*Hjälp* Valp Vakt!

A

anje4188

Sitter valp vakt åt en 11 veckor gammal jack russel/shih tzu blandras nu i en hel vecka. Han kom i onsdags.
Ägaren har ingen hund vana och kommer ifrån ett land där dom tyvärr inte har så mycket respekt för hundar samt att ägaren, sagt att vi får göra som vi vill under denna vecka.
Jag & min sambo är oense om uppfostran nu.
Hon (inte jag) tycker, som ägaren att valpen ska sova själv utanför vårt sovrum med stängd dörr, vilket känns mer ok på en äldre/vuxen hund men inte en valp. Hade också våra två grannar (ett par i 29-års ålder) här igår kväll, vi har precis börjat lära känna dem.
De (inte jag) tycker att man ska trycka ner valpens nos i kisset, efter han har kissat inne.
Samt att det är okej att säga till valpen då den busar för mycket, genom att dra upp den i nackskinnet, så att han tjuter.
Grannen gjorde detta två ggr.
Vi båda behöver tips och råd om vad som anses bra valp hjälp, så att vi inte gör fel.
Och så att min sambo verkligen förstår på allvar, vilken uppfostran och behandling som ar bra och vad som är skadligt för valpen.
Tacksam för tips och råd!
Mvh,
Annicka J

Senast ändrad av en moderator:
Sv: *Hjälp* Valp Vakt!

Suck!
Tycker det är rent ut sagt bedrövligt att vissa människor skaffar hund överhuvudtaget.
Ni sitter kanske inte i världens bästa situation just nu med tanke på att valpstackaren ska tillbaka till sin ägare om en vecka.
Men jag tycker det verkar som att åtminstone DU har lite vett innanför pannbenet.
NEJ hunden skall inte stängas ute när ni sover. Definitivt inte då det är en ny och okänd plats för valpen som behöver trygghet. Gör en liten bädd till den nedanför din säng där du lätt når den för att lugna om den är orolig.
NEJ ni ska absolut INTE trycka ner valpens nos i kissat om den kissar inne. Vad lär den sig av det? Att kiss är blött, varmt och kanske inte luktar så gott? Se istället till att varje gång valp har sovit, lekt, ätit eller det har gått ett tag sen sist, att ta ut valpen och BERÖM när den kissar ute! Aldrig någonsin ska en valp bestraffas för att den kissar inne! Den har inte LÄRT sig att man gör sånt utomhus!
Och av vilken anledning ska den bestraffas genom att dras i nackskinnet när den busar??? Det är en VALP! En valp LEKER! Går det till överdrift så sätt dig på golvet och håll lugnt, vänligt men bestämt valpis stilla och tala om att det räcker. Så fort den lugnat sig, BERÖM lugnt genom lugna smekningar.
Det verkar inte som att vare sig din sambo eller grannar är särskilt kunniga om valpuppfostran så gå istället på din instinkt.
Fick känslan av att du är inne på rätt spår!
Lycka till!

+1 på den.

För övrigt skulle jag få ett psykbryt om nån sorts granne stövlade in här och försökte uppfostra min hund. Då skulle det vara slutbesökt för den grannen.

1 + jag också.

Det finns mängder av böcker om valpuppfostran och ingen som hör till den moderna eller seriösa skolan skulle ställa sig bakom att doppa nosen i kisset. Valpar är följsamma och gör så gott de kan. Att bestraffa den för att den inte vet att den ska kissa ute, eller inte klarar att hålla sig för att ni inte går ut med den när den behöver, är lika logiskt och humant som att smeta in en ettåring med bajs om det händer en olycka:crazy: Och valpen lär sig inte ett smack, utom att ni är taskiga och inte går att lita på. Det enda som gäller är ut ofta och beröm massor när det funkar. Om en olycka händer så är det just det, en olycka.

Samma sak med hårda nacktag. Att ta tag i hunden är en sak. Att göra den illa något helt annat och helt oacceptabelt. Att lära ut något med straff är förkastligt och dessutom ineffektivt.

Jag blir ärligt talat skitledsen när jag läser sånt där. Hur någon ens kan tycka att det är bra att vara brutal mot en liten valp övergår mitt förstånd. Du är klok som frågar och söker svar :bow:

Man kommer jäkligt långt med sunt förnuft och vanlig empati. Om man försöker sätta sig in i hur det är att vara en liten 11 veckors valp, som för bara några veckor sedan har skiljts från sin mamma och nu dessutom ska vara i ytterligare ett främmande hem, så förstår man hur ångestladdat det skulle vara att lämnas ensam hela natten. Valpar behöver massor av trygghet, närhet och kroppskontakt, precis som små barn. Jag skulle för egen del inte tvinga ens en vuxen hund att sova utanför sovrummet, om den ville vara nära oss. Hunden är ju ett flockdjur och det är onaturligt för den att vara ensam.

Senast ändrad:

Usch så ledsen man blir av att läsa sånt här... Och vilken svår sits för dig också när den ska lämnas tillbaka snart :( Du verkar tänka åt rätt håll iaf. Om jag skulle varit i din sits hade jag nog mest satsat på att försöka ge valpen så mycket trygghet som möjligt snarare än att försöka uppfostra den. Du kanske kan försöka tipsa ägarna om en vettig bok?

Jag håller helt med övriga inlägg.
Jag tror inte att någon som kan det minsta om hundar och verkligen har det hund-intresset skulle behandla sin valp så.
Tyvärr finns det gott om dåliga hundägare som inte tar sitt ansvar genom att inte t.ex gå valp/hund kurser om man inte kan så mycket.
Du visar ju mer intresse för valpen än vad ägarna verkar göra, vilket är extremt sorgligt.
Hoppas din sambo och ägarna lyssnar på dig, annars kan du alltid visa dom denna tråd!

Precis sådant här som kunde blivit avhjälpt med hundkörkort. Storsuck.
Har inga råd annat än stå på dig och lycka till

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 752
Senast: fixi
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 985
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 236
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 197
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18