i förrgår... Men de va då jag tog ett beslut om att de skulle behövas. Eftersom hon stått så stilla i sin vikt.

Men om hon inte skulle fått i sig något alls från sin mamma så borde hon väll inte överlevt dom första dagarna?
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

denna druvsocker blandningen jag gjorde 1 liter av kan kan värma om den på nytt vid nästa intag?

endast gjort på vatten druvsocker och salt
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

Konstigt att du väntade en vecka innan stödmatning:crazy: Du väger väl kattungarna dagligen?

Hur ofta har du stödmatat? för det är ca varannan timme man ska stödmata så små kattungar dygnet runt. Har kattungen legat still i vikt kan det vara att den får i sig minimalt med mjölk för att hålla sig vid liv men inget mer, får den ej i sig mjölken blir den ju givetvis uttorkad. Det är viktigare att katten få i sig mjölkersättningen än att du proppar den full med vatten/vätskeersättning. Modermjölksersättningen är ju också vätska.

Har aldrig värmt upp vätskeersättningen så de kan du PMa sol...
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

jag tycker faktiskt inte att det är så konstigt då ja har fått höra att det är vanligt att kattungar första veckan både kan stå still i vikt och tappa något gram utan att det ska behöva betyda något allvarligt.

Hon har ju inte gått ner i vikt. Jag väger alla kattungarna dagligen:)

Eftersom jag tror att hon äter även av sin mamma så har jag gett henne hittils ca 10 ml om dagen. Däremot är jag osäker på om det kan vara för lite och överväger att ge henne mer. Därför söker jag lite information här på buke om vilken mängd som är mest lämpad att ge och hur mycket som rekomenderas som dagsmängd.

Jag har fått lära mig precis tvärtom att vätska är bra mycket viktigare än ersättning. Givetvis behöver hon ha en kombination av båda sorter.

Men så vitt jag vet kan en uttorkad liten unge dö relativt snabbt om hon saknar vätska i kroppen.

Vet faktiskt inte varför den ska kokas men de känns som att det har med hygienen att göra?
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

jag har räknat ut att hon ska ha 15 ml om dagen enligt kmr bipacksedel. Men ska jag ge vätskeersättning utöver den mängden? Hur mkt i såfall?
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

Nja några dagar utan viktökning är ok men en vecka är lång tid. Mina har iaf som sämst gått upp 4g/dygn (6st i kullen) och som mest 30g/dygn.

Ang mängden står det ju på förpackningen/burken och hur ofta har jag redan sagt. Här är en bra länk hur man stödmatar kattungar:
http://www2.hemsida.net/divinitys/gallerierna/stodmata.htm

En kattunge kan dö fort av flera saker..lungingflammation, gomspalt, blodgruperingskropp mm

Jag vet att vätskeersättning ska kokas men att koka om vätskeersättning brukar jag aldrig göra
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

Vad för druvsocker du ger spelar ingen roll. Vad gäller att värma upp vätskeersättningen ser jag inga problem med det såvida du bara värmer upp det lilla du ska använda och inte hela omgången. Om du behöver fortsätta med vätskeersättning länge till är det dock bättre att göra mindre omgångar för en stor omgång kan du inte ha hur länge som helst i kylen.

Jag skulle ge kattungen varannat mål mjölkersättning och varannat vätskeersättning. Om kattungen blir mätt och nöjd på mjölkersättning varje måltid är det inte säkert att den kommer försöka fortsätta få mjölk från mamman.

Hur verkar kattunge i övrigt? Liten är en sak, men verkar den svag/slö? Om den är slöare än sina syskon kan de ha tex. en luftvägsinfektion som behöver behandlas men är den pigg är det bara att fortsätta mata och vätska upp och hålla tummarna.
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

Okej, jag ger nog vätskersättning några dagar till men ska då göra mindre mängder. Men jag undrar om ja ska räkna med vätskan i hennes dagliga dosmängd av mjölkersättning eller ska den ges utöver?

Jag såg henne äta av sin mamma idag:laugh: Tyvärr tappar hon greppet ganska fort och blir undanskuffad av sina feta syskon..

Hon är pigg och framåt än så länge iallfall hoppas att det håller i sig:) När tycker du att man borde ge upp? Är det okej att hon står still i vikt ett tag så länge hon inte går ner?
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

Jag tycker inte du ska fixera dig vid de doseringar tillverkaren anger. Som sagt, ge varannat mål vätskeersättning och varannat mål mjölkersättning och när du matar så låter du kattungen äta så mycket den vill. Du kan ge varje mål mjölkersättning och vätska utöver men då riskerar du att kattungen slutar äta helt från mamman. Det är en avvägning du får göra själv. Slutar kattungen äta från mamman är den helt beroende av dig.

Jag personligen ger inte upp på en kattunge som är pigg. Som det finns go i, men du måste själv avgöra hur mycket du ska satsa på kattungen.
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

Hon äter med glädje och spinner samtidigt och verkar väldigt tillfred när man matar henne:) Hon har gått upp 5 gram sedan igår!:)

Däremot gjorde jag den oroväckande upptäckten att hon är svullen i rumpan och att det är lite blodigt och irriterat.

Hon har lite manx i sig så hon är svanslös med endast en liten tofs som svans. En annan kattunge som var svanslös hade jag för några år sedan och den hade väldiga problem med bajeriet så vi fick låta honom somna av den anledningen.

Va ja förstått förekommer det problem med bajeriet på vissa katter som är mer eller mindre utan svans. Så nu funderar jag på om detta är samma åkomma vilket isåfall får blir avlivning då det i slutändan blir oerhört plågsamt.

Men om det endast är förstoppning som gör att rumpan är så irriterad? Jag har masserat med blött toapapper och även masserat med parafin olja men ingenting händer.

Tips?
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

Ja, jag kan nog inte säga mer än du redan vet. Svanslösa katter kan ha problem med tarmframfall, analinjontinens osv. Försök stimulera kattungen till att bajsa, håll koll på avföringens färg och konsistens. Avföringen ska vara gul och krämig. Allt annat är tecken på problem.
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

Använd wettexduk eller ett tyg istället för topapper när du försöker få kattungen att bajsa. Vi använde vanlig wettexduk, den blir lagom mjuk när den är blöt också blötte vi den i lite varmare än kroppstempererat vatten så att det blir samma temp som mammans tunga.
Tänk på att massera hela magen (nedåt) så att du inte bara masserar själva anus.
Hoppas att du får ordning på den lilla.
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

tack för allt stöd och goda tips!

Jag har masserat både magen och rumpan nu (blöt frottehanduk) Men ingenting kommer.. Kanske inte är ens det som är problemet? Jag vet inte..

kan jag testa att ge henne parafinolja?

Men om hon nu är förstoppad säger vi, har hon verkligen sådan aptit då?

Jag upplever henne som väldigt pigg och ivrig och hon har blivit mer hysterisk i samband med matningen.. känns som om hon vill äta hur mycket som hellst..

Gav henne 5 ml ersättning nu på morgonen.. igår kväll tänkte jag bara ge henne lite vätskersättning (ifall om att hon har nåt lurt med magen så ville ja inte mata på med mer mat)

Men ja va tvungen att även göra mjölkersättning då den lilla var väldigt hungrig.

hennes syskon är dubbelt så stora som denna lilla:(
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

Vore kanske inte så dumt att ta kontakt med en veterinär istället för att laborera med lösningar?:crazy:
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

Jag tycker inte att du ska laborera med parafinolja utan kontakta veterinären istället.
Jag måste bara fråga, du ger väl ersättning varannan timme även på natten? Det verkade inte så när du skrev att du gav på kvällen och sedan på morgonen. För det är alldeles för lång tid emellan att bara ge på kvällen och sedan på morgonen. Risken för förstoppning är stor om hon får så sällan och det kan leda till döden för en sådan liten och de växer inte heller som de ska om de får så sällan även om de klarar sig ifrån förstoppning.
Du kan ju inte räkna med att hon får någon mat ifrån sin mamma på natten om hon behöver stödmatning på dagen. Risken är stor att hon inte äter alls ifrån sin mamma så om du inte verkligen ser att hon äter från mamman så måste du ge den varannan timme dygnet runt.
Det är ett riktigt tufft jobb, jag vet, vi hade tre stycken som vi nappade upp men man kan inte bara ge på dagen iallafall för då lär det inte gå bra.

Det är ändå en ganska kort period även om den är tuff. Vid tre-fyra veckor brukar de kunna börja äta själva från fat och då minskar ju arbetsbördan för en själv betydligt. De kan då börja äta väl mosad burkmat blandat med ersättning till en sörja som de kan slicka i sig.
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

Är magen fortfarande uppblåst och spänd? Att det inte kommer något när du stimulerar betyder ju inte att kattungen inte bajsar. Den blir säkert stimulerad av sin mamma också. Paraffinolja tycker jag inte att du ska ge utan veterinärs inrådan.

Om kattungen verkar väldigt hungrig och inte lyckas äta från sin mamma får du väl öka på med mjölkersättningen. Du kan även försöka lägga till kattungen vid mammans spenar när syskonen sover.
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

I början fick hon varannan timma men nu får hon var var tredje ungefär. Hon äter av sin mamma också. Men tappar taget fort, alternativt blir undanskuffad av sina syskon. Det med parafinoljan var bara en fundering. Har haft en valp tidigare som blev hjälpt utav just det.

Veterinärena häromkring är relativt "bonniga" och tycker inte man ska försöka alls. "hon är ju så liten" så därför känner jag att jag få mer kompetent hjälp utav uppfödare. etc.

Jo ja är medveten om att dom börjar äta vid 3-4 veckor:) får se om hon kommer ända dit. Så länge hon inte verkar lida kommer jag att försöka.
 
Sv: HJÄLP! Vilken typ av druvsocker ge kattunge?

jag tycker inte att magen någonsin ha vart uppblåst eller spänd. Anledningen till att ja va/är orolig för förstoppning är att analhålet ser så svullet ut... Är e liten sårig prick i själva hålet.

Jag har masserat på alla möjliga vis men det kommer inget.. Hon kanske bajsar när inte jag ser.. Men om hon skulle vara förstoppad har man verkligen sådan matlust som hon har då?

Men tycker du att var tredje timme är för sällan? Jag behöver inte vara rädd att ge henne för mycket mat? Hon äter som en häst varje gång..


jag upplever att när jag tar i nackskinnet att det går tillbaks väldigt långsamt (hon är ju så liten så de är svårt att få en uppfattning också) Men om man jämför med hennes syskon så slinker ju nackskinner tillbaks med en gång...

så hon kanske fortfarande är uttorkad?

Ja tycker de är så svårt att veta hur mycket man vågar trycka i henne..
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 455
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 207
Senast: isafore
·
Hundavel & Ras Undrar om någon har erfarenhet av detta. För två veckor sen föddes en kull valpar av dvärgrastyp 6 stycken. på sin åttonde levnadsdag...
Svar
17
· Visningar
9 369
B
Katthälsa För två veckor sen fick vi hem en ny kattunge. En bengal. Han är lite underviktig och det tyckte även veterinären vid besiktningen som...
Svar
16
· Visningar
9 027
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp