Hjälp vad ska jag göra ??

B

beppe400

Vi köpte en golden hane för några år sen , som var väldigt lekfull och sprallig. För 3 månader sen så köpte vi en till golden hane som var 1½ år.
första dan vi hade honom så bråkade dom ganska rejält men lät sen varandra vara. vi ringde uppfödaren och frågade lite om bråket och bad om tips, men uppfödaren sa att det hade gått ganska bra för att dom lät varandra vara och sa sedan att det var ett bråket hade handlat om rangordningen och dom skulle se vem som var mest dominant. Sen gick allt bra i ett par veckor sen bråkade dom igen.
vi ringde uppfödaren och sa att dom hade bråkat. Uppfödaren frågade om vi visste vem som startade bråket och vad vi gjorde för att stoppa det. Vi sa att den nya hunden hade varit mest dominant och startade alltid bråken, medans den andra hunden var mest undergiven och ville bara leka. Nu idag bråkade dom igen och det var verkligen allvarligt den här gången:eek: den ena (den andra) Hunden började blöda på örat. vi ringde uppfödaren ganska desperat om hjälp och då föreslog dom att dom skulle ta tillbaka den nya hunden (haft honom i 3 mån) och få en annan liten valp tik istället eftersom dom tycker att den nya hunden borde vara ensam hund istället, så den får all uppmärksamhet och bo med en annan matte eller husse. för övrigt så är dom jätte snälla mot alla människor och absolut inte agressiva mot människor. det är bara den nya hunden som kaxar upp sig och vill bråka. Älskar båda hundarna jätte mycket och vet inte vad jag ska göra. :cry::cry: HJÄLP BEHÖVS SNABBT !!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp vad ska jag göra ??

I mitt hem är jag ledaren och till låter inte mina doggar att slåss!

Även fast den ena kan vara sugen att mucka med de andra vet hon sin plats och att det är förbjudet att slåss.;)

Vi har sagt åt dom på skarpen och är ledaren, och det vet uppfödaren. men det verkar som om dom inte passar så bra ihop. det är därför uppfödaren har gett det erbjudandet

Kan tyvärr inte hjälpa dig med ditt problem,men känner igen beteendet på mina tikar.Den ena är 8 år och den andra 14 månader.När vi tog hem den yngre så var hon jättekaxig och riktigt dum faktiskt.De rök ihop ett par ggr om ben o leksaker varav en gång ganska rejält.Inget blodvite på hundarna men däremot på min vad som numer är prydd av ett ordentligt fult ärr.Efter 7 månader bråkar de inte då den äldre släpper allt för den yngre.Den yngre kan verkligen vara i våra ögon taskig men då jag tycker hundarna får klara det där själva så går jag sällan emellan då det är lite gruff bara.Numer acepterar de varandra men är inte direkt "kompisar".De sover,äter o leker för sig.Min teori är att de helt enkelt inte passar ihop riktigt.
Skulle jag råda dig till något så skulle jag nog nappa på förslaget om en ny valp.Det är mycket roligare om hundarna har glädje av varandra än som med våra som bara "tvingas" vara tillsammans.
Lycka till med vad du än gör

grejen är den, att även om ni kan få dem att låta bli varandra när ni är hemma (inte särskilt svårt) så kommer det stunder då de måste vara ensamma. kan de inte dra jämnt så måste de vara på separata utrymmen, och då blir det genast mycket krångligare. har ni möjlighet till det, och hjälp så ni tar över kontrollen i hemmet, då kan det möjligtvis vara värt att behålla den nya hunden. annars tycker jag att ni ska vara schyssta mot er gamla hund och inte utsätta honom för bråkstaken.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
848
Senast: animalasia
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 469
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 288
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 360
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka