Hjälp, vi fick ett föl

P

Petra

Mitt sto har precis fölat, något jag inte visste skulle ske förrän precis i slutskedet. (Har köpt mitt sto dräktigt, utan vetskap).
Jag har ingen erfarenhet, av underbara fölisar. Läser allt jag kommer över. Allt går jättebra, men än så är det ju bara ett par dagar gammalt.
Tacksam för alla råd om hantering och andra tips.
Har beslutat mig för att klara av detta med bravur.

Sv: Hjälp, vi fick ett föl

Tänk på att om hästen har något problem med hovar osv så är det i fölålderna de går att rätta till =)
sen ta gärna ut en vet nån gång för att se om de finns några "osynliga" fel som kan rättas till så fort som möjligt :)

Lycka till=)

Jag brukar hantera mina föl lite varje dag från dag ett, det jag gör med fölungen när den är liten, har man igen när den blir större o starkare. Grimma åker på så snart som möjligt, lyfter lite på hovarna, tar den över hela kroppen osv.
Min fölis som föddes för en vecka sedan har redan varit på kortpromenad i grimma o grimskaft (mamma var oxå med).

Å vi gör tvärt om !
Hanterar det nödvändigaste. Dvs avmaskar, verkar etc när det är dags. Men inte mycket utöver det. Vi har också trevliga och lätthanterliga unghästar.

Grimma och grimskaft om de skall på fölvisning - annars blir det inte så ofta..

Grattis! Vad är det för sto? Har du någon aning om pappan? Jag har fått mitt 1.a föl i år, det är som när man fick sina egna; underbart men med en liten bitter eftersmak av den eviga oron.....:grin:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 761
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 671
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 119
Senast: kma
·
Relationer Jag är en smygläsare på forumet och jag postar här för att jag vet att det finns många som är bra på att ge nya perspektiv när det...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
17 221
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI