Hjälp, vad är det?

Emor

Trådstartare
Satt precis och kliade på lilleman, någonting som hör till den vanliga kvällsritualen när jag helt plötsligt märker någonting som jag skulle beskriva som en luftbubbla vid sidan om halsen på honom. Ropar dit sambon, men ingen utav oss blir klok på vad det är, han verkar inte ha ont utav den så vet ska kontaktas imorgon.

Men vad kan det vara? Den är alltså mjuk, sitter inte fast i huden och är något ruckbar.

Är det någon som har en aning om vad det kan vara, trots det kraftigt haltande beskrivningen...

Sv: Hjälp, vad är det?

Förlåt, jag var nog otydligt. Den sittar alltså under huden, och verkar vara fäst i mjukdelar och inte i själva huden så att säga...

Då låter det som en fettknuta. De brukar vara ganska mjuka och går oftast att flytta runt på. Vet kan antingen plocka bort den under narkos eller göra en biopsi på den vakna hunden, så att ni får reda på vad det är.

Fast min gammelhund hade fettknutor, som plockades bort, de kändes inte alls som denna. Den är alltså väldigt mjuk! Det känns spontant inte som en fettknuta, och ruckbar vet jag inte heller eg om jag skulle kalla den, det är mest huden ovanpå som flyttas runt, själva bubblan verkar sitta ganska fast...

Kan vara en godartat tumör,min hade en sån som vi plockade bort. Beställ vet tid så kan du åka in och ta prov på den. Hur gammal är hunden,ras?

Det är en mellanpudel hane, på snart 4 år.

Vill inte verka negativ, men kan det dyka upp ifrån en dag till en annan? För den var inte där igår.

M_S: Jag vet inte? Jag hör helt klart till den lite hypokondriska skaran när det kommer till fyrbeningarna. Kan det dyka upp ifrån en dag till en annan? Googlade lite, farliga grejer och hittade en tråd på aktiv hund om malignt lymfom, men inte borde det kunna vara det? Han har precis varit dålig i magen, och tänderna har under senaste månaden blivit fula, han har aldrig haft problem med tandsten men som sagt, senaste månaden så har det blommat upp, jag har dock trott att det berott på den nya fodersäcken (bytte sort).

Då hör vi till samma skara du och jag! :D Åk in och be om ett prov på knölen,så får ni iallafall svar på vad det är!:D

Vet kommer kontakas imorgon, jag lär hänga på telefonen då dom öppnar, var så säker! Startade tråden för att se om någon annan hade erfarenhet utav någonting sånt här, som kunde ge mig några lugnande ord på vägen... :p

Så har min unga hund fått två gånger. Kändes ungefär som en "blåsa" under huden, eller hur man nu ska förklara det.

Efter att ha pratat med lite vänner osv så insåg jag att det var halsbandets fel att hon fick sådant. När hon gjorde plötsliga ryck (tex för att kasta sig efter en pinne) och hade stumt halsband eller lite för stort halvstryp så blev det ojämnt tryck på halsen och då dök de där blåsorna upp.
Jag bytte till vanlig strypkedja och blåsorna dök aldrig upp igen (jadå, vi har även tränat koppelgående så att hon inte gör sådana tokryck).

Kan tillägga att de där blåsorna kom på nolltid och försvann på 1-2 dagar.

kan det inte vara så enkelt som att det är chippet? Det brukar ju kännas som en lite förhårdnad som ligger unden huden. Chippet kan vandra lite i kroppen, det är inte säkert att det sitter i nacken, utan kan vandra ner mot halsen.
Låt oss höra hur det gick.

Min gamla hane har ett tiotal knutor och de känns lite olika. Någon är väldigt mjuk och gummiaktig, en annan är hård och sitter fast. Han har haft lite godartade tumörer också, men de har känts annorlunda.

Om det är något som växer fort så hade jag plockat bort det för att vara på den säkra sidan.

Absolut, växer den mer, allternativt inte försvinner så får den opereras bort!

Rialavargen: Det är inte chippet, hans har vandrat lite och sitter längre ner på andra sidan, det är dessutom betydligt mindre. Det är en spinkig liten hund utan underhudsfett och det är inte svårt att känna chippet precis under huden.

*kl*
Varit i kontakt med vet, som tyckte jag skulle avvakta och se om det går ner, men om den fortfarande finns kvar, alt växer så skulle vi återkomma. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, det låter ungefär som det R_Cs hund har haft, samtidigt som det sitter under halsbandet, och han har haft just detta halsband ett bra tag och aldrig reagerat, varken på detta eller olika. (det är ett vanligt läderhalsband)

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, det låter ungefär som det R_Cs hund har haft, samtidigt som det sitter under halsbandet, och han har haft just detta halsband ett bra tag och aldrig reagerat, varken på detta eller olika. (det är ett vanligt läderhalsband)

Har han gjort något plötsligt ryck framåt så kan ju halsbandet ha "tryckts ner" och ställt till det lite.

Jag vet att Galatehas afghan här på buke fick samma "knöl" på halsen av just halsbandet. Det var hon som fick mig att fatta vad min Wahidah hade, jag höll på att oroa ihjäl mig först :p

Det måste isf dykt upp på någon minut, för jag kände den precis efter att vi kommit in ifrån kvällspromenaden, och tidigare under dagen har han inte varit kopplad. Men jag hoppas att det är någonting simpelt som att han helt enkelt fått en känning utav halsbandet. Visst hade Ws försvunnit på någon dag?

Yes, Wahas kom väldigt plötsligt och någon dag senare så var den borta. Märkte redan efter 1-1½ dag att den var mindre och sedan tänkte jag inte mer på det förrän den var borta.

Kan tillägga att jag fått en väldigt avslappnad inställning till knölar. Om det inte är något som verkar påverka hunden och inget som växer snabbt så bryr jag mig helt enkelt inte.

jag tycker det mkt väl kan låta som en igensatt talgkörtel.
men det kan ju vara annat med..
håll bara koll så den inte ändrar konsistens eller blir större..
o kontakta vet om så är fallet..

Kan passa på att uppdatera! Imorses var bubblan märkbart mindre och nu är den iprincip försvunnen, så jag antar att det var samma som R_Cs W har haft, pga halsbandet.

R_C: Så det återkom inte när du bytte till stryphalsband? Lilleman har ju en ganska bestämd åsikt om vad han har för halsband, och han vill inte ha någonting som raslar, låter, kan slänga runt och störa utan har trivts bäst i läderhalsbandet som han hade då han fick bubblan... Funderar på att införskaffa ett nylonstryp för att se om det fungerar bättre...

Kan passa på att uppdatera! Imorses var bubblan märkbart mindre och nu är den iprincip försvunnen, så jag antar att det var samma som R_Cs W har haft, pga halsbandet.

R_C: Så det återkom inte när du bytte till stryphalsband? Lilleman har ju en ganska bestämd åsikt om vad han har för halsband, och han vill inte ha någonting som raslar, låter, kan slänga runt och störa utan har trivts bäst i läderhalsbandet som han hade då han fick bubblan... Funderar på att införskaffa ett nylonstryp för att se om det fungerar bättre...

Härligt att den är nästan borta! :)

Nej, det återkom inte när jag bytte till stryp. Ett stryp ger ju ett jämnt tryck över halsen när det dras åt och det verkar vara just det ojämna trycket av stumma halsband som ger de där knölarna.

Det finns ju läderstryp också! Nackdelen (som jag ser det) med nylonstryp är att de ofta är väldigt tunna. Annars kanske du kan ha på sele?

Liknande trådar

Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 931
Senast: Korven
·
Hundhälsa Lilleman (whippetgrabb på 14v) ligger nu på intensiven på Blå stjärnan :( Han kan knappt gå eller stå och är supervinglig. När vi körde...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 918
Senast: phie
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 684
Hästvård Trots ett helt liv med häst både privat och yrke så har jag aldrig kommit i närkontakt med hovböld.. Nu skulle jag vilja veta hur...
Svar
12
· Visningar
5 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka