Hjälp! Vad ska vi göra???

H

HumleMumlan

Fick värsta bomben idag... Jag o min sambo o hans son hyr ett jättemysigt hus på landet öster om Örebro... Och idag sa hyresvärden upp kontraktet bara för att de ska anställa nytt på gården och denna nya kille vill tydligen bo i vårt hus!! Så vi måste flytta! Har bara bott här i fem månader efter att ha flyttat hit från Östergötland (för att jag skulle plugga här) o nu måste vi hitta nåt nytt och flytta inom tre månader!!! Livet har bara kraschat känns det som... Vad ska man göra liksom? Det är ju inte bara vi tre heller, vi har tre katter och så min pålle... För att inte nämna två bilar, en motorcykel och en motorgräsklippare! Vi måste ju liksom inte bara hitta nåt nytt där vi får plats, utan alla våra djur och saker!

Jag är bara förtvivlad... Eller vi båda, vart ska vi ta vägen med våra djur o barn?

Sv: Hjälp! Vad ska vi göra???

Ja... tyvärr... men inte är det schysst... de kunde ju ha förvarnat oss eftersom det inte beror på oss att vi blir uppsagda... det är ju för att de vill ha huset, så man tycker ju att de kunde ha pratat om det innan o inte bara kommit ner med uppsägningspapper o sagt att de vill ha huset tomt om tre månader... :confused:

En hyresvärd får inte alls säga upp någon bara för att h*n vill ha in en annan hyresgäst! Detta är ju ett problem vid t ex stökiga hyresgäster som stör - det är inte bara att säga upp dem!

Ta omgående kontakt med Hyresgästföreningen, så ni får hjälp med det juridiska.

Har absolut för mig att hyresvärden är skyldig att ge er ett likvärdigt hyresalternativ om man blir uppsagd utan saklig grund. Men dylika frågor Hyresgästföreningen koll på. Hade ni skippat att betala hyran så hade det varit skillnad...

Lycka till!

/Lizzie

Vilken dålig stil! :mad:
Jag hoppas verkligen att ni får bo kvar eller att ni hittar nåt nytt. (bättre :devil: )

mmm... problemet är bara att vi dumma som vi är inte är med i hyresgästföreningen... och så blev vi ju så chockade när Hanna kom ner med papperet om uppsägningen, så vi skrev ju under... Visserligen var det ett slarvigt gjort papper där det typ bara stod att hyreskontraktet skulle gå ut den sista maj, med plats för underskrifter av mig, min sambo o hyresvärden (Hanna). Jag önskar att vi protesterat och sagt att vi ville smälta nyheten först, men vi blev ju bara helt tagna på söngen så att säga, och gjorde vad vi blev tillsagda, skrev under... :( :cry:

En sak är säker, nu ska vi gå med i Hyresgästföreningen.

Det är lite beroende på vad för slags kontrakt man har från början, har man behov av huset själv, ja då får man säga upp hyresgästen, och eftersom det är en anställd som behöver boende så tror jag inte att det är så mycket att diskutera.
Stallplatser finns det ialla fall ganska så gått om i Örebro, eller gjorde ialla fall när jag bodde där, det kan nog vara värre med boende, kolla runt på alla hyresförmedlingar och kolla annonser i lokaltidningar plus att höra med alla ni har lärt känna, ibland poppar det upp något som man inte alls har räknat med.

Det går nog att få tag på bostad åt både er och hästen, hus kan dock vara värre.
Kan ni inte tänka er lägenhet?

Har man inte hyrt det i 6 månader när man blir uppsagd har man ingen besittningsrätt och kan alltså sägas upp om hyresvärden själv behöver huset. Har man däremot bott där i mer än 6 månader (vilket ni inte gjort) och inte har skrivet på en speciell blankett om att man avsäger sig besittningsrätten (som dessutom skall godkännas av hyresnämnden) så kan man inte sägas upp hur som hellst. Så tyvärr är det nog bara att börja leta efter något nytt.

Men att man tänker byta hyresgäst (till någon man har anställd) kan väl knappast räknas att man själv ska utnyttja huset?

Tyvärr är det nog så att ni inte har bott där tillräckligt länge ändå..

Jag skulle inte vilja bo kvar även om ni kanske har lagen på er sida och har rätt att göra det. Det är bara att packa och flytta, skulle jag tänka. Kanske får ni leta lägenhet åt er (med garage?) och inackorderingsstall till din häst. Sälj motorgräsklipparen om ni inte kan ha den i ert garage eller förråd eller hos någon bekant.

Fast här rör det sig ju om nån som ska jobba på gården, så jag tycker nog det är ett legitimt skäl.

Köp ett eget ställe.

Enda sättet att kunna vara säker på att få bo kvar.

Inom ett par mil från Ö-o finns flera små ställen med möjlighet att ha ett par hästar för under 900000. (tex en liten fin gård i Garphyttan med drygt 4 ha mark) Blir kanske t.o.m. billigare än att hyra bostad + stallplats.

Är man beredd att betala för det, så går det säkert att få tag på hus. Annonsera i NA, jag har gjort det och fått svar. Dessa har legat för högt i pris för mig, men ni är ju 2 så det kanske är enklare.
Ska ni mellanlanda i lägenhet, så rekomenderar jag Mosås. Massor av stall, 2 ridhus inom ridavstånd, ATG-kliniken, travbanans skogsvägar, tränare mm. Bor ju här själv och har massor av bra att säga om området. Säg till i så fall så kan jag ge er numret till min hyresvärd. Vet inte om det finns lägenheter, men det får man ju höra efter. Stadsbuss med avgång varje halvtimma vardagar, nära till Marieberg och 2 hästaffärer osv.

Lyck atill med letandet och PM:a om ni måste mellanlanda i lägenhet.

För att klargöra litet.
Saxat ur Jordabalken.
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19700994.HTM

46 § Om hyresvärden har sagt upp hyresavtalet eller, i fall som avses i 3 § tredje stycket 2, anmodat hyresgästen att flytta, har hyresgästen rätt till förlängning av avtalet, utom när

....................

6. avtalet avser en lägenhet i en- eller tvåfamiljshus och upplåtelsen inte ingår i affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet samt upplåtaren har sådant intresse att förfoga över lägenheten att hyresgästen skäligen bör flytta,

Hoppas det löser sig i alla fall.
Men förhoppningsvis så går det att lösa nytt boende inom en inte allt för lång radie in till Örebro så att det går att pendla in eller så kanske en lägenhet är ett alternativ.
Stallplatser finns det relativt gott om i länet och stallhyrorna skulle jag vilja påpeka,
är relatvit låga.

Jo, lägenhet är ju ett sista alternativ....

Stallplats har jag i ett inackorderingsstall, så jag hoppas vi fortfarande kommer bo relativt nära dit i sommar... Nu har vi bara 3 km ca! :p

Men men... håll tummarna för att vi hittar nåt mysigt... Sämre hyresvärdar lär ju bli svårt att få iallafall... Peppar peppar peppar... :smirk:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 589
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 424
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 303
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama