HJÄLP varmt ben-sår!

M

millismillan

finns det någon här som är duktig på sårskador? för lite mer än en vecka sen sprang min häst i hagen och slog i ena bakskon på insidan av andra bakbenet på skebenet. Det blev ett sår som inte såg så allvarligt ut direkt. Jag tvättade av det och nget mer med det.

I två dagar efter var han ganska svullen och varm i benet så tvättade det. Och en bekant kom ut o kollade på det o sa att han har en liten såficka och tog en "spruta" med mild jodopax och sprutade in/grävde försikytigt samt pressade ut lite vätska. La sedan om benet med bandage på natten. på morgonen gjorde vi likadant och svullnaden va mkt mindre. Han fick ha bandage i hagen.
På eftermiddagen såg han fin ut i benet bara liite varm o såret såg ut att börja läka. Vi la på ALoe vera gel som skulle vara bra o skyddande så han slapp bandage. igår va han lite varm men det såg ok ut.

Men nu på morgonen ringer dom från stallet o säger att han är riktigt varm runt såret/benet, inte svullen. :confused:

Ska man förvänta sig att dom är varma vid sår eller är det allvarligt?

Ska ringa veterinär men tänkte höra mer er också!:bow:

Tacksam för svar!!!!

Sv: HJÄLP varmt ben-sår!

För det första använder man INTE Jodopax på öppna sår det tar död på hudvävnaden.

Är han halt och /eller feber ring vetrinär .
I annat fall Spola såret med en blandning av 20%väteperioxid samt 80% Koksaltvatten och spola sen rent med vanligt koksalt och lägg ett omslag av alovera så skulle jag ha gjort men har dock inte sett såret ;)

Kasta jodopaxen åt skogen det ska inte användas på öppna sår .

Miaa

okej.. det finns ås mkt olika åsikter och man vet ju inte vad man ska lita på?:confused: min bekanta sa sig ju vara duktig på sårskador o att det skulle kollas igenom hela sårfickan så att hästen inte får lymfangit?!:eek: :confused:
tror du att jodopaxen kan verka för att benet fortf. är varm/hett?

han är inte halt/har inte feber.:smirk:

Ingen annan som har kunskap/tips/förslag angående detta??? :confused: :smirk:

Ingen annan som har kunskap/tips/förslag angående detta??? :confused: :smirk:

Ta tempen på hästen varje dag och jämför med hans normala temp.
Värmeökningen i benet beror säkerligen på en infektion.
Kontakta veterinären vid minsta temperaturförhöjning.
Tvätta noga såret, varje dag. skydda från orenheter.
Tyvärr är det ju så att när man tar av omläggningen så följer em del av den nya läkta vävnaden med, jag brukar då använda en sorts kompress närmast såret som heter Mepitel, det är en kompress som du klipper i sårets storlek och lägger direkt på som en extra hud, den kan du återanvända ett par gånger, desinfesera även den vid omläggningen. tvätta dina egna händer innan omläggning, ta inte mitt på grejorna som du ska använda vid omläggningen, alltså håll så rent som möjligt.
(så här menar jag: tvätta såret ordentligt, mepitel. kompress därefter linda)
Jag förmodar att inte såret är djupt, för då bör det läka innifrån och ska beh. på ett annat sätt.

Det är aldrig roligt med sår på hästar! Helt rätt att kasta jodopaxen! Tänk på att det kan ta sin tid innan ett sår läker ordentligt, ha tålamod!:angel:
Var noga med att tvätta ur det, går bra med klorhexidin gärna med en spruta, även 20% väteperoxid som "kokar ur såret" håller helt med "Miaa". Tänk på att du även kan linda benet på natten då det oftast är nattetid det svullnar, linda gärna det andra benet också så att hästen inte överbelastar det istället.
Sen är det ju inget vidare i hagarna nu så se till att såret är väl täckt även dagtid.
Lycka till! (från en som själv har ungefär likadant sår på sin häst just nu...:devil: ) men har varit med om mycket värre:crazy:

använder man mild jodlösning (till sår 1-2%) så är det ett utmärkt sårrengörings medel.(rek. av vet. på vår klinik, dock inte 4% som står på flaskan)

man kan även lägga lite streptocillin salva på, det är en pencillin salva som verkar "lokalt" där det behövs.

när mitt halvblod opererades för akut tromboflebit och op. ärret sprack där venen tagits bort va det just denna behandling som rek. och frisk /läkt blev han. tom. utan vita hår. (trots att op. skedde mitt i sommaren )

Senast ändrad av en moderator:

Det är aldrig roligt med sår på hästar! Helt rätt att kasta jodopaxen! Tänk på att det kan ta sin tid innan ett sår läker ordentligt, ha tålamod!:angel:
Var noga med att tvätta ur det, går bra med klorhexidin gärna med en spruta, även 20% väteperoxid som "kokar ur såret" håller helt med "Miaa". Tänk på att du även kan linda benet på natten då det oftast är nattetid det svullnar, linda gärna det andra benet också så att hästen inte överbelastar det istället.
Sen är det ju inget vidare i hagarna nu så se till att såret är väl täckt även dagtid.
Lycka till! (från en som själv har ungefär likadant sår på sin häst just nu...:devil: ) men har varit med om mycket värre:crazy:

En klok människa :rofl:

Mia

Min häst hade ett ganska djupt sår vid kotan på bakbenet i vintras.
Jag tvättade med koksaltslösning varje dag när såret var färskt. På såret la jag en kompress. Sedan sådan där tjock bomull (typ vadd?) som man kan köpa på kliniken eller apoteket. Sen lindade jag med gasbinda.
När han var i hagen hade han en vetflexlinda utanpå gasbindan. Vet flexlindan är ganska dyr men helt grym!:bump: När det är blött och lerigt kan det eventuellt komma in lite vatten till såret men ingen smuts!:)
När såret hade börjat läka tvättade jag med grönsåpa varje dag.
Om kompressen fastnar i såret kan man spola med ljummet vatten så lossnar den. Annars lät ju den där extraskinngrejen käck!
Det tog ganska lång tid för såret att läka. Jag tror att det var ganska djupt. Under de första dagarna blev han mer svullen än precis när han fått det. Men svullnaden försvann allteftersom.
Man ska vara försiktig med fickor.

En annan gång när min häst fick ett djupt sticksår på skenan kom en vet ut och kollade. Då gick hålet i såret in till benet!:eek:
Han fick nån medicin och så fick man tvätta och så. Men det läkte det med...

Lycka till!

Jodopax är alldeles utmärkt att använda för att rengöra infekterade sår, vilket detta naturligtvis är. Vid långvarig användning kan jodopax, liksom många andra desinficerande medel, ha en negativ inverkan på sårläkningen, men inte så negativ effekt som infektionen!

Jodopaxpoliser ska kanske läsa på lite, inflammation, infektion...

Att ett sår är varmt betyder att det är inflammerat. En inflammation är kroppens immunförsvars reaktion på en skada av någon sort. Om såret vätskar sig och inflammationen är lite kraftigare kan man misstänka att det blivit infekterat av någon bakterie som kanske kom in i såret via det hästen skadade sig på.

I det aktuella fallet låter det som om hästen kan behöva en penicillinkur.

'vad menar du ?
Det finns andra medel som man kan använda istället för Jodopax .
Jodopax används för att definicera saker eller dra ur infektioner ur sticksår eller omslag vid hovböld eller dyligt men icke på öppna sår !

Kalla mig polis om du vill men runt mig finns inte en vetrinär som anser att man tvättar öppna sår med Jod ?
Utan tvål och vatten eller vid infektion som jag skrev tidigare 20%Vätepeoxid utblandat med 80 % koksalt och koka ur såret .
Det konstiga är att dom som själva anser sig mest hästkunniga alltid står och blaskar med Jodpaxen och till slut undrar varför hästen inte står still vid sårtvätt :angel:

Och vad grundar du dig på att hästen behöver en pencelinkur ?
Har hästen feber är den halt eller är det bara en ytlig infektion (påbörjad ) som går att häva utan pencellin ,i detta läge låter det så !
Eftersom den inte har feber eller är halt och att behandla hästen med pencellin har även det sina risker men jag är väll inte tillräckligt påläst?

Antar att trådskaparen har ringt vet och pratat med denna om hon känner sig orolig och om hästen får feber vilket redan har påtalats i tråden innan .
Mia

Senast ändrad:

Lite äldre sårskador med sårfickor av den typ TS beskriver kan behöva en lite aggressivare behandling eftersom risken för infektion är stor när sårvätska ansamlas subkutant och inte kan dräneras. Sårvätska och anaerob miljö är gott för bakterier. I det akuta skedet hade man förmodligen också valt att iterera tetanusprofylaxen om det gått mer än ett år sedan senaste sprutan. Ofta räcker det att spola dagligen med jodopax i fickan för att förhindra en infektion, men i de fall detta inte hjälper (som i TS´s) kan antibiotika vara ett alternativ för att förhindra komplikationer i form av svårläkt sår med svallköttsbildningar, sekvestrar osv. I vissa fall kan även ett dränage behöva anläggas. Det är naturligtvis helt avhängigt av hur såret ser ut och något som en veterinär som kan se hästen ifråga ska få avgöra.

Jodopax verkar i det här fallet bakteriedödande och joden har också en milt etsande verkan som kan hjälpa fickans väggar att löda samman inifrån.

Varför skulle hästen inte stå still vid jodopaxtvätt?

Visst har en allmän behandling med antibiotika även negativa effekter, men i de flesta fall överväger de positiva. Infekterade sårskador är en vanlig indikation för behandling och en allmän kur är i de flesta fall att föredra framför en lokal som ju också påverkar sårläkningen negativt.

tycker inte du ska lyssna på av dom säger uppe på skara för dom dömde ut min häst för en sjukdom som dom inte äns kunnde bevisa (okej allt går ej att bevisa men han hade knappt några symtom på den)
men tillsaken hör att jag vägrade lämnakvar honom och blev då kallad djurplågare av personalen.... tog honom till en annan vet klinik där han stog i fyra dagar och gjorde massa tester på honom och de hittade inget fel på honom

mvh

det va jag som hade haft mitt halvblod på skara för operation :smirk:

förövrigt så va det dom som tillslut ställde rätt diagnos-akut tromboflebit och dessutom räddade livet på honom :smirk: hade haft 4 olika veterinärer på honom som inte visste vad som orsakade hans enorma svullnad bakom käkvinklen och som sedan resulterade i en enorm "böld" där huden såg ut att vilja spricka (sista veterinären valde att inte sätta in någon ny behandling, utan remitterade till skara)

han fick sin tromb pga. en injektion i venen han fått på åbys klinik. men jag lastar inte den veterinären som råkade sätta vätskan i venväggen. alla kan göra misstag, även veterinärer. alla gör ju vad dom tror är rätt utefter sin utbildning och sina erfarenheter/kunskaper.

tycker skitsnack som att den och den kliniken kan man inte lyssna/lita på är trams. vilken klinik/veterinär man än väljer så har dom både nöjda och missnöjda kunder :cool:

förövrigt är det lite motsägelsefullt att du tagit din häst till kliniker men den sista hittade inga fel, alltså va din häst frisk ?varför sökte du då vet. från början ?

Varför skulle man inte kunna använda utspädd jodopax vet till sårrengöring. Det är ju bl a det den är avsedd för.

Utdrag ur produktblad.

Jodopax vet har ett brett användningsområde:

Rengöring och desinfektion av sår och hud
Fotbad vid ingångar till stallar
Desinfektion av föremål och stallar.

Sårrengöring och bandagering

Jodopax vet per liter vatten 4 ml.
Jodkonc. i den utspädda lösningen 0,02%

????:confused:

Jag har en häst som är super känslig för minsta sår. Alltid svullnad, värme och som ett brev på posten feber efter ca 3dgr med penicillin beh som följd. Kan tilläggas att han har väldigt känslig mage, så det är inte kul när han står på penicillin.
För ca ett år sedan då han hade sår, sa en vet att jag skulle ha jodomslag i tre nätter. Skulle spädas till färgen lättöl / the.. Ingen inf blev det och hittills ingen efter det när jag gjort omslag då han fått sår på benen..

Jag håller med om att inte dömma ut kliniker hit och dit. Alla kan de missa något och alla hästmänniskor har åsikter om i princip alla vet och kliniker. Spec Skara har jag hört mkt om. Jag har bara bra erf av dem. De hittade sjukdomen på min häst och han hade väldigt diffusa symptom.
/ C:cool:

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 709
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 427
Senast: Robina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka