Hjälp! Vad kan det vara?

SkorpSmulan

Trådstartare
Basset hound tik 5 år. Väldigt ovillig att röra sig. Ligger just nu och skakar. 39 i temp. Jag väntar på att vet ska ringa upp. Är väldigt orolig.

Hon har varit lite off senaste veckan. Inte lika pigg och alert som hon brukar. Inte lika villig att följa på promenad. Idag följde hon med, verkade ganska pigg men nu ligger hon som sagt bara och skakar.

Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Vad kan det vara?

Efter prom idag var hon ovillig att gå i trappor, nu vill hon inte alls röra sig. Verkar vara nått baktill men visar inga tecken på öm någonstans. Blek i ögonen.

Den andra hunden har också varit lite dålig förra veckan men det trodde jag berodde på hennes hjärta. vet inte om det har nått sammanhan men kan ju vara bra att veta.

Nej det tror jag inte. Vi har inte så mycket fästingar överlag här uppe och nu har vi haft så kallt så det verkar ologiskt. Det har varit minusgrader ibland.

Vet ringde äntligen upp. Hon sa avvakta. Big suprise.
Sa att jag skulle ge lite magnecyl. Men jag glömde fråga hur mycket man kan ge..

Vet ringde äntligen upp. Hon sa avvakta. Big suprise.
Sa att jag skulle ge lite magnecyl. Men jag glömde fråga hur mycket man kan ge..

Till en hund på 20-25 kilo kan man ge en halv magnecyl, så du får räkna på den vikten och på vad din hund väger.

Hoppas hon blir bra snart!

Jag skulle inte avvakta. Jag skulle åka in till en veterinär!
Jag hoppas allt går bra och att din hund snart är frisk igen!

*Delvis knapp*

Tempen gick ner i natt, hon fick tillbaka färgen i slemhinnor och hon slutade skaka. Drack vatten osv. I morse och nu på förmiddan så var hon ännu piggare och tempen hade gått ner ytterligare lite. Hon är inte helt pigg det är uppenbarligen nånting som stör henne men hon är mycket mycket bättre än i går kväll.
Jag väntar nu igen på att vet ska ringa upp så vi får höra vad dom säjer.

I natt sa vet nånting om eventuellt diskbråck. Håll tummarna för att det inte är det..
Pratade även om livmoderinflammation men det verkar inte riktigt så tycker jag.

Låter som det kan vara livmoderinflammation.
Åk in till vet. Så dom kan bota henne om det är det.
Blir det riktigt akut med en livmoder inflamma tion
så kan det spricka o då dör hunden.
Jag har haft 2 tikar med så akut sjuka hundar . >Opererades direkt när vi kom in.
åk in vänta inte

Men veterinären sa att då borde hon ha hög feber dricka mkt och kissa mkt. Hon har inte hög feber och dricker och kissar normalt. Kan det ändå vara livmoderinflammation?

I natt gick temp ner till 38.4 imorse var den 38.1.

Det kan mycket väl va livmoderinflammation. Men kanske inte så gör akut.
Min första tik, Hon hade hög feber 40. Men det kom hastigt med den höga febern. Hon kom in på fredag efter middag. Operarades direkt. Han sa . Hon hade inte klarat sig över helgen. Äggstockar som tennisbollar med var. Hon va 8 år , blev bara 9 ,5 fick sedan canser

Den andra tike va slö hängig bara. Ingen direkt feber. Men vi åkte in. Då hade hon en livmoderinflammation. Det opererades . Hon blev frisk. Hon va sju år. Blev sedan 12 år¨
Jag tycker du skall åka o göra en undersökning på hunden för säkerhets skull

Veterinären säjer att det inte är livmoderinflammation. Att hon inte har de symptomen. (Idag har hon varit väldigt ostadig på bakbenen men relativt pigg i övrigt. Sämre mot kvällen igen.)
Däremot tror hon att det kan vara diskbråck. Vi ska åka in imorgon på morgonen och kolla. Hoppas verkligen på att det bara är något lättare.

Veterinären säjer att det inte är livmoderinflammation. Att hon inte har de symptomen. (Idag har hon varit väldigt ostadig på bakbenen men relativt pigg i övrigt. Sämre mot kvällen igen.)
Däremot tror hon att det kan vara diskbråck. Vi ska åka in imorgon på morgonen och kolla. Hoppas verkligen på att det bara är något lättare.

Vad sa veterinären????

Diskbråck.
Vi åkte ner till strömsholm på söndan, kom hem igår. Det var tack och lov inte så illa att det behövde opereras men dom hittade även ett blåsljud på hjärtat hennes. :(
Två månades konvalecens och försiktigt träning så ska förhoppningsvis diskbråcket läka ihop.

Diskbråck.
Vi åkte ner till strömsholm på söndan, kom hem igår. Det var tack och lov inte så illa att det behövde opereras men dom hittade även ett blåsljud på hjärtat hennes. :(
Två månades konvalecens och försiktigt träning så ska förhoppningsvis diskbråcket läka ihop.

Varför åka ända ner till strömsholm? Är inte veterinärerna bra i Luleå?

Ja veterinärerna på djursjukhuset här är bra men dom har inte utrustningen och möjligheterna att ens diagnosicera ett diskbråck tragiskt nog. Strömsholm är närmaste som har det tydligen.

Senast ändrad:

BS, om du ursäktar :cool:

Till och med i Sollefteå kan de diagnostera diskbråk och jag kan garantera dig att det kan de även i nästan alla städer på väg till Strömsholm också ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Tiken har börjat skaka i bakdelen sen 2-3 dagar, märks mest när hon ligger och vilar men även annars. Hon låter också väldigt orolig i...
Svar
18
· Visningar
1 881
Senast: Viva
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
843
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 832
Senast: Maniac123
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 240
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka