Hjälp, vad gör jag för fel?

O

ohhello

Hej!

Jag har en medryttarhäst som jag har lite problem med, han är väldigt snabb och svår i traven och börjar alltid galoppera när vi travar. Jag försöker få honom att gå i ett lungnare tempo men det är jättesvårt. Jag kanske inte är tilräckligt mjuk i handen och inte riktigt still med skänkeln. Jag tycker det är svårt att få honom på tygeln. Han håller alltid på att ta upp huvudet hela tiden. Hur ska jag göra och vad gör jag för fel? :confused:

tacksam för tips! :rofl:
 
Sv: Hjälp, vad gör jag för fel?

Låter som en het och kanske stressad häst.
Jag köpte en ponny för några årsen och hon var precis likadan. I skritten ska du ha ett löjligt långsamt tempo, likaså i traven. skit i att han ska gå ner på tygeln, du måste börja med att lugna ner honom. Kör skritt och trav i någon månad, tills du känner att han börjar lugna ner sig. Sitt still, busrid inte och börja ta dressyrlektioner.
Prata med ägaren till hästen, ni måste rida den ungefär likadant.
Pröva att rida med graman, det ger verkligen mycket.
Hoppas allt funkar!
 
Sv: Hjälp, vad gör jag för fel?

Jag skulle rekommendera att du rider för ägaren några gånger.

Om min medryttare inte klarade av hästen så hade jag velat veta det, och försöka ge dom en chans att lära känna varandra bättre med min hjälp.
 
Sv: Hjälp, vad gör jag för fel?

Håller med, du måste få hästen lugnare innan du kan arbeta med formen, den kommer troligtvis mer av sig själv när hästen coolat ner sig.
Kör mkt övergångar mellan halt, skritt och trav. Innan du travar ska DU ha bestämt dig för hur många meter eller travsteg det ska vara innan du bryter av igen. Ju lydigare hästen blir desto kortare sträcka kan du trava och sedan bryta av.
Lycka till
 

Liknande trådar

Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 245
Senast: Sar
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 699
Senast: Anonymisten
·
Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 323
Senast: Noranovala
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp